logo big

Wydarzenia szkolne

W ostatnim czasie nauczyciele przedmiotów gastronomicznych zaprzyjaźnili się z mieszkańcami gminy Fajsławice. Dnia 12 lutego 2019 w ramach promocji szkoły nauczycielki na zaproszenie pani Feliksy Gorzkowskiej przeprowadziły warsztaty kulinarne pod roboczym tytułem „Dobre bo Walentynkowe” dla uczniów III klas gimnazjum i VIII klas ze Szkoły Podstawowej im. Powstańców Styczniowych w Fajsławicach. Po tym spotkaniu również mamy babcie i ciocie uczniów chciały zgłębić swoją wiedzę gastronomiczną. 

   Dnia 4 marca 2019r. w remizie OSP w Woli Idzikowskiej z inicjatywy  Wiceprzewodniczącej Rady Gminy w Fajsławicach Pani Anny Wójcik odbyły się warsztaty kulinarne, w których wzięło udział 35 mieszkanek gminy Fajsławice. Tematem warsztatów były przystawki na ostatki i zbliżający się Dzień Kobiet. Warsztaty prowadziły nauczycielki z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 w Krasnymstawie Katarzyna Oleszczuk i Agnieszka Pawlas, które podzieliły się z uczestniczkami swoją kulinarną wiedzą i doświadczeniem. Panie pod okiem instruktorek przygotowały wiele różnorodnych przekąsek i potraw, które nie tylko pięknie wyglądały, ale i pysznie smakowały. Efekty wspólnych działań można zobaczyć na zdjęciach.

A po przepisy oczywiście zapraszamy na bloga: https://kulinarnizsp1kras.blogspot.com/

DSC 0072

 

Dnia 12 lutego 2019 w ramach promocji szkoły pani Agnieszka Pawlas i Katarzyna Oleszczuk na zaproszenie pani Feliksy Gorzkowskiej przeprowadziły warsztaty kulinarne pod roboczym tytułem „Dobre bo Walentynkowe” dla uczniów III klas gimnazjum i VIII klas ze Szkoły Podstawowej im. Powstańców Styczniowych w Fajsławicach.

Uczniowie mimo ferii i licznych powtórek do egzaminów chętnie uczestniczyli w zajęciach kulinarnych. Pod okiem pani Agnieszki i pani Kasi przygotowali walentynkowe przysmaki na słodko i na słono. A były to walentynkowe herbatniki, serca z ciasta francuskiego, walentynkowe bajaderki, kolorowe kanapeczki, walentynkowe koreczki, tosty z serduszkiem, sałatka owocowa i sałatka warstwowa z kiełkami.

Młodzi adepci sztuki kulinarnej włożyli w pracę całe swoje serce (co widać na zdjęciach) i chętnie zadawali pytania dotyczące Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr1 i oferty edukacyjnej szkoły. Mamy nadzieję że było to owocne spotkanie i spotkamy się w tym gronie podczas dni otwartych (już 30 kwietnia) i oczywiście we wrześniu.

DSC 0033 Copy

 

Cukiernik to wymarzony zawód dla osób, których pasją jest wypiekanie ciast i przygotowywanie deserów. Współczesne cukiernie wyposażone są w nowoczesny sprzętdlatego też osoba pracująca na tym stanowisku oprócz umiejętności pieczenia ciast i sporządzania deserówz różnych stron świata musi nauczyć się sztuki dekorowania wyrobów cukierniczych, posiadać wiedzę z zakresu obsługi maszyn i urządzeń wykorzystywanych w produkcji cukierniczej, a także znać zasady podejmowaniai prowadzenia działalności gospodarczej, aby w przyszłości samemu móc zarządzać własną cukiernią. Poza kwalifikacjami zawodowymi cukiernik musi posiadać również niezbędne kompetencje takie jak kreatywność, praca w grupie, konsekwencja w dążeniu do założonego celu.

Praca cukiernika polega przede wszystkim na produkcji wszelkiego rodzaju ciast, ciastek, tortów, deserów, cukierków, pieczywa cukierniczego, lodów i elementów dekoracyjnych, które poza walorami smakowymi powinny również posiadać walory wizualne. Cukiernik dba o swoje miejsce pracy oraz materiały z jakimi pracuje. Do jego obowiązków należy nadzór nad zaopatrzenie miejsca pracy we wszystkie niezbędne produkty, wybór najlepszych jakościowo składników, dbanie o urządzenia i narzędzia swojej pracy.

 Cukiernik, podobnie jak kucharz, musi dbać o należyte przechowywanie produktów spożywczych, musi znać dokładne proporcje tworzenia wyrobów kulinarnych oraz musi znać różnorodne przepisy, dopasowane do różnych okazji i wymagań klientów. W zawodzie tym istotna jest wyobraźnia, umiejętność modyfikowania przepisów, dostosowywania ich do okoliczności. Dobry cukiernik umie również realizować swoje autorskie pomysły, stąd jest to zawód dla ludzi pomysłowych i z wyobraźnią. Istotne są również zdolności manualne, niezbędne przy dekorowaniu tworzonych deserów. 

Po zakończeniu kursu, uczeń przystępuje się do egzaminu zawodowego, zdobywa tym samym tytułu cukiernika-czeladnika.

