logo big

Wydarzenia szkolne

W dniach od 3 do 23 lutego 2019r młodzież Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 im. Tadeusza Kościuszki w Krasnymstawie uczestniczyła w „Praktykach gastronomicznych w Hiszpanii „ POWERVET -2018-1-PL01-KA102-048055 organizowanych we współpracy z fundacją „Zielony Słoń”. Praktyki u hiszpańskich pracodawców odbyło 16 uczniów w tym z Technikum :4 uczennice z klasy drugiej w zawodzie technik usług fryzjerskich, 11 uczniów z klasy drugiej, trzeciej i czwartej w zawodzie technik żywienia i usług gastronomicznych oraz jedna uczennica ze Szkoły Branżowej I Stopnia w zawodzie kucharz.

Języka hiszpańskiego uczyli się w szkole już od jesieni ubiegłego roku, ponieważ praca w obcym kraju wymaga takiej znajomości, ponadto odbywały się spotkania organizacyjne oraz konsultacje z organizacja partnerską w Hiszpanii w celu ustalenia miejsca stażu względem indywidualnych profili uczestników. W ramach projektu  sfinansowano zakwaterowanie,  wyżywienie oraz koszty podróży . Na miejscu dalej kontynuowaliśmy naukę języka hiszpańskiego, aby zdać egzamin i uzyskać certyfikat.

Ten trzytygodniowy pobyt to był czas pełen wrażeń oraz sumiennej pracy. Miejsce, które stało się domem dla praktykantów to rezydencja w przepięknym mieście Ubeda, położonej w Andaluzji, najludniejszej wspólnocie autonomicznej w południowej Hiszpanii. Andaluzja wita „imponującym  bykiem”, ponieważ jest to symbol tej części Hiszpanii. Korrida odbywa się w każdym większym mieście, a torreadorzy to w Hiszpanii celebryci. Dookoła są tysiące hektarów gai oliwnych i wszędzie produkowana jest oliwa.

Codziennie słońce, uśmiechnięci i otwarci ludzie to atuty Andaluzji. Poza pracą i nauką praktykanci mieli czas  na zwiedzanie. Na początek poznawali miasto w którym mieszkali, następnie w wolny weekend został zorganizowany wyjazd do Malagi, a później Granady. Poznawali kulturę  i zwyczaje tutejszych mieszkańców. Miejscowość w której praktykanci mieli okazję się zatrzymać to wspomniana wcześniej Ubeda- Miasto Światowego Dziedzictwa, znana z zabytków wpisanych na listę UNESCO, szlak ceramiczny i muzeum garncarstwa Paco Tito, muzeum produkcji oliwy i możliwość degustacji rożnego rodzaju oliwy produkowanej w tej części Hiszpanii. Miejscowa kuchnia i jej przysmaki to ochios tradycyjny produkt piekrniczy i churros z czekoladą to typowa  słodycz zazwyczaj jadana  na śniadanie.

Malaga, miasto położone nad Morzem Środziemnym  na wybrzeżu Costa del Sol zachwyca położeniem i roślinnością. Zabytki to twierdza Alcazabra , teatr Rzymski oraz muzeum Pablo Picasso, który urodził się w Maladze.

Granada to miasto u podnóży gór Sierra Nevada. Zachwyca ona krajobrazami i wspaniałymi zabytkami z pałacem Alhambra na czele, który zwiedzaliśmy przez kilka godzin, co jest niewystarczającą ilością czasu na zwiedzenie całości. Na ulicy mieliśmy okazję posłuchać Flamenco miejscowej tradycyjnej muzyki, zobaczyć dawne targowisko arabskie Alcaiceria, przepiękna katedrę Catedral de Granada oraz wiele innych zabytków.

Wszyscy uczestnicy dostali certyfikaty potwierdzające odbycie praktyk oraz znajomości języka  hiszpańskiego na poziomie podstawowym . Były kwiaty, słodycze tort i łzy na pożegnanie dla Pań opiekunek ze strony hiszpańskiej Moniki i Leny oraz Huani i Pepi naszych wspaniałych zawsze uśmiechniętych kucharek. Więcej informacji znajdziecie na facebook u  ZSP nr1.Euromind.ZielonySłoń oraz instagramie _zetka_euromind

Było to nowe doświadczenie dla młodych  ludzi, poznanie innego kraju, zasad funkcjonowania, systemu pracy, kuchni, tradycji, zwyczajów i kultury. Mamy nadzieję, że jeszcze nie raz będziemy mogli odbywać staże i praktyki poza granicami kraju. Opiekunami praktyk były Monika Łepik i Małgorzata Jędruszczak.

