XII Regionalna Olimpiada Wiedzy o Zdrowiu Psychicznym – etap szkolny




Zespół Szkół Nr 1
im. Tadeusza Kościuszki w Krasnymstawie
ul. Zamkowa 1, 22-300 Krasnystaw
tel/fax: (82) 576 37 55
e-mail: sekretariat@zsnr1-kosciuszko.pl












24 października 2025 r. uczniowie kl. 1tps oraz kl. 2 msf i 3kmr wraz z opiekunkami Moniką Wiśniewską (wychowawcą klasy 1tps) i Wioletą Kister-Jakubiak (pedagogiem specjalnym) uczestniczyli w wycieczce do Muzeum Wsi Lubelskiej w ramach lekcji muzealnej pt. „Ginące zawody”. Celem zajęć było poznanie dawnych zawodów pozarolniczych, które niegdyś odgrywały ważną rolę w życiu wiejskiej społeczności, a dziś odchodzą w zapomnienie.
Podczas lekcji uczniowie mieli okazję zwiedzić wnętrze chałupy garncarza z Urzędowa, wiatraka typu holenderskiego z Zygmuntowa oraz kuźni z Urzędowa, w których zapoznali się z pracą garncarza, młynarza i kowala.
Garncarz z dużą precyzją i cierpliwością zajmował się wyrabianiem unikalnych naczyń z gliny, takich jak garnki, dzbany czy misy. W muzeum można zobaczyć tradycyjne koło garncarskie oraz poznać cały proces powstawania naczyń – od formowania gliny, przez suszenie, aż po wypalanie w piecu, który znajdował się na zewnątrz.
Młynarz był odpowiedzialny za mielenie zboża na mąkę w młynie wiatrowym lub wodnym. Podczas zajęć uczniowie zobaczyli wnętrze dawnego młyna, a przewodnik opowiedział, w jaki sposób siła śmigów poruszała żarna. Młynarz był bardzo ważną osobą w społeczności wiejskiej.
Kowal natomiast zajmował się wykuwaniem przedmiotów z metalu, takich jak podkowy, gwoździe, narzędzia i elementy wyposażenia gospodarstwa. W muzealnej kuźni można zobaczyć prawdziwe kowadło, miech i palenisko. Przewodnik opowiedział o trudach tej pracy oraz o tym, jak duże znaczenie miał kowal dla funkcjonowania dawnej wsi.
Lekcja muzealna była niezwykle ciekawa i pozwoliła lepiej zrozumieć, jak wyglądało życie i praca ludzi na wsi przed laty.
Po zajęciach uczniowie wraz z opiekunami mieli okazję zjeść obiad w pochodzącym z 1866r. budynku z Bełżca, w którym znajduje się Karczma „Kocanka”, urządzona w tradycyjnym dawnym stylu wiejskim.
Drugim punktem wycieczki była lekcja wychowania fizycznego na trampolinach w Strefie Wysokich Lotów, która dostarczyła uczniom mnóstwo radości i pozytywnej energii. Skakanie, wykonywanie prostych akrobacji i zabawy ruchowe były doskonałym sposobem na aktywny wypoczynek po zajęciach edukacyjnych.
Wycieczka była udana – połączyła naukę o tradycjach i historii z ruchem i wspólną zabawą.


Nasza szkoła otrzymała wsparcie finansowe w ramach programu wieloletniego - „ Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025”-Priorytet 3” Kierunek interwencji 3.2. na 2025 r.
Dofinansowanie w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa przeznaczone jest na wzbogacenie księgozbioru, zakup nowych elementów biblioteki szkolnej oraz realizację działań promujących czytelnictwo.
w tym roku realizujemy działania w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa:
I. Planowane przez szkołę działania, które promują i wspierają rozwój czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży:
1. „Tadeusz Kościuszko: bohater przeszłości, wzór przyszłości”- Konkurs wiedzy o patronie szkoły z wykorzystaniem zasobów bibliotecznych.
2. Akcja „Książka z klasą”- dwa razy w semestrze odczytanie w klasach jednego z trzech (wybranego drogą losowania) fragmentu z nowo zakupionych książek.
3. „Motto tygodnia”- Każda klasa wg. ustalonej kolejności wybiera motto na kolejnytydzień. Na lekcje z wychowawcą młodzież wypożycza z biblioteki szkolnej księgi przysłów, aforyzmów, cytatów i z nich po klasowej dyskusji wybierają motto tygodnia, które zostanie umieszczone na stronie internetowej szkoły, Facebooku, na szkolnym korytarzu oraz w bibliotece.
4. Promocja nowo zakupionych książek .
5. Prezentacja dla rodziców i uczniów na temat wpływu czytania na rozwój dzieci i młodzieży.
6. Zamieszczanie na Tik Toku szkoły, Facebooku oraz stronie szkoły informacji o przeprowadzanych działaniach czytelniczych.
7.Promowaniekomiksowej formy wypowiedzi (gazetki, lista ciekawych komiksów, tworzenie autorskich projektów przez młodzież) w celu rozwijania czytelnictwa wśród uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
8. „Bitwa na wiersze”, ”Szyfrowanie” – gry edukacyjne w klasach.
9. Konkurs czytelniczy na najwięcej przeczytanych przez uczniów książek oraz ranking klas.
10. „Biblioteczne inspiracje kulinarne”-uczniowie z nowo zakupionych książek kulinarnych wybierają przepis kucharski, według którego na praktykach szkolnychprzygotowują potrawę. Przepis, zdjęcie książki, z której pochodzi przepis oraz zdjęcia z przygotowanej potrawy umieszczają na stronie internetowej szkoły.
11.Sleeveface - ubierz się w książkę- konkurs dla uczniów
II. Planowane przez szkołę działania, które wskazują na współdziałanie w środowisku lokalnym, w tym z biblioteką publiczną:
1. Współpraca z Powiatową Biblioteką Publiczną w Krasnymstawie.
a. Udziałw wydarzeniach promujących czytelnictwo wśród młodzieży.
b. Organizowanie spotkań z twórcami literatury młodzieżowej.
c. Wymiana informacji o wydarzeniach promujących czytelnictwo.
2. Udział w konkursach i przedsięwzięciach związanych z czytelnictwem organizowanych przez inne szkoły , biblioteki oraz różne instytucje.
3. Zamieszczanie na stronie internetowej szkoły linków do ciekawych stron związanych z czytelnictwem.
4.Akcja czytelnicza „Młodzież czyta dzieciom”: wspólnie ze Szkolnym Klubem Wolontariatu czytanie przez uczniów bajek dzieciom w przedszkolach, placówkach opiekuńczych, na oddziale dziecięcym w szpitalu w Krasnymstawie.
Ruszyła akcja „Motto tygodnia”. Motto na ten tydzień wybrała klasa I tps.
Motto na bieżący tydzień będzie umieszczane na stronie szkoły, w bibliotece szkolnej, FB oraz na tablicy na korytarzu szkolnym.
Wszystkich zapraszamy do udziału w zaplanowanych działaniach. Dla aktywnych uczniów przewidziane są nagrody książkowe.
