Program wychowawczo-profilaktyczny na rok szkolny 2021/2022 Zespół Szkół Nr 1 Tadeusza Kościuszki Zamkowa 1, 22-300 Krasnystaw PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY na rok szkolny 2020/2021 ,, Nie przez obcych wsparcie i łaskę, lecz przez własne usiłowania dochodzi naród do szczęścia, cnoty i sławy’’ Tadeusz Kościuszko Uchwalony przez Radę Pedagogiczną w dniu 12 września 2019 r. Podstawa Prawna Wstęp Misja szkoły Sylwetka absolwenta Uzasadnienie wynikające z diagnozy potrzeb w zakresie wychowania i profilaktyki, rozpoznane zagrożenia, zachowania problemowe uczniów. Struktura oddziaływań wychowawczo - profilaktycznych Obszary działań wychowawczo-profilaktycznych . Cele ogólne i szczegółowe. Założenia ewaluacyjne. Załączniki do programu wychowawczo – profilaktycznego. Plan i harmonogram działań. Zadania i sposób ich realizacji. Podstawa prawna • Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59) art.10 ust.1 pkt. 5,art. 26 ust. 2, art. 78, art. 98-99. • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. poz. 1249). • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356). • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2017 r. poz. 649) - § 4. 2.Wstęp Szkolny program wychowawczo – profilaktyczny realizowany w Zespole Szkół Nr 1 w Krasnymstawie opiera się na hierarchii wartości przyjętej przez radę pedagogiczną, radę rodziców i samorząd uczniowski. Te wartości to: odpowiedzialność, patriotyzm, samodzielność, samokształcenie, systematyczność, pracowitość, wrażliwość moralna (tolerancja, szacunek, sprawiedliwość, bezinteresowność, dobroć), praworządność, poszanowanie dobrych obyczajów i tradycji, poszanowanie rodziny, dbanie zdrowie, wytrwałość, asertywność. Treści szkolnego programu wychowawczo – profilaktycznego są spójne ze statutem szkoły. Istotą działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły jest współpraca całej społeczności szkolnej oparta na założeniu, że wychowanie jest zadaniem realizowanym w rodzinie i w szkole, która w swojej działalności musi uwzględniać zarówno wolę rodziców, jak i priorytety edukacyjne państwa. Rolą szkoły jest też dbałość o wszechstronny rozwój każdego z uczniów oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny. Wychowanie rozumiane jest jako wspieranie uczniów w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej. Proces wychowania jest wzmacniany i uzupełniany poprzez działania z zakresu profilaktyki. Program wychowawczo – profilaktyczny szkoły tworzy spójną całość ze szkolnym zestawem programów nauczania i uwzględnia wymagania zawarte w podstawie programowej, określa sposób realizacji celów kształcenia oraz zadań wychowawczych zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, uwzględniając kierunki i formy oddziaływań wychowawczych, których uzupełnieniem są działania profilaktyczne skierowane do uczniów, rodziców, nauczycieli. Program wychowawczo – profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy potrzeb i problemów występujących w środowisku szkolnym, z uwzględnieniem: podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa, wyników ewaluacji wewnętrznej, wyników nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora, wniosków i analiz z pracy zespołów przedmiotowych i zespołu wychowawczego, wniosków i spostrzeżeń nauczycieli, uczniów i rodziców. Podstawowym celem realizacji szkolnego programu wychowawczo – profilaktycznego jest wspieranie młodzieży w rozwoju oraz zapobieganie zachowaniom problemowym, ryzykownym. Podstawowe zasady realizacji szkolnego programu wychowawczo – profilaktycznego obejmują; powszechną znajomość założeń programu przez uczniów, rodziców i wszystkich pracowników szkoły, zaangażowanie wszystkich podmiotów szkolnej społeczności i współpracę w realizacji zadań określonych w programie, respektowanie praw wszystkich członków społeczności szkolnej oraz kompetencji organów szkoły (dyrektor, rada rodziców, samorząd uczniowski), współdziałanie ze środowiskiem zewnętrznym szkoły (np. udział organizacji i stowarzyszeń wspierających działalność wychowawczą i profilaktyczną szkoły), współodpowiedzialność za efekty realizacji programu. Misja szkoły Misją szkoły jest kształcenie i wychowanie w duchu wartości i poczuciu odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata, kształtowanie umiejętności nawiązywania kontaktów z rówieśnikami a także przedstawicielami innych kultur. Szkoła zapewnia każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego rozwoju w wymiarze intelektualnym, psychicznym i społecznym, zapewnia pomoc psychologiczno – pedagogiczną. Misją szkoły jest uczenie wzajemnego szacunku i uczciwości jako podstawy życia w społeczeństwie i państwie, w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych, a także budowanie pozytywnego obrazu szkoły poprzez kultywowanie i tworzenie jej tradycji. Misją szkoły jest też przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych, kształtowanie postawy odpowiedzialności za siebie i innych oraz troska o bezpieczeństwo. Nauczyciele w swojej pracy kierują się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie oraz poszanowaniem godności osobistej ucznia. Szkoła jest wspólnotą nauczycieli, uczniów i rodziców i opiera się na ich zgodnym współdziałaniu. Sylwetka absolwenta Dążeniem szkoły jest przygotowanie uczniów do efektywnego funkcjonowania w życiu społecznym oraz podejmowania samodzielnych decyzji, w poczuciu odpowiedzialności za własny rozwój. Uczeń kończący szkołę posiada następujące cechy: kieruje się w codziennym życiu zasadami etyki i moralności, jest kulturalny, zdyscyplinowany, obowiązkowy, przestrzega zasady dobrych obyczajów, szanuje siebie i innych, umie rzetelnie pracować, jest zaradny, odpowiedzialny i przedsiębiorczy, zna historię swojej szkoły, miasta, regionu, zna historię i kulturę własnego narodu, zna i rozumie zasady współżycia społecznego, zdobył umiejętność pracy w zespole, jest przygotowany do pełnienia obowiązków obywatelskich w oparciu o zasady demokracji, tolerancji, sprawiedliwości, poszanowania praw człowieka, potrafi korzystać z różnych źródeł informacji, odpowiedzialnie korzysta z Internetu, umie zastosować w praktyce wiedzę