IMG 4269 Copy

W ostatnim czasie nauczyciele przedmiotów gastronomicznych zaprzyjaźnili się z mieszkańcami gminy Fajsławice. Dnia 12 lutego 2019 w ramach promocji szkoły nauczycielki na zaproszenie pani Feliksy Gorzkowskiej przeprowadziły warsztaty kulinarne pod roboczym tytułem „Dobre bo Walentynkowe” dla uczniów III klas gimnazjum i VIII klas ze Szkoły Podstawowej im. Powstańców Styczniowych w Fajsławicach. Po tym spotkaniu również mamy babcie i ciocie uczniów chciały zgłębić swoją wiedzę gastronomiczną. 

   Dnia 4 marca 2019r. w remizie OSP w Woli Idzikowskiej z inicjatywy  Wiceprzewodniczącej Rady Gminy w Fajsławicach Pani Anny Wójcik odbyły się warsztaty kulinarne, w których wzięło udział 35 mieszkanek gminy Fajsławice. Tematem warsztatów były przystawki na ostatki i zbliżający się Dzień Kobiet. Warsztaty prowadziły nauczycielki z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 w Krasnymstawie Katarzyna Oleszczuk i Agnieszka Pawlas, które podzieliły się z uczestniczkami swoją kulinarną wiedzą i doświadczeniem. Panie pod okiem instruktorek przygotowały wiele różnorodnych przekąsek i potraw, które nie tylko pięknie wyglądały, ale i pysznie smakowały. Efekty wspólnych działań można zobaczyć na zdjęciach.

A po przepisy oczywiście zapraszamy na bloga: https://kulinarnizsp1kras.blogspot.com/

DSC 0072

 

Dnia 12 lutego 2019 w ramach promocji szkoły pani Agnieszka Pawlas i Katarzyna Oleszczuk na zaproszenie pani Feliksy Gorzkowskiej przeprowadziły warsztaty kulinarne pod roboczym tytułem „Dobre bo Walentynkowe” dla uczniów III klas gimnazjum i VIII klas ze Szkoły Podstawowej im. Powstańców Styczniowych w Fajsławicach.

Uczniowie mimo ferii i licznych powtórek do egzaminów chętnie uczestniczyli w zajęciach kulinarnych. Pod okiem pani Agnieszki i pani Kasi przygotowali walentynkowe przysmaki na słodko i na słono. A były to walentynkowe herbatniki, serca z ciasta francuskiego, walentynkowe bajaderki, kolorowe kanapeczki, walentynkowe koreczki, tosty z serduszkiem, sałatka owocowa i sałatka warstwowa z kiełkami.

Młodzi adepci sztuki kulinarnej włożyli w pracę całe swoje serce (co widać na zdjęciach) i chętnie zadawali pytania dotyczące Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr1 i oferty edukacyjnej szkoły. Mamy nadzieję że było to owocne spotkanie i spotkamy się w tym gronie podczas dni otwartych (już 30 kwietnia) i oczywiście we wrześniu.

DSC 0033 Copy

 

Cukiernik to wymarzony zawód dla osób, których pasją jest wypiekanie ciast i przygotowywanie deserów. Współczesne cukiernie wyposażone są w nowoczesny sprzętdlatego też osoba pracująca na tym stanowisku oprócz umiejętności pieczenia ciast i sporządzania deserówz różnych stron świata musi nauczyć się sztuki dekorowania wyrobów cukierniczych, posiadać wiedzę z zakresu obsługi maszyn i urządzeń wykorzystywanych w produkcji cukierniczej, a także znać zasady podejmowaniai prowadzenia działalności gospodarczej, aby w przyszłości samemu móc zarządzać własną cukiernią. Poza kwalifikacjami zawodowymi cukiernik musi posiadać również niezbędne kompetencje takie jak kreatywność, praca w grupie, konsekwencja w dążeniu do założonego celu.

Praca cukiernika polega przede wszystkim na produkcji wszelkiego rodzaju ciast, ciastek, tortów, deserów, cukierków, pieczywa cukierniczego, lodów i elementów dekoracyjnych, które poza walorami smakowymi powinny również posiadać walory wizualne. Cukiernik dba o swoje miejsce pracy oraz materiały z jakimi pracuje. Do jego obowiązków należy nadzór nad zaopatrzenie miejsca pracy we wszystkie niezbędne produkty, wybór najlepszych jakościowo składników, dbanie o urządzenia i narzędzia swojej pracy.

