kosciuszkoGodło PolskiZespół Szkół Nr 1

im. Tadeusza Kościuszki w Krasnymstawie

ul. Zamkowa 1, 22-300 Krasnystaw

tel/fax: (82) 576 37 55

e-mail: zspnr1.kosciuszko@gmail.com

Wydarzenia szkolne

KUCHNIA MOLEKULARNA 

 Image00068

 

Powstanie kuchni molekularnej. Zwolennicy niekonwencjonalności twierdzą, że kuchnia molekularna to nic odkrywczego. Już w I wieku po Chrystusie w Aleksandrii, Maria Prophetisa zaczęła eksperymentować z jedzeniem i wymyśliła pieczenie na wolnym ogniu. Dzięki wielu próbom wpadła na pomysł bain marie lub marianbad czyli kąpieli wodnej. Przypisuje się jej również wynalezienie aparatu do destylacji alkoholi jak i esencji smakowych. Także Percy Spencera, twórcę kuchenki mikrofalowej, można uznać za wynalazcę nowych molekularnych technik gotowania. Jego pierwsza kuchenka mikrofalowa kosztowała prawie 3 tysiące dolarów, miała 2 metry wysokości i ważyła 400 kg .Przełom XVIII i XIX wieku to okres, z którego pochodzą znamienite książki kucharskie, w których można znaleźć receptury na różne, czasem dziwaczne, tajemnice szefów kuchni. Przykładem może być chowanie karłów do tortów. Innym, niemniej kuriozalnym przykładem było zaskakiwanie gości specyficznymi potrawami. W trakcie przygotowań do przyjęcia ptactwo pojono alkoholem, oskubywano, lekko podpiekano i układano na patery. Później takie „pijane” potrawy biesiadnicy nakłuwali  widelcem,a te podrywały się z półmisków. Wielu protagonistów tradycyjnej kuchni uważa, że kuchnia molekularna i wszystko co się wokół niej dzieje jest najzwyklejszą zdradą prawdziwej kultury jedzenia. Wraz z rozwojem technologicznym na świecie również kuchnia musiała pójść do przodu. W tym czasie powstawały nowe techniki gotowania takie jak sous vide, poszerzyła się wiedza na temat aromatów,  wynaleziono obrotowy parownik oraz wiele innych urządzeń  jakie w kuchni używa już współczesny kucharz chcący nadążyć za nowymi trendami.

Trudno jest stwierdzić kiedy tak naprawdę powstało określenie kuchnia molekularna. Szacuje się, że w latach 60-tych Nicholas Kurti, węgierski fizyk, który był jednym z  twórców bomby atomowej, wymyślił deser o nazwie Alaska Wywrócony na Nice, czyli gorący w środku, zimny na zewnątrz.  Ale dopiero w 1988 Kurti wraz  z francuskim fizyko-chemikiem Hervé This po raz pierwszy użyli publicznie nazwy kuchnia molekularna i  od tego momentu zaczęła się nowa kulinarna epoka. Według angielskiej wersji internetowej encyklopedii „Wikipedia” znaczenie kuchni molekularnej przedstawia się następująco:

Kuchnia molekularna lub gastronomia molekularna jest naukową dyscypliną zawierającą w sobie naukę fizycznych i chemicznych procesów, które pojawiają się w trakcie gotowania. Dotyczy ona mechanizmów ukrytych za transformacją składników w procesie gotowania oraz społecznych, artystycznych i technicznych komponentów kulinarnego i gastronomicznego fenomenu (z naukowego punktu widzenia).

 

 

Powstanie kuchni molekularnej.

Image00003

               Zwolennicy niekonwencjonalności twierdzą, że kuchnia molekularna to nic odkrywczego. Już w I wieku po Chrystusie w Aleksandrii, Maria Prophetisa zaczęła eksperymentować z jedzeniem i wymyśliła pieczenie na wolnym ogniu. Dzięki wielu próbom wpadła na pomysł bain marie lub marianbad czyli kąpieli wodnej. Przypisuje się jej również wynalezienie aparatu do destylacji alkoholi jak i esencji smakowych. Także Percy Spencera, twórcę kuchenki mikrofalowej, można uznać za wynalazcę nowych molekularnych technik gotowania. Jego pierwsza kuchenka mikrofalowa kosztowała prawie 3 tysiące dolarów, miała 2 metry wysokości i ważyła 400 kg .