teoretyczną, jest przygotowany do wykonywania zawodu, ma odpowiedni zasób wiedzy i umiejętności umożliwiających mu kontynuowanie nauki w dowolnie wybranej wyższej uczelni, umie samodzielnie i krytycznie myśleć, ma wysoką kulturę osobistą i kulturę języka, posiada wiedzę na temat współczesnych zagrożeń społecznych i cywilizacyjnych, podejmuje odpowiedzialne decyzje w trosce o bezpieczeństwo własne i innych, szanuje potrzeby innych i jest chętny do niesienia pomocy, zna dobrze przynajmniej jeden język obcy. Uzasadnienie wynikające z diagnozy potrzeb w zakresie wychowania i profilaktyki, rozpoznane zagrożenia, zachowania problemowe uczniów. Szkolny program wychowawczo - profilaktyczny wspomaga kompleksowo wychowanie i nauczanie wszędzie tam, gdzie pojawia się zagrożenie dla rozwoju uczniów. O zachowaniach problemowych (ZP) młodzieży mówimy, gdy: są niezgodne ze społecznymi oczekiwaniami, normami, standardami, wyzwalają dezaprobatę społeczną, stanowią ryzyko dla zdrowia, łączą się z psychopatologią i trudnościami w podejmowaniu ról społecznych, mają tendencję do kumulowania się, łączenia się w syndromy zachowań. ZP ograniczają liczbę i częstość zachowań konwencjonalnych, utrudniają prawidłową socjalizację. Wyodrębnia się stopnie zagrożenia: Grupa niskiego ryzyka – należą do niej osoby, które nie podejmują zachowań ryzykownych – są jeszcze przed inicjacją. Grupa podwyższonego ryzyka – znajdują się w niej osoby, które podjęły choć jedno zachowanie ryzykowne – są po inicjacji – u których ponadto obserwujemy liczne czynniki ryzyka (eksperymentatorzy). Grupa wysokiego ryzyka – należą do niej osoby, u których zachowania ryzykowne są głęboko utrwalone i które odczuwają poważne negatywne konsekwencje (zdrowotne i społeczne) swoich zachowań ryzykownych. Najistotniejsze czynniki ryzyka związane ze szkołą to: przemoc rówieśnicza; odrzucenie przez rówieśników; słaba więź ze szkołą; niedostateczne kierowanie własnym zachowaniem (brak kontroli); destrukcyjna grupa rówieśnicza; niepowodzenia szkolne. W toku badania zagadnienia środków odurzających oraz czynników generujących ryzyko ich występowania, czynniki ryzyka można podzielić na grupy, w których to poszczególne czynniki ryzyka przedstawiają się następująco: Sfera psychologiczna: nadmierna nieśmiałość, wrażliwość; chroniczne napięcie i niepokój; niska samoocena; brak odporności na stres i problemy; niski poziom asertywności. Sfera rodzinna: brak wyraźnego i konsekwentnego systemu wychowawczego; niskie kompetencje rodziców w postępowaniu z dziećmi (brak reguł postępowania, niekonsekwencja); brak rygorów i kontroli lub bardzo surowa dyscyplina, nadopiekuńczość; wysoki poziom konfliktów w rodzinie, niskie wsparcie ze strony rodziców; brak lub osłabienie więzi emocjonalnej z rodziną, złe relacje pomiędzy rodzicami i dziećmi; zaburzenia w pełnieniu ról ojca i matki, nieobecność ojca w domu (także psychiczna); tolerancja rodziców wobec używania przez dzieci alkoholu lub innych substancji odurzających; nadużywanie alkoholu, papierosów, narkotyków przez rodziców; rozwód, separacja, utrata rodziców; brak czytelnych granic i norm; przyzwolenie na uczestnictwo dziecka w sferach, do których nie jest ono przygotowane emocjonalnie. Sfera społeczna: środowisko sąsiedzkie; środowisko rówieśnicze; dostępność substancji odurzających; moda na zażywanie środków odurzających. Czynniki ryzyka – sfera szkolna: obecność środków odurzających w placówce; niski poziom wiedzy uczniów na temat środków odurzających; niskie kompetencje nauczycieli w zakresie rozpoznawania środków odurzających Diagnoza potrzeb w zakresie wychowania i profilaktyki: Mocne strony: -uczniowie czują się w szkole bezpiecznie, -stały monitoring wzmacnia poczucie bezpieczeństwa uczniów, nauczycieli i pracowników, -nauczyciele regularnie dyżurują podczas przerw, -w szkole reaguje się na wszelkie przejawy przemocy i agresji, - nauczyciele właściwie spełniają swoje obowiązki oraz zapoznają uczniów i rodziców z dokumentacją szkolną, -w szkole realizuje się program wychowawczo – profilaktyczny, -kształtuje się postawy społeczne, -przygotowuje uczniów do samodzielnego życia, nabycia poczucia odpowiedzialności, tolerancji i poszanowania mienia, -uczniowie znają zasady obowiązujące w szkole i w zdecydowanej większości przestrzegają ich, - nauczyciele interesują się problemami młodzieży oraz dążą do rozpoznawania i zapobiegania niewłaściwym zachowaniom, właściwie i adekwatnie udzielają pomocy, -większość uczniów jest pozytywnie nastawiona do szkoły i grupy rówieśniczej, -uczniowie są świadomi możliwości, jakie daje im szkoła w zakresie rozwijania zdolności, zainteresowań i talentów poprzez udział w konkursach, zajęciach pozalekcyjnych, praktykach i stażach, - dokumentacja szkolna, tj. Statut Szkoły, Program Wychowawczo - Profilaktyczny w prawidłowy sposób uwzględniają potrzeby uczniów oraz regulują ich właściwe postawy i zachowania poprzez zastosowanie odpowiedniego systemu nagród i kar, -w szkole rozwija się samorządność uczniowska. Słabe strony: - frekwencja na zajęciach, - przypadki złego zachowania uczniów oraz agresji, -przypadki przemocy słownej, -kultura osobista uczniów, zachowanie w szkole, -dyscyplina na lekcjach, -uzależnienia uczniów od nikotyny, alkoholu, - pojawiający problem narkotyków sugerujący, że uczniowie mogą mieć z nimi kontakt, - niechęć części rodziców do współpracy ze szkołą w celu rozwiązania problemów wychowawczych, -słaba znajomość przez młodzież dokumentów szkolnych, Rekomendacje wynikające z diagnozy potrzeb i problemów występujących w środowisku szkolnym:: Upowszechniać wśród młodzieży i rodziców znajomość Programu Wychowawczo – Profilaktycznego Szkoły i innych dokumentów szkolnych. Konsultować z uczniami i rodzicami potrzeby wychowawcze klasy, uwzględniać je w Programie Wychowawczo – Profilaktycznym klasy i szkoły. Monitorować i prowadzić działania profilaktyczne wobec problemu uzależnień od nikotyny alkoholu i narkotyków. Promować właściwe postawy uczniów. Promować postawy patriotyczne i obywatelskie Promować zdrowy styl życia. Motywować uczniów do poprawy wyników nauczania i frekwencji Promować zalety czytelnictwa wśród uczniów. Struktura