 Cukiernik, podobnie jak kucharz, musi dbać o należyte przechowywanie produktów spożywczych, musi znać dokładne proporcje tworzenia wyrobów kulinarnych oraz musi znać różnorodne przepisy, dopasowane do różnych okazji i wymagań klientów. W zawodzie tym istotna jest wyobraźnia, umiejętność modyfikowania przepisów, dostosowywania ich do okoliczności. Dobry cukiernik umie również realizować swoje autorskie pomysły, stąd jest to zawód dla ludzi pomysłowych i z wyobraźnią. Istotne są również zdolności manualne, niezbędne przy dekorowaniu tworzonych deserów. 

Po zakończeniu kursu, uczeń przystępuje się do egzaminu zawodowego, zdobywa tym samym tytułu cukiernika-czeladnika.

Jeżeli pasjonuje Cię wykonywanie wyrobów cukierniczych, warto postawić na ten słodki zawód, a przyszła praca stanie się przyjemnością.

c6

 

KUCHNIA MOLEKULARNA 

 Image00068

 

Powstanie kuchni molekularnej. Zwolennicy niekonwencjonalności twierdzą, że kuchnia molekularna to nic odkrywczego. Już w I wieku po Chrystusie w Aleksandrii, Maria Prophetisa zaczęła eksperymentować z jedzeniem i wymyśliła pieczenie na wolnym ogniu. Dzięki wielu próbom wpadła na pomysł bain marie lub marianbad czyli kąpieli wodnej. Przypisuje się jej również wynalezienie aparatu do destylacji alkoholi jak i esencji smakowych. Także Percy Spencera, twórcę kuchenki mikrofalowej, można uznać za wynalazcę nowych molekularnych technik gotowania. Jego pierwsza kuchenka mikrofalowa kosztowała prawie 3 tysiące dolarów, miała 2 metry wysokości i ważyła 400 kg .Przełom XVIII i XIX wieku to okres, z którego pochodzą znamienite książki kucharskie, w których można znaleźć receptury na różne, czasem dziwaczne, tajemnice szefów kuchni. Przykładem może być chowanie karłów do tortów. Innym, niemniej kuriozalnym przykładem było zaskakiwanie gości specyficznymi potrawami. W trakcie przygotowań do przyjęcia ptactwo pojono alkoholem, oskubywano, lekko podpiekano i układano na patery. Później takie „pijane” potrawy biesiadnicy nakłuwali  widelcem,a te podrywały się z półmisków. Wielu protagonistów tradycyjnej kuchni uważa, że kuchnia molekularna i wszystko co się wokół niej dzieje jest najzwyklejszą zdradą prawdziwej kultury jedzenia. Wraz z rozwojem technologicznym na świecie również kuchnia musiała pójść do przodu. W tym czasie powstawały nowe techniki gotowania takie jak sous vide, poszerzyła się wiedza na temat aromatów,  wynaleziono obrotowy parownik oraz wiele innych urządzeń  jakie w kuchni używa już współczesny kucharz chcący nadążyć za nowymi trendami.

Trudno jest stwierdzić kiedy tak naprawdę powstało określenie kuchnia molekularna. Szacuje się, że w latach 60-tych Nicholas Kurti, węgierski fizyk, który był jednym z  twórców bomby atomowej, wymyślił deser o nazwie Alaska Wywrócony na Nice, czyli gorący w środku, zimny na zewnątrz.  Ale dopiero w 1988 Kurti wraz  z francuskim fizyko-chemikiem Hervé This po raz pierwszy użyli publicznie nazwy kuchnia molekularna i  od tego momentu zaczęła się nowa kulinarna epoka. Według angielskiej wersji internetowej encyklopedii „Wikipedia” znaczenie kuchni molekularnej przedstawia się następująco:

Kuchnia molekularna lub gastronomia molekularna jest naukową dyscypliną zawierającą w sobie naukę fizycznych i chemicznych procesów, które pojawiają się w trakcie gotowania. Dotyczy ona mechanizmów ukrytych za transformacją składników w procesie gotowania oraz społecznych, artystycznych i technicznych komponentów kulinarnego i gastronomicznego fenomenu (z naukowego punktu widzenia).

 

 

plan200x200dziennik200x200kulinarni

lightbox

bip logo