Przełom XVIII i XIX wieku to okres, z którego pochodzą znamienite książki kucharskie, w których można znaleźć receptury na różne, czasem dziwaczne, tajemnice szefów kuchni. Przykładem może być chowanie karłów do tortów. Innym, niemniej kuriozalnym przykładem było zaskakiwanie gości specyficznymi potrawami. W trakcie przygotowań do przyjęcia ptactwo pojono alkoholem, oskubywano, lekko podpiekano i układano na patery. Później takie „pijane” potrawy biesiadnicy nakłuwali  widelcem,

a te podrywały się z półmisków.

    Wielu protagonistów tradycyjnej kuchni uważa, że kuchnia molekularna i wszystko co się wokół niej dzieje jest najzwyklejszą zdradą prawdziwej kultury jedzenia. Wraz z rozwojem technologicznym na świecie również kuchnia musiała pójść do przodu. W tym czasie powstawały nowe techniki gotowania takie jak sous vide, poszerzyła się wiedza na temat aromatów,  wynaleziono obrotowy parownik oraz wiele innych urządzeń  jakie w kuchni używa już współczesny kucharz chcący nadążyć za nowymi trendami.

Trudno jest stwierdzić kiedy tak naprawdę powstało określenie kuchnia molekularna. Szacuje się, że

w latach 60-tych Nicholas Kurti, węgierski fizyk, który był jednym z  twórców bomby atomowej, wymyślił deser o nazwie Alaska Wywrócony na Nice, czyli gorący w środku, zimny na zewnątrz.  Ale dopiero

w 1988 Kurti wraz  z francuskim fizyko-chemikiem Hervé This po raz pierwszy użyli publicznie nazwy kuchnia molekularna i  od tego momentu zaczęła się nowa kulinarna epoka. Według angielskiej wersji internetowej encyklopedii „Wikipedia” znaczenie kuchni molekularnej przedstawia się następująco:

Kuchnia molekularna lub gastronomia molekularna jest naukową dyscypliną  

zawierającą w sobie naukę fizycznych i chemicznych procesów, które pojawiają

się w trakcie gotowania. Dotyczy ona mechanizmów ukrytych za transformacją

składników w procesie gotowania oraz społecznych, artystycznych

i technicznych komponentów kulinarnego i gastronomicznego fenomenu

(z naukowego punktu widzenia)Image00085

Image00007

Wizyta studyjna w Fundacji Regionalne Inkubatory Przedsiębiorczości

7 lutego 2019 roku uczniowie klas 4 technikum ekonomicznego i 4 technikum budownictwa w osobach Klaudii Mazurek, Konrada Sierpiny i Krystian Dubiela wraz z uczniami innych szkół ponadgimnazjalnych powiatu krasnostawskiego  mieli okazję uczestniczyć w wizycie studyjnej w Fundacji Regionalne Inkubatory Przedsiębiorczości  w Łukowie zorganizowanej przez Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania „Krasnystaw Plus” w Krasnymstawie.

Łuków oddalony jest od Krasnegostawu aż o 150 km, ale podróż w obie strony minęła szybko, bowiem uczniowie mogli nawiązywać nowe znajomości z rówieśnikami z innych szkół i wymieniać się poglądami na różne tematy np. związane z dalszą ścieżką kariery zawodowej.

Na miejscu zostaliśmy powitani bardzo serdecznie przez Panią Urszulę Bancerz – Dyrektora Centrum Doradztwa Finansowego w Łukowie i Założyciela Fundacji oraz Pana Patryka Łopota- młodego przedsiębiorcę rozpoczynającego swoją działalność gospodarczą właśnie w Inkubatorze Przedsiębiorczości, a obecnie prężnie prowadzącego swój biznes.

Po powitalnym poczęstunku przedstawiono młodzieży zasady działalności Inkubatora Przedsiębiorczości oraz omówiono formy pomocy przedsiębiorcom stawiającym pierwsze kroki w biznesie. Młodzież mogła sprawdzić swoje atuty takie jak: umiejętność pracy w grupie, cechy przywódcze, umiejętność podejmowania szybkich decyzji pod presją czasu czy przekonania innych do swoich projektów w trakcie zabawy przy użyciu makaronu, taśmy i sznurka. Takie bowiem cechy są bardzo istotne przy prowadzeniu działalności gospodarczej.