oddziaływań wychowawczo - profilaktycznych Dyrektor szkoły stwarza warunki do realizacji procesu wychowawczego w szkole, sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne, dba o prawidłowy poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej szkoły, inspiruje nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów, stwarza warunki do działania w szkole lub placówce: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzenie i wzbogacenie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły, współpracuje z zespołem wychowawców, pedagogiem szkolnym oraz samorządem uczniowskim, wspomaga nauczycieli w realizacji zadań, czuwa nad realizowaniem przez uczniów obowiązku szkolnego, nadzoruje zgodność działania szkoły ze statutem, w tym dba o przestrzeganie zasad oceniania, praw uczniów, kompetencji organów szkoły, nadzoruje realizację szkolnego programu wychowawczo – profilaktycznego. Rada pedagogiczna: uczestniczy w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły i potrzeb w zakresie działań profilaktycznych, opracowuje projekt programu wychowawczo-profilaktycznego i uchwala go w porozumieniu z radą rodziców, opracowuje i zatwierdza dokumenty i procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością, uczestniczy w realizacji i ewaluacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego, Nauczyciele: współpracują z wychowawcami klas w zakresie realizacji zadań wychowawczych, uczestniczą w realizacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego, reagują na obecność w szkole osób obcych, które swoim zachowaniem stwarzają zagrożenie dla ucznia, reagują na przejawy agresji, niedostosowania społecznego i uzależnień uczniów, przestrzegają obowiązujących w szkole procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością, udzielają uczniom pomocy w przezwyciężeniu niepowodzeń szkolnych, kształcą i wychowują młodzież w duchu patriotyzmu i demokracji, rozmawiają z uczniami i rodzicami o zachowaniu, frekwencji oraz postępach w nauce na swoich zajęciach, wspierają zainteresowania i rozwój osobowy ucznia. Wychowawcy klas: diagnozują sytuację wychowawczą w klasie, rozpoznają indywidualne potrzeby uczniów, na podstawie dokonanego rozpoznania oraz celów i zadań określonych w szkolnym programie wychowawczo-profilaktycznym opracowują plan pracy wychowawczej dla klasy na dany rok szkolny, uwzględniając specyfikę funkcjonowania zespołu klasowego i potrzeb uczniów, przygotowują sprawozdania z realizacji pracy wychowawczej i wnioski do dalszej pracy, zapoznają uczniów swoich klas i ich rodziców z prawem wewnątrzszkolnym i obowiązującymi zwyczajami, tradycjami szkoły, są członkami zespołu wychowawczego i wykonują zadania zlecone przez przewodniczącego zespołu, oceniają zachowanie uczniów swojej klasy, zgodnie z obowiązującymi w szkole procedurami, współpracują z innymi nauczycielami uczącymi w klasie, rodzicami uczniów, pedagogiem szkolnym oraz specjalistami pracującymi z uczniami o specjalnych potrzebach, wspierają uczniów potrzebujących pomocy, znajdujących się w trudnej sytuacji, rozpoznają oczekiwania swoich uczniów i ich rodziców, dbają o dobre relacje uczniów w klasie, podejmują działania profilaktyczne w celu przeciwdziałania niewłaściwym zachowaniom podopiecznych, współpracują z sądem, policją, innymi osobami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży. Zespół wychowawczy: opracowuje projekty procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością, zasad współpracy z instytucjami i osobami działającymi na rzecz uczniów, propozycje modyfikacji zasady usprawiedliwiania nieobecności, karania, nagradzania, wystawiania ocen zachowania i innych, analizuje i rozwiązuje bieżące problemy wychowawcze, ustala potrzeby zakresie doskonalenia umiejętności wychowawczych nauczycieli, w tym rozpoczynających pracę w roli wychowawcy, przygotowuje analizy i sprawozdania w zakresie działalności wychowawczej i profilaktycznej szkoły, inne, wynikające ze specyfiki potrzeb szkoły. Pedagog szkolny: diagnozuje środowisko wychowawcze, zapewnia uczniom pomoc psychologiczną w odpowiednich formach, współpracuje z rodzicami uczniów potrzebującymi szczególnej troski wychowawczej lub stałej opieki, zabiega o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów, współpracuje z rodzicami w zakresie działań wychowawczych i profilaktycznych, udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom uczniów, współpracuje z placówkami wspierającymi proces dydaktyczno-wychowawczy szkoły i poszerzającymi zakres działań o charakterze profilaktycznym, w tym z poradnią psychologiczno-pedagogiczną. Rodzice: współtworzą szkolny program wychowawczo-profilaktyczny, uczestniczą w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły, uczestniczą w zebraniach organizowanych przez szkołę, zasięgają informacji na temat swoich dzieci w szkole, współpracują z wychowawcą klasy i innymi nauczycielami uczącymi w klasie, dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez uczniów, rada rodziców uchwala w porozumieniu z rada pedagogiczną program wychowawczo-profilaktyczny szkoły. Samorząd uczniowski: jest inspiratorem i organizatorem życia kulturalnego uczniów szkoły, działalności oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem, uczestniczy w diagnozowaniu sytuacji wychowawczej szkoły, współpracuje z zespołem wychowawców i radą pedagogiczną, prowadzi akcje pomocy dla potrzebujących kolegów, reprezentuje postawy i potrzeby środowiska uczniowskiego, propaguje ideę samorządności oraz wychowania w demokracji, dba o dobre imię i honor szkoły oraz wzbogaca jej tradycję, może podejmować działania z zakresu wolontariatu. Obszary działań wychowawczo - profilaktycznych. Cele ogólne i szczegółowe w roku szkolnym 2019/20. Obszar I Budowanie pewności siebie, rozwijanie samodzielności, kreatywności i innowacyjności uczniów. Obszar II Wychowanie do wartości, budowanie świadomości i przynależności narodowej Obszar III Trudności w nauce, motywowanie do pracy Obszar IV Upowszechnianie czytelnictwa wśród młodzieży Obszar V Bezpieczeństwo w szkole i trudności w kontaktach rówieśniczych Obszar VI Zdrowy tryb życia Obszar VII Zachowania ryzykowne, środki psychoaktywne Obszar VIII Pomoc psychologiczno - pedagogiczna Obszar IX Współpraca z rodzicami Cele szczegółowe do realizacji w roku szkolnym 2019/20: Sfera rozwoju intelektualnego Rozpoznanie i rozwijanie własnych możliwości, predyspozycji, talentów oraz ich twórcze wykorzystanie, rozwijanie umiejętności twórczego myślenia, samorealizacja poprzez twórcze działanie. Dostosowanie formy wsparcia dla uczniów tego wymagajacych. Pomoc w samopoznaniu i samoocenie. Kształtowanie postaw asertywnych. Przygotowanie ucznia do przyjmowania pochwały i krytyki, do dawania i przyjmowania wsparcia. 