Jeżeli pasjonuje Cię wykonywanie wyrobów cukierniczych, warto postawić na ten słodki zawód, a przyszła praca stanie się przyjemnością.

c6

 

KUCHNIA MOLEKULARNA 

 Image00068

 

Powstanie kuchni molekularnej. Zwolennicy niekonwencjonalności twierdzą, że kuchnia molekularna to nic odkrywczego. Już w I wieku po Chrystusie w Aleksandrii, Maria Prophetisa zaczęła eksperymentować z jedzeniem i wymyśliła pieczenie na wolnym ogniu. Dzięki wielu próbom wpadła na pomysł bain marie lub marianbad czyli kąpieli wodnej. Przypisuje się jej również wynalezienie aparatu do destylacji alkoholi jak i esencji smakowych. Także Percy Spencera, twórcę kuchenki mikrofalowej, można uznać za wynalazcę nowych molekularnych technik gotowania. Jego pierwsza kuchenka mikrofalowa kosztowała prawie 3 tysiące dolarów, miała 2 metry wysokości i ważyła 400 kg .Przełom XVIII i XIX wieku to okres, z którego pochodzą znamienite książki kucharskie, w których można znaleźć receptury na różne, czasem dziwaczne, tajemnice szefów kuchni. Przykładem może być chowanie karłów do tortów. Innym, niemniej kuriozalnym przykładem było zaskakiwanie gości specyficznymi potrawami. W trakcie przygotowań do przyjęcia ptactwo pojono alkoholem, oskubywano, lekko podpiekano i układano na patery. Później takie „pijane” potrawy biesiadnicy nakłuwali  widelcem,a te podrywały się z półmisków. Wielu protagonistów tradycyjnej kuchni uważa, że kuchnia molekularna i wszystko co się wokół niej dzieje jest najzwyklejszą zdradą prawdziwej kultury jedzenia. Wraz z rozwojem technologicznym na świecie również kuchnia musiała pójść do przodu. W tym czasie powstawały nowe techniki gotowania takie jak sous vide, poszerzyła się wiedza na temat aromatów,  wynaleziono obrotowy parownik oraz wiele innych urządzeń  jakie w kuchni używa już współczesny kucharz chcący nadążyć za nowymi trendami.

Trudno jest stwierdzić kiedy tak naprawdę powstało określenie kuchnia molekularna. Szacuje się, że w latach 60-tych Nicholas Kurti, węgierski fizyk, który był jednym z  twórców bomby atomowej, wymyślił deser o nazwie Alaska Wywrócony na Nice, czyli gorący w środku, zimny na zewnątrz.  Ale dopiero w 1988 Kurti wraz  z francuskim fizyko-chemikiem Hervé This po raz pierwszy użyli publicznie nazwy kuchnia molekularna i  od tego momentu zaczęła się nowa kulinarna epoka. Według angielskiej wersji internetowej encyklopedii „Wikipedia” znaczenie kuchni molekularnej przedstawia się następująco:

Kuchnia molekularna lub gastronomia molekularna jest naukową dyscypliną zawierającą w sobie naukę fizycznych i chemicznych procesów, które pojawiają się w trakcie gotowania. Dotyczy ona mechanizmów ukrytych za transformacją składników w procesie gotowania oraz społecznych, artystycznych i technicznych komponentów kulinarnego i gastronomicznego fenomenu (z naukowego punktu widzenia).

 

 

Image00007

Wizyta studyjna w Fundacji Regionalne Inkubatory Przedsiębiorczości

7 lutego 2019 roku uczniowie klas 4 technikum ekonomicznego i 4 technikum budownictwa w osobach Klaudii Mazurek, Konrada Sierpiny i Krystian Dubiela wraz z uczniami innych szkół ponadgimnazjalnych powiatu krasnostawskiego  mieli okazję uczestniczyć w wizycie studyjnej w Fundacji Regionalne Inkubatory Przedsiębiorczości  w Łukowie zorganizowanej przez Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania „Krasnystaw Plus” w Krasnymstawie.

Łuków oddalony jest od Krasnegostawu aż o 150 km, ale podróż w obie strony minęła szybko, bowiem uczniowie mogli nawiązywać nowe znajomości z rówieśnikami z innych szkół i wymieniać się poglądami na różne tematy np. związane z dalszą ścieżką kariery zawodowej.

Na miejscu zostaliśmy powitani bardzo serdecznie przez Panią Urszulę Bancerz – Dyrektora Centrum Doradztwa Finansowego w Łukowie i Założyciela Fundacji oraz Pana Patryka Łopota- młodego przedsiębiorcę rozpoczynającego swoją działalność gospodarczą właśnie w Inkubatorze Przedsiębiorczości, a obecnie prężnie prowadzącego swój biznes.

Po powitalnym poczęstunku przedstawiono młodzieży zasady działalności Inkubatora Przedsiębiorczości oraz omówiono formy pomocy przedsiębiorcom stawiającym pierwsze kroki w biznesie. Młodzież mogła sprawdzić swoje atuty takie jak: umiejętność pracy w grupie, cechy przywódcze, umiejętność podejmowania szybkich decyzji pod presją czasu czy przekonania innych do swoich projektów w trakcie zabawy przy użyciu makaronu, taśmy i sznurka. Takie bowiem cechy są bardzo istotne przy prowadzeniu działalności gospodarczej.

Następnie po pysznym obiedzie, pod przewodnictwem Pani Bancerz udaliśmy się zwiedzać Strefę Ekonomiczną działającą w Łukowie na powierzchni, bagatela 27 ha. Pani Bancerz opowiadała o zasadach i korzyściach prowadzenia działalności gospodarczej właśnie w Strefie Ekonomicznej.

W godzinach popołudniowych pełni entuzjazmu i naładowani pozytywną energią oraz wieloma zagadnieniami do przemyśleń wróciliśmy do Krasnegostawu.

                                                                                                                             Katarzyna Mańko

opiekun uczniów

   

plan200x200dziennik200x200kulinarni

lightbox

bip logo