Następnie po pysznym obiedzie, pod przewodnictwem Pani Bancerz udaliśmy się zwiedzać Strefę Ekonomiczną działającą w Łukowie na powierzchni, bagatela 27 ha. Pani Bancerz opowiadała o zasadach i korzyściach prowadzenia działalności gospodarczej właśnie w Strefie Ekonomicznej.

W godzinach popołudniowych pełni entuzjazmu i naładowani pozytywną energią oraz wieloma zagadnieniami do przemyśleń wróciliśmy do Krasnegostawu.

                                                                                                                             Katarzyna Mańko

opiekun uczniów

   

DBI2019 plakat V4 m

5 lutego pod hasłem „Działajmy razem!” obchodziliśmy  po raz kolejny Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI).  Miał on na celu przede wszystkim inicjowanie i propagowanie działań na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych, zaznajomienie rodziców, nauczycieli i wychowawców z problematyką bezpieczeństwa online oraz promocję pozytywnego wykorzystywania Internetu. Ideą DBI jest podkreślanie siły współdziałania w dbaniu o cyfrowe bezpieczeństwo, zarówno na poziomie międzynarodowym, jak i lokalnym, a także łącząc zaangażowania wielu instytucji i rodziny, czyli najbliższego otoczenia dziecka.

Organizatorem wydarzenia w Polsce od 2005 r. jest Polskie Centrum Programu Safer Internet (PCPSI), które tworzą państwowy instytut badawczy NASK oraz Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę – realizatorzy unijnego programu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility - CEF). Głównym partnerem wydarzenia jest Fundacja Orange. Patronat honorowy dla wydarzenia udzielili: Ministerstwo Cyfryzacji, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Urząd Komunikacji Elektronicznej oraz Komenda Główna Policji. Partnerami DBI 2019 są Facebook Polska, Google Polska, National Westminster Bank Oddział w Polsce, Teatr Palladium oraz Mulitmedia w szkole.

Podczas obchodów DBI 2019 organizatorzy  podkreślili  istotę współpracy pomiędzy różnymi sektorami przy wspieraniu pozytywnych zmian w sieci. Wszyscy powinniśmy angażować się w promowanie pozytywnych zastosowań Internetu, promocję tolerancji oraz tworzenie kultury zrozumienia.  

dzien internetu

 

dzien internetu 1

5 lutego pod hasłem „Działajmy razem!” obchodziliśmy  po raz kolejny Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI).  Miał on na celu przede wszystkim inicjowanie i propagowanie działań na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych, zaznajomienie rodziców, nauczycieli i wychowawców z problematyką bezpieczeństwa online oraz promocję pozytywnego wykorzystywania Internetu. Ideą DBI jest podkreślanie siły współdziałania w dbaniu o cyfrowe bezpieczeństwo, zarówno na poziomie międzynarodowym, jak i lokalnym, a także łącząc zaangażowania wielu instytucji i rodziny, czyli najbliższego otoczenia dziecka.

Organizatorem wydarzenia w Polsce od 2005 r. jest Polskie Centrum Programu Safer Internet (PCPSI), które tworzą państwowy instytut badawczy NASK oraz Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę – realizatorzy unijnego programu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility - CEF). Głównym partnerem wydarzenia jest Fundacja Orange. Patronat honorowy dla wydarzenia udzielili: Ministerstwo Cyfryzacji, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Urząd Komunikacji Elektronicznej oraz Komenda Główna Policji. Partnerami DBI 2019 są Facebook Polska, Google Polska, National Westminster Bank Oddział w Polsce, Teatr Palladium oraz Mulitmedia w szkole.

Podczas obchodów DBI 2019 organizatorzy  podkreślili  istotę współpracy pomiędzy różnymi sektorami przy wspieraniu pozytywnych zmian w sieci. Wszyscy powinniśmy angażować się w promowanie pozytywnych zastosowań Internetu, promocję tolerancji oraz tworzenie kultury zrozumienia.