6.Przygotowanie ucznia do samodzielności i odpowiedzialności. Sfera rozwoju społecznego Integracja zespołu klasowego i tworzenie pozytywnego klimatu emocjonalnego w grupie. Uczenie kultury życia codziennego. Rozumienie i respektowanie obowiązujących norm, zapisów statutu szkoły. Rozwijanie postaw prospołecznych i działań w zakresie wolontariatu. Wdrażanie do samorządności. Kształtowanie umiejętności aktywnego słuchania i komunikowania się. Rozwijanie umiejętności rozwiązywania konfliktów i prowadzenia mediacji. Zapobieganie problemom i zachowaniom problemowym młodzieży. Rozwiązywanie kryzysów rozwojowych i życiowych uczniów, m.in. związanych z wyjazdem rodziców za granicę w celach zarobkowych, a także przemocą w rodzinie. Sfera rozwoju fizycznego, promocja zdrowia Kreowanie zdrowego, bezpiecznego i przyjaznego środowiska szkoły. Ostrzeżenia przed uzależnieniami takimi jak: narkomania, alkoholizm, nikotynizm, lekomania, uzależnienie od komputera. Propagowanie wiedzy o tym, jak uniknąć chorób cywilizacyjnych. Promowanie zdrowego stylu życia wśród młodzieży. Przeciwdziałanie używaniu substancji psychoaktywnych przez uczniów oraz profilaktyka uzależnień od gier komputerowych, Internetu, hazardu. Profilaktyka agresji i przemocy, w tym cyberprzemocy Sfera rozwoju emocjonalnego i duchowego Kształtowanie pozytywnego obrazu własnej osoby. 2. Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za własne postępowanie. Poznanie i kultywowanie wartości ogólnoludzkich (pojęcie dobra i zła) Kształtowanie postawy tolerancji i poszanowania poglądów innych ludzi. Upowszechnienie wiedzy na temat obowiązujących w szkole norm i wartości. Uczenie umiejętnego i bezpiecznego korzystania z dóbr kultury. Zasady ewaluacji programu wychowawczo - profilaktycznego. Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszenia skuteczności programu wychowawczo – profilaktycznego. Ewaluacja przeprowadzane będzie poprzez: 1) obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian, 2) analizę dokumentacji, 3) przeprowadzenie ankiet, wywiadów wśród uczniów, nauczycieli, rodziców, 4) rozmowy z rodzicami, 5) wymianę spostrzeżeń w zespole wychowawczym i komisjach oddziałowych, 6) analizy przypadków. Wnioski z obserwacji, ankiet, rozmów zostaną uwzględnione przy opracowaniu Programu Wychowawczo – Profilaktycznego na następny rok szkolny. Załączniki do programu wychowawczo – profilaktycznego. 1.Tematyka godzin wychowawczych (Technikum, Branżowa Szkoła Zawodowa I Stopnia) – załącznik nr 1 2.Karta zachowań ucznia (wzór) - – załącznik nr 2 3.Procedury postępowania w rożnych sytuacjach zagrożeń – załącznik nr 3 4.Program wychowawczo-profilaktyczny poszczególnych klas wraz z tematyką godzin wychowawczych– załącznik nr 4 5.Kalendarz imprez i uroczystości szkolnych – załącznik nr 5 Plan i harmonogram działań, zadania i sposób ich realizacji. Załączniki: Plan działań wych-prof 21-22.docx[ ]49 kB
Inspektor Ochrony Danych Osobowych Funkcję Inspektora Ochrony Danych Osobowych w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 im. T. Kościuszki w Krasnymstawie pełni Pani Ewa Górna. Kontakt z Inspektorem: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. W załącznikach szczegóły prawne ochrony danych osobowych. Załączniki: Klauzula informacyjna - przesłanka przepis prawa.pdf[ ]421 kB Klauzula informacyjna - przesłanka umowy.pdf[ ]183 kB Klauzula informacyjna - przesłanka zgody.pdf[ ]366 kB Obowiązek informacyjny a rekrutacja do szkoły.pdf[ ]251 kB
Ragulamin zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych REGULAMIN ZAKŁADOWEGO FUNDUSZU ŚWIADCZEŃ SOCJALNYCH PRACOWNIKÓW ZESPOŁU SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 1 T. Kościuszki w Krasnymstawie Rozdział I Zasady ogólne § 1 Podstawa prawna: 1) Ustawa z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych ( Dz. U. z 2017r., poz. 2191 z poźn. zmian.); 2) Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela ( Dz. U. z 2018 r.,poz.967 ); 3) Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks Pracy ( Dz. U. z 1998 r. Nr 21 poz. 94 z późn. zmian ); 4) Ustawa z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych ( Dz.U. z 2015 r., poz. 1881 z późn. zmian. ); 5) Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 marca 2009 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych ( Dz.U. Nr 43, poz. 349 ); 6) Coroczne obwieszczenia Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego określające przeciętne wynagrodzenie miesięczne w gospodarce narodowej, pomniejszone o potrącone od ubezpieczonych składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe oraz chorobowe, będące podstawą do obliczenia odpisów na ZFŚS; 7) Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz.U. z 2010 r. Nr 5, poz. 307 z poźn. zmian.); 8) Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe ( Dz.U. Nr 161, poz. 1106 z poźn. zmian.). § 2 Użyte w regulaminie określenia oznaczają: 1) Fundusz – Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych (ZFŚS) tworzony w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 w Krasnymstawie na podstawie ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, 2) Pracodawca – Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 im. T. Kościuszki, w Krasnymstawie reprezentowany przez Dyrektora Szkoły, 3) Związki zawodowe – zakładowa organizacja związkowa działająca w ZSP Nr 1 Krasnystaw i posiadająca uprawnienia organizacji związkowej na podstawie art.251 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych, 4) Emeryci i renciści byli pracownicy szkoły – osoby posiadające aktualny status emeryta lub rencisty ( z tytułu niezdolności do pracy ), którzy przed uzyskaniem świadczenia emerytalnego ( rentowego ) rozwiązali stosunek pracy z ZSP Nr 1 w Krasnymstawie w związku z przejściem na emeryturę, rentę lub świadczenie kompensacyjne. 5) Komisja Socjalna - zespół utworzony przez Pracodawcę ( powołany zarządzeniem pracodawcy ), mający wyłącznie charakter opiniujący i doradczy. § 3 Regulamin określa zasady tworzenia oraz gospodarowania środkami zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1im. T. Kościuszki w Krasnymstawie, w tym zasady podziału środków Funduszu na poszczególne rodzaje działalności socjalnej oraz zasady przyznawania świadczeń z Funduszu. Rozdział II Tworzenie Funduszu, podział środków Funduszu na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej § 4 Fundusz tworzy się z odpisów dla nauczycieli, pracowników nie będących nauczycielami, nauczycieli emerytów i rencistów oraz nauczycieli pobierających świadczenia kompensacyjne. Wysokość odpisów określają: dla nauczycieli, nauczycieli emerytów i rencistów oraz nauczycieli pobierających świadczenia kompensacyjne – przepisy ustawy Karta Nauczyciela; dla pracowników nie będących nauczycielami – przepisy ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Odpis wynosi: dla nauczycieli - w wysokości ustalanej jako iloczyn planowanej, przeciętnej w danym roku kalendarzowym, liczby nauczycieli zatrudnionych w pełnym i niepełnym wymiarze zajęć (po przeliczeniu na pełny wymiar zajęć) skorygowanej w końcu roku do faktycznej przeciętnej liczby zatrudnionych nauczycieli (po przeliczeniu na pełny wymiar zajęć) i 110 % kwoty bazowej, określonej dla nauczycieli w ustawie budżetowej, obowiązującej w dniu 1 stycznia danego roku. Kwota bazowa stanowiąca podstawę obliczenia odpisu na ZFŚS dla nauczycieli, o której mowa w art. 53 ust.1 – Karty Nauczyciela; dla pracowników nie będących nauczycielami - 37,5% przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w roku poprzednim lub w drugim półroczu roku poprzedniego, jeżeli przeciętne wynagrodzenie z tego okresu stanowiło kwotę wyższą; dla nauczycieli emerytów i rencistów oraz nauczycieli pobierających świadczenia kompensacyjne – 5% pobieranych przez nich w ciągu roku emerytur (rent, świadczeń kompensacyjnych) – kwot brutto ( art. 53 ust. 2 – Karty Nauczyciela ). W celu naliczenia wysokości odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli emerytów i rencistów oraz nauczycieli pobierających świadczenia kompensacyjne, osoby uprawnione są zobowiązane do przedłożenia decyzji ustalających wysokość emerytury (renty, świadczenia kompensacyjnego) przed i po waloryzacji. W przypadku nie przedłożenia decyzji ustalających wysokość emerytury (renty, świadczenia kompensacyjnego), żadne świadczenie z ZFŚS nie może być przyznane. Na mocy art. 6 ust. 2 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych równowartość dokonanych odpisów na dany rok kalendarzowy pracodawca przekazuje na wyodrębniony rachunek bankowy ZFŚS w terminie do 30 września danego roku, w tym co najmniej 75% tej kwoty w terminie do 31 maja. W końcu roku kalendarzowego dokonuje się w miarę potrzeb korekt wysokości odpisów, przy uwzględnieniu przeciętnej liczby zatrudnionych w danym roku. § 5 Fundusz zwiększa się o: darowizny oraz zapisy osób fizycznych i prawnych, wpływy z oprocentowania pożyczek udzielonych na cele mieszkaniowe, inne środki określone w odrębnych przepisach. § 6 Ze świadczeń z Funduszu, w zakresie określonym w regulaminie, mogą korzystać następujące osoby: pracownicy zatrudnieni w pełnym i niepełnym wymiarze czasu pracy bez względu na podstawę nawiązania stosunku pracy i rodzaj umowy, w tym przebywający na urlopach wychowawczych, dla poratowania zdrowia i w stanie nieczynnym, z wyjątkiem urlopów bezpłatnych; nauczyciele i pracownicy niepedagogiczni, emeryci i renciści oraz nauczyciele pobierający świadczenia kompensacyjne dla których ZSP Nr 1 w Krasnymstawie było ostatnim miejscem zatrudnienia przed przejściem na jedno z tych świadczeń; następujący członkowie rodzin osób wymienionych pkt. 1 i 2: współmałżonkowie, pozostające na utrzymaniu dzieci własne i przysposobione w wieku do lat 18, a jeżeli pobierają naukę do czasu jej ukończenia, nie dłużej jednak niż do 25 roku życia i pozostające na utrzymaniu osoby uprawnionej do świadczeń. § 7 Do 15 marca każdego roku dyrektor szkoły dokonuje podziału środków na poszczególne rodzaje działalności socjalnej w rocznym planie finansowo-rzeczowym w uzgodnieniu ze związkami zawodowymi lub wybranym przez załogę przedstawicielem pracowników. Środki Funduszu przeznacza się na: 1) wypłaty świadczenia urlopowego dla nauczycieli; 2) dopłaty do wypoczynku (nauczycieli, pracowników administracji i obsługi oraz emerytów i rencistów nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami oraz nauczycieli pobierających świadczenia kompensacyjne) zorganizowanego przez wyspecjalizowane firmy a także organizowanego we własnym zakresie ( tzw. wczasy pod gruszą ), zarówno krajowego jak i zagranicznego; 3) dopłaty do kolonii, obozów, sanatoriów, zielonych szkół dla dzieci osób, o których mowa w § 6 pkt 1 i 2, które nie ukończyły lat 18; 4) wypłaty zapomóg losowych osobom, o których mowa w § 6 pkt. 3 z tytułu śmierci pracownika, emeryta, rencisty, nauczyciela pobierającego świadczenie kompensacyjne lub jego współmałżonka oraz wypłaty zapomóg osobom, o których mowa w § 6 pkt. 1 i 2 z tytułu indywidualnych zdarzeń losowych (pożar, kradzież), klęsk żywiołowych oraz długotrwałej choroby; 5) Wypłata świadczeń pieniężnych osobom, o których mowa w § 6 pkt. 1 i 2 w związku ze zwiększonymi wydatkami w okresie zimowym i wiosenno-letnim( dwa razy w roku ); 6) finansowanie działalności sportowo – rekreacyjnej dla osób uprawnionych, o których mowa w § 6 pkt 1 i 2 w formie: a) dopłat do biletów na imprezy sportowo – rekreacyjne, b) dopłat do organizowanych przez ZSP Nr 1 w Krasnymstawie wycieczek turystyczno – krajoznawczych; 7) finansowanie działalności kulturalno – oświatowej dla osób uprawnionych, o których mowa w § 6 pkt 1 i 2, w postaci: a) dopłat do biletów wstępu do kin, teatrów, występów artystycznych, koncertów, wystaw, wernisaży, b) sfinansowania