DBI2019 plakat V4 m 

TECHNIK ŻYWIENIA I USŁUG GASTRONOMICZNYCH

 Symbol zawodu 343404

Technik żywienia i usług gastronomicznych to zawód stworzony dla ludzi lubiących przygody ze sztuką kulinarną, dbających o siebie i innych.

 Technik żywienia i usług gastronomicznych jest bardzo atrakcyjnym zawodem, przygotowuje do świadczenia szeroko pojętych usług gastronomicznych. Rynek usług gastronomicznych rozwija się dynamicznie, dlatego będą tworzyć się nowe miejsca pracy dla technika żywienia i usług gastronomicznych. To zawód, który daje możliwość rozwoju zainteresowań kulinarnych oraz szansę na ciekawą karierę zawodową w kraju i za granicą. Posiada te same umiejętności, które potrzebne są w pracy kucharza. Ponadto wykonuje zadania zawodowe związane z planowaniem i ocenianiem żywienia, organizowaniem i wykonywaniem usług.

Zatrudnienie:

·         Zakłady żywienia zbiorowego (stołówki, restauracje, bary, kawiarnie itp.)

·         Instytucje zajmujące się obrotem żywnością,

·         Służba zdrowia (sanatoria, żłobki, służby sanitarno-epidemiologiczne, szpitale)

·         Organizacje ochrony konsumenta,

·         Instytucje zajmujące się upowszechnianiem wiedzy o żywieniu i żywności,

·         Placówki prowadzących żywienie zbiorowe (domy opieki społecznej, domy dziecka, internaty, hotele, pensjonaty, domy wczasowe itp.).

·         Ponadto absolwenci mogą prowadzić własną działalność gospodarczą w zakresie usług gastronomicznych i domowych, hotelarskich, agroturystyki, itp.

Drogi kandydacie w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Krasnymstawie:

·         Zajęcia prowadzone są przez wykwalifikowaną kadrę posiadającą wiedzę teoretyczną i praktyczną w dziedzinie szeroko pojętej gastronomii.

·         Zajęcia praktyczne, odbywają się raz w tygodniu w doskonale wyposażonej pracowni. Egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie kucharz uczniowie zdają w swojej pracowni czyli w dobrze znanych sobie warunkach.

·         Ponadto w naszej szkole ucząc się na kierunku kucharz, odbędziesz praktykę zawodową w nowocześnie wyposażonych zakładach gastronomicznych w kraju i za granicą (w minionym roku szkolnym była to Sycylia).

·         Nasi uczniowie i absolwenci mają możliwość odbywania praktyk i staży w ramach programów międzynarodowych takich jak ERAZMUS.

·         Wraz ze starszymi kolegami oraz nauczycielami przedmiotów gastronomicznych masz możliwość prowadzenia i redagowania bloga kulinarnego

·         Będziesz mógł brać udział w warsztatach i szkoleniach gastronomicznych, konkursach tematycznych i olimpiadach oraz pokazach gastronomicznych.

·         W ramach projektów unijnych będziesz mógł zdobyć dodatkowe uprawnienia takie jak cukiernik czy barista

·         Zdobędziesz nowe wiadomości i umiejętności z zakresu kuchni molekularnej i sushi

Okres nauki: 4lata W programie nauczania są przedmioty ogólnokształcące oraz blok przedmiotów zawodowych.

Zawód Technik żywienia i usług gastronomicznych składa się z dwóch kwalifikacji:

HGT.02. Przygotowanie i wydawanie dań

HGT.12. Organizacja żywienia i usług gastronomicznych

Absolwent zostanie przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:

·          oceniania jakości żywności oraz jej przechowywania;

·         sporządzania oraz wydawania potraw i napojów;

·         planowania i oceny żywienia;

·         organizowania produkcji gastronomicznej;

·         planowania i realizacji usług gastronomicznych.

Zdobyte kwalifikacje w zawodzie technik żywienia i usług gastronomicznych mogą być podwyższane poprzez kontynuację nauki w szkołach wyższych na kierunku technologia żywności i żywienia człowieka oraz innych kierunkach pokrewnych.

Po zaliczeniu wszystkich kwalifikacji absolwent uzyskuje dyplom honorowany w krajach Unii Europejskiej.

plan200x200dziennik200x200kulinarni

lightbox

bip logo