spotkań z poetami, pisarzami, aktorami, piosenkarzami oraz innych spotkań o charakterze kulturalnym; 8) pomoc mieszkaniową dla osób uprawnionych, o których mowa w § 6 pkt 1 i 2, w formie pożyczek na: a) remont lub modernizację mieszkania lub domu jednorodzinnego, b) wykup mieszkania spółdzielczego, c) zakup mieszkania lub domu jednorodzinnego. Środki nie wykorzystane na poszczególny rodzaj działalności socjalnej w danym roku kalendarzowym, przeznacza się na inny rodzaj działalności socjalnej. Rozdział III Zasady przyznawania świadczeń z Funduszu § 8 Świadczenia, o których mowa w § 7 przyznaje się na pisemny wniosek osób uprawnionych ( za wyjątkiem pkt.1 oraz pkt. 6 i pkt. 7 ) - załącznik Nr 1 Świadczenia przyznaje Dyrektor ZSP Nr 1 w Krasnymstawie, po zaopiniowaniu ( pozytywnym/negatywnym ) przez Komisję Socjalną. O przyznaniu bądź odmowie przyznania świadczenia z ZFŚS ostatecznie decyduje dyrektor szkoły. Świadczenia z ZFŚS nie mają charakteru roszczeniowego, dlatego też nieuczestniczenie w organizowanych imprezach lub niezłożenie wniosku wraz z oświadczeniem o dochodach nie rodzi prawa do jakiegokolwiek ekwiwalentu czy rekompensaty i nie można ich dochodzić przed sądem. Przyznawanie świadczeń z Funduszu uzależnione jest od kryterium socjalnego tj. sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osób uprawnionych. Wysokość świadczenia z ZFŚS uzależniona jest od dochodu przypadającego na członka rodziny osoby uprawnionej. Ustala się trzy progi świadczeń w zależności od dochodu: I grupa (dochód brutto do minimalnego wynagrodzenia) – 100% świadczenia, II grupa (dochód brutto do 2-krotności minimalnego wynagrodzenia) – 90% świadczenia, III grupa (dochód brutto powyżej 2-krotności minimalnego wynagrodzenia) – 80% świadczenia. Osoby uprawnione do korzystania z Funduszu corocznie, w terminie do końca marca składają oświadczenia o wysokości dochodu ( brutto ) przypadającego na członka rodziny pozostającego we wspólnym gospodarstwie domowym. W dochodzie rodziny uwzględnia się wszystkie dochody uzyskiwane przez rodzinę, w tym w szczególności dochody dzieci, dochody z gospodarstwa rolnego, dochody z działalności gospodarczej, prawa autorskie, umowy zlecenia, umowy o dzieło, dopłaty do produkcji rolnej, emerytury, renty, wszelkiego rodzaju zasiłki i świadczenia. Oświadczenia składa się do dyrektora szkoły na druku określającym dochód brutto oraz sposób wyliczenia dochodu stanowiącym załącznik Nr 2 do regulaminu. W uzasadnionych przypadkach, dyrektor szkoły może żądać przedłożenia odpowiednich dokumentów do wglądu w celu przeprowadzenia weryfikacji oświadczenia o dochodach. Podanie nieprawdziwych informacji spowoduje wykluczenie ze świadczeń socjalnych przez okres jednego roku. Osoba, która nie złożyła oświadczenia, o którym mowa w ust. 9, w danym roku kalendarzowym ma prawo jedynie do najniższych świadczeń o charakterze kulturalno-oświatowym oraz sportowo-rekreacyjnym. § 9 Osoby uprawnione, o których mowa w § 7 mogą otrzymać zapomogi z tytułu indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych oraz długotrwałej choroby w wysokości do 100% minimalnego wynagrodzenia za pracę. Przy przyznaniu zapomóg bierze się pod uwagę uszczerbek majątkowy, którego osoba uprawniona doznała wskutek zdarzenia losowego lub klęski żywiołowej, wysokość wydatków związanych z leczeniem, a także sytuację materialną osoby uprawnionej. Warunkiem uzyskania zapomóg, o których mowa w pkt. 1 przez uprawnionego jest przedstawienie wiarygodnych dokumentów, zaświadczeń, potwierdzających sytuację faktyczną uprawniającą do zapomogi. § 10 Pożyczek na cele mieszkaniowe udziela się w kolejności złożonych wniosków, nie częściej niż raz na dwa lata i pod warunkiem spłaty pożyczki poprzednio udzielonej. W przypadku gdy osobami uprawnionymi, o których mowa w § 6 pkt. 1 i 2 są współmałżonkowie wspólnie zamieszkujący i prowadzący wspólne gospodarstwo domowe, pożyczka mieszkaniowa może zostać przyznana każdemu z nich. Wysokość pożyczki na cele mieszkaniowe nie może przekraczać 5000 zł. Okres spłaty pożyczki nie może przekraczać 24 miesięcy. Spłata ustalonych miesięcznych rat rozpoczyna się w miesiącu następującym po dacie zawarcia umowy pożyczki. Pożyczki są oprocentowane w wysokości 2%, 3% i 4% w zależności od sytuacji socjalnej pożyczkobiorcy: I grupa dochodowa – 2% II grupa dochodowa - 3% III grupa dochodowa - 4% Zaciągnięcie pożyczki wymaga poręczenia co najmniej dwóch osób – pracowników ZSP Nr 1 w Krasnymstawie zatrudnionych na podstawie mianowania lub umowy zawartej na czas nieokreślony. Pracownik może poręczyć nie więcej niż dwie pożyczki. Osoba ubiegająca się o pożyczkę mieszkaniową składa wniosek o przyznanie pożyczki do dyrektora szkoły – załącznik Nr 1 Wzór umowy pożyczki stanowi załącznik Nr 3 do regulaminu 8,. Umowa pożyczki z pracownikiem zatrudnionym ba czas określony nie może być zawarta na okres dłuższy niż przewidywany w umowie o pracę okres jego zatrudnienia. Ustalone w umowie raty potrąca się z wynagrodzenia pożyczkobiorcy będącego pracownikiem, a także z wypłacanych mu nagród, premii i zasiłków – Załącznik Nr 4 do regulaminu. W przypadku rozwiązania stosunku pracy z pracownikiem całość aktualnego zadłużenia staje się natychmiast wymagalna i może być dochodzona zarówno od pożyczkobiorcy jak i od poręczycieli. Na pisemny wniosek byłego pracownika pracodawca może zezwolić na dalsze spłacanie zadłużenia w ratach, co wymaga również pisemnej zgody poręczycieli. W przypadku śmierci pożyczkobiorcy, pożyczka podlega umorzeniu w niespłaconej części. Rozdział IV Postanowienia końcowe § 11 Tekst regulaminu udostępnia się osobom uprawnionym poprzez umieszczenie na stronie internetowej szkoły. Regulamin uzgadnia się z organizacjami związkowymi działającymi w ZSP Nr 1 Krasnystaw. Zmian w regulaminie dokonuje się formie pisemnych aneksów w trybie właściwym do jego wydania. Regulamin wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2019r. Załączniki do Regulaminu: 1) Załącznik Nr 1 – Wniosek o przyznanie świadczenia z ZFŚS 2) Załącznik Nr 2 – Oświadczenie o wysokości dochodu przypadającego na członka rodziny pozostającego we wspólnym gospodarstwie domowym 3) Załącznik Nr 3 – Umowa pożyczki z ZFŚS 5) Załącznik Nr 4 – Karta Kontowa- spłata pożyczki z ZFŚŚ 6) Załącznik Nr 6 - Karta Świadczeń Socjalnych Organizacja Związkowa: Uzgodniono w dniu 30.12.2018r Dyrektor Szkoły
Statut szkoły Uchwalony na podstawie:Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity tj. Dz.U. z 2015 r., poz. 2156 ze zm. ) Rozporządzenia MEN z dnia 7 marca 2005 r. w sprawie ramowych statutów szkół i placówek (Dz. U. z 2005 r. Nr 52, poz. 466 ze zm.). Rozporządzenia MEN z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 204 ze zmianą z dnia 11 lutego 2014 r. Dz. U. z 2014 r., poz. 251). Rozporządzenia MEN z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie warunków oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2015 r., poz. 843). Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jednolity: Dz. U. z 2014 r., poz. 191). Załączniki: statut ZSP Nr1.doc[ ]679 kB
TEMATYKA GODZIN WYCHOWAWCZYCH TEMATYKA GODZIN WYCHOWAWCZYCH DLA TECHNIKUM ZSP NR 1 W KRASNYMSTAWIE ROK SZKOLNY 2016/2017 KLASA I KLASA II KLASA III KLASA IV 1. Zapoznanie z historią i tradycją szkoły. 2. Zapoznanie ze Statutem Szkoły. 3. Poznajmy się – indywidualne prezentacje. 4. Bezpieczeństwo uczniów w drodze do szkoły. 5. Co nas łączy –prezentacja zainteresowań, form spędzania czasu wolnego, zdolności i uzdolnień itp. 6. Tworzymy grupę – ustalanie celów i reguł grupowych. Kultura osobista w klasie, w szkole, w miejscach publicznych. 7. Niewłaściwe zachowania w grupie i sposoby zapobiegania im (lizusostwo, donosicielstwo, obmawianie, wyśmiewanie itp.) 8. Rola współpracy i pomocy grupy w osiąganiu celów indywidualnych i grupowych. 10. Planowanie własnego rozwoju. 11. Rozległość zainteresowań jako czynnik ułatwiający dokonanie wyboru. 12. Ściąganie, podpowiadanie, wagary a solidarność i uczciwość wobec siebie i innych. 13. Jak się uczyć efektywnie. Techniki uczenia się. 14. Umiejętne gospodarowanie czasem pracy i wolnym od zajęć. 15. Niepowodzenia to porażki czy kolejne etapy w drodze do celu? 16. Problemy okresu dorastania. 17. Umiejętność stawiania celów w zależności od własnych możliwości i potrzeb. 18. Koleżeństwo, kumplostwo, przyjaźń , miłość – czy znasz różnice. 19. Uczucia - identyfikacja i nazywanie uczuć. 20. Zasady właściwego zachowania w różnych sytuacjach . 21. Wyrażanie buntu w sposób społecznie akceptowalny, nie psujący relacji między rówieśnikami. 22. Rola używek w radzeniu sobie z trudnościami i nawiązywaniem kontaktów. Manipulowanie świadomością. 23. Troska o środowisko naturalne. 1. Życie w zgodzie z rytmem natury ( nauka, wypoczynek – znalezienie właściwych proporcji). 2. Bezpieczeństwo uczniów w drodze do szkoły. 3. Oswajanie stresu. 4. Jak się kłócić, jak krytykować – wyrażanie złości i gniewu w nieinwazyjny sposób. 5. Jak umiejętnie przyjmować krytykę – asertywne sposoby radzenia sobie. 6. Kultura bycia, czyli SAVOIR VIVRE na co dzień. 7. Umiejętność samooceny – moje wady i zalety. 8. Dotrzymywanie umów i obietnic – analiza własnych możliwości. Kultura osobista w klasie, w szkole, w miejscach publicznych. 9. Jak powiedzieć nie? „Asertywność sztuką bycia sobą”. 10. Umiejętność samooceny – moje wady i zalety. 11. Inny nie znaczy gorszy – postawa tolerancji wobec drugiej osoby. 12. Niemodne słowa ? : OJCZYZNA, PATRIOTYZM, HONOR, POLAK, UCZCIWOŚĆ, CZŁOWIECZEŃSTWO. 13. Umiejętność przeciwstawiania się zagrożeniom – mówienie NIE. Unikanie sytuacji sprzyjających powstawaniu agresji i przemocy. 14. Być czy mieć ? 15. Przyczyny i skutki spożywania alkoholu. 16. Uczenie dostrzegania przemocy w środowisku rówieśniczym. 17. Ukazywanie konsekwencji zachowań wobec innych. Rekompensowanie wyrządzonych krzywd. 18. Wskazywanie osób i instytucji pomocnych w zwalczaniu przemocy. 19. Współczesny świat. Rola agresji w rozwiązywaniu międzynarodowych sporów. Wojny, terror, problem uchodźctwa. 20. Lekcja z cyklu " POLECAM" - ostatnio przeczytaną książkę, obejrzany film, program TV, koncert itp. 21. Dyskusja, negocjacje, kompromis – rodzice i dzieci, dorośli i młodzież. 22. Konwencja Praw Człowieka i podstawowych Wolności – znam i rozumiem. 23. Troska o środowisko naturalne. 1. Promocja zdrowego stylu życia: zasady prawidłowego odżywiania się, sport i aktywny wypoczynek. 2. Kształcenie i samokształcenie, ich związek ze zdolnościami , zainteresowaniami i rozwojem osobistym. 3. Pierwsze podsumowanie- TO UMIEM i POTRAFIĘ . 4. Rozległość zainteresowań jako czynnik ułatwiający dokonywanie wyboru. 5. Praca twórcza i odtwórcza a satysfakcja osobista 6. Człowiek twórczy a używki. 7. Mój stosunek do: kary śmierci, eutanazji, samobójstwa, aborcji. 8. Wpływ reklam i środków masowego przekazu na dokonywanie wyborów.. 9. Zagrożenia płynące z Internetu. CYBERBULLYING, CYBERPRZEMOC. 10. Alienacja człowieka we współczesnym świecie. 11. Demokracja w "polskim" wydaniu, fikcja czy szkoła życia. 12. Polska emancypacja. Rola kobiet w życiu zawodowym, rodzinnym i społecznym. 13. Profilaktyka uzależnień –skutki palenia papierosów, picia alkoholu, zażywania narkotyków dla organizmu człowieka. 14. Wpływ reklam i środków masowego przekazu na dokonywanie wyborów. 15. Ludzie starsi i sprawni inaczej – okazywanie szacunku, pomocy i tolerancji dla ich słabości. 16. Rola stowarzyszeń charytatywnych i wolontariatu w pomaganiu ludziom chorym, biednym, starszym, uchodźcom. 17. Jak przejawiam troskę o środowisko naturalne, w którym żyje. 18. Współczesne zagrożenia ekologiczne, cywilizacyjne, ekonomiczne, polityczne i kulturowe. 19. Zdrowe odżywianie się – anoreksja, bulimia. Akceptacja obrazu własnego ciała. 20. Wyjścia do kina, wyjazdy do teatru, wycieczki, biwaki, przygotowywanie uroczystości szkolnych itp. 21. Budowanie wartości moralnych sprawiedliwość, tolerancja, solidarność, demokracja, wolność , szacunku dla siebie i innych. 22. Rola i miejsce Polski i Polaków w Europie i na świecie. 23. Troska o środowisko naturalne. 1. Egzaminy zewnętrzne – procedury. 2. Matura i co dalej? – Planuję swoją ścieżkę zawodową 3. Dokąd zmierzamy ? Rola wykształcenia w planowaniu rozwoju osobistego. 4. Moda na dobre wykształcenie – "wyścig szczurów". 5. Studia jako etap rozwoju a nie ostateczny efekt. 6. Moje plany życiowe – nauka, rodzina, praca. Wyznaczanie długoterminowych celów. 7. Pasja a sukces zawodowy. 8. Kariera czy rodzina ? Czy umiesz dokonać wyboru. 9. Sposoby powtarzania i utrwalania wiadomości w przygotowywaniu się do egzaminów. 10. Reklama samego siebie – cv, list motywacyjny, autoprezentacja. 11. Sposoby powtarzania i utrwalania wiadomości w przygotowywaniu się do egzaminów.. 12. Bycie dojrzałym to " wolność OD" czy " wolność DO" czegoś. 13. Własny STYL a nakazy mody.. 14. Radzenie sobie z przedmaturalnym stresem. 15. Praca twórcza i odtwórcza a satysfakcja osobista. 16. Pasja a sukces zawodowy. 17. Kształcenie umiejętności dawania z siebie innym. Wolontariat. 18. Kim jestem – pojęcie godności ludzkiej. Media i wszystko na sprzedaż ? 19. Rola środowisk społecznych, sytuacji polityczno- gospodarczej kraju i świata, normy i reguły obyczajowe i religijne, itp. 20. Preorientacja zawodowa –realizacja zajęć z zakresu poradnictwa zawodowego. 21. Współczesne zagrożenia rodziny, co niszczy, a co chroni więzy rodzinne. 22. Choroby cywilizacyjne jak poznać, że się jest chorym. 23. Odpowiedzialność prawna i cywilna za własne słowa i czyny. TEMATYKA GODZIN WYCHOWAWCZYCH DLA SZKOŁY ZAWODOWEJ ZSP NR 1 W KRASNYMSTAWIE ROK SZKOLNY 2016/2017 KLASA I KLASA II KLASA III 1. Zapoznanie z historią i tradycją szkoły. 2. Zapoznanie ze Statutem Szkoły. 3. Poznajmy się – indywidualne prezentacje. 4. Bezpieczeństwo uczniów w drodze do szkoły. 5. Co nas łączy –prezentacja zainteresowań, form spędzania czasu wolnego, zdolności i uzdolnień itp. 6. Tworzymy grupę – ustalanie celów i reguł grupowych. Kultura osobista w klasie, w szkole, w miejscach publicznych. 7. Niewłaściwe zachowania w grupie i sposoby zapobiegania im (lizusostwo, donosicielstwo, obmawianie, wyśmiewanie itp.) 8. Rola współpracy i pomocy grupy w osiąganiu celów indywidualnych i grupowych. 10. Planowanie własnego rozwoju. 11. Rozległość zainteresowań jako czynnik ułatwiający dokonanie wyboru. 12. Ściąganie, podpowiadanie, wagary a solidarność i uczciwość wobec siebie i innych. 13. Jak się uczyć efektywnie. Techniki uczenia się. 14. Umiejętne gospodarowanie czasem pracy i wolnym od zajęć. 15. Niepowodzenia to porażki czy kolejne etapy w drodze do celu? 16. Problemy okresu dorastania. 17. Umiejętność stawiania celów w zależności od własnych możliwości i potrzeb. 18. Koleżeństwo, kumplostwo, przyjaźń , miłość – czy znasz różnice. 19. Uczucia - identyfikacja i nazywanie uczuć. 20. Zasady właściwego zachowania w różnych sytuacjach . 21. Wyrażanie buntu w sposób społecznie akceptowalny, nie psujący relacji między rówieśnikami. 22. Rola używek w radzeniu sobie z trudnościami i nawiązywaniem kontaktów. Manipulowanie świadomością. 23. Troska o środowisko naturalne. 1. Życie w zgodzie z rytmem natury ( nauka, wypoczynek – znalezienie właściwych proporcji). 2. Bezpieczeństwo uczniów w drodze do szkoły. 3. Oswajanie stresu. 4. Jak się kłócić, jak krytykować – wyrażanie złości i gniewu w nieinwazyjny sposób. 5. Jak umiejętnie przyjmować krytykę – asertywne sposoby radzenia sobie. 6. Kultura bycia, czyli SAVOIR VIVRE na co dzień. 7. Umiejętność samooceny – moje wady i zalety. 8. Dotrzymywanie umów i obietnic – analiza własnych możliwości. Kultura osobista w klasie, w szkole, w miejscach publicznych. 9. Jak powiedzieć nie? „Asertywność sztuką bycia sobą”. 10. Umiejętność samooceny – moje wady i zalety. 11. Inny nie znaczy gorszy – postawa tolerancji wobec drugiej osoby. 12. Niemodne słowa ? : OJCZYZNA, PATRIOTYZM, HONOR, POLAK, UCZCIWOŚĆ, CZŁOWIECZEŃSTWO. 13. Umiejętność przeciwstawiania się zagrożeniom – mówienie NIE. Unikanie sytuacji sprzyjających powstawaniu agresji i przemocy. 14. Być czy mieć ? 15. Przyczyny i skutki spożywania alkoholu. 16. Uczenie dostrzegania przemocy w środowisku rówieśniczym. 17. Ukazywanie konsekwencji zachowań wobec innych. Rekompensowanie wyrządzonych krzywd. 18. Wskazywanie osób i instytucji pomocnych w zwalczaniu przemocy. 19. Współczesny świat. Rola agresji w rozwiązywaniu międzynarodowych sporów. Wojny, terror, problem uchodźctwa. 20. Lekcja z cyklu " POLECAM" - ostatnio przeczytaną książkę, obejrzany film, program TV, koncert itp. 21. Dyskusja, negocjacje, kompromis – rodzice i dzieci, dorośli i młodzież. 22. Konwencja Praw Człowieka i podstawowych Wolności – znam i rozumiem. 23. Blaski i cienie wczesnego macierzyństwa/ojcostwa. 1. Promocja zdrowego stylu życia: zasady prawidłowego odżywiania się, sport i aktywny wypoczynek. 2. Kształcenie i samokształcenie, ich związek ze zdolnościami , zainteresowaniami i rozwojem osobistym. 3. Pierwsze podsumowanie- TO UMIEM i POTRAFIĘ . 4. Rozległość zainteresowań jako czynnik ułatwiający dokonywanie wyboru. 5. Praca twórcza i odtwórcza a satysfakcja osobista 6. Człowiek twórczy a używki. 7. Mój stosunek do: kary śmierci, eutanazji, samobójstwa, aborcji. 8. Wpływ reklam i środków masowego przekazu na dokonywanie wyborów.. 9. Zagrożenia płynące z Internetu. CYBERBULLYING, CYBERPRZEMOC. 10. Alienacja człowieka we współczesnym świecie. 11. Demokracja w "polskim" wydaniu, fikcja czy szkoła życia. 12. Polska emancypacja. Rola kobiet w życiu zawodowym, rodzinnym i społecznym. 13. Profilaktyka uzależnień –skutki palenia papierosów, picia alkoholu, zażywania narkotyków dla organizmu człowieka. 14. Wpływ reklam i środków masowego przekazu na dokonywanie wyborów. 15. Ludzie starsi i sprawni inaczej – okazywanie szacunku, pomocy i tolerancji dla ich słabości. 16. Rola stowarzyszeń charytatywnych i wolontariatu w pomaganiu ludziom chorym, biednym, starszym, uchodźcom. 17. Jak przejawiam troskę o środowisko naturalne, w którym żyje. 18. Współczesne zagrożenia ekologiczne, cywilizacyjne, ekonomiczne, polityczne i kulturowe. 19. Zdrowe odżywianie się – anoreksja, bulimia. Akceptacja obrazu własnego ciała. 20. Wyjścia do kina, wyjazdy do teatru, wycieczki, biwaki, przygotowywanie uroczystości szkolnych itp. 21. Budowanie wartości moralnych sprawiedliwość, tolerancja, solidarność, demokracja, wolność , szacunku dla siebie i innych. 22. Rola i miejsce Polski i Polaków w Europie i na świecie. 23. Ekologia to moda, czy konieczność?