Program wychowawczo-profilaktyczny na rok szkolny 2021/2022 Zespół Szkół Nr 1 Tadeusza Kościuszki Zamkowa 1, 22-300 Krasnystaw PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY na rok szkolny 2020/2021 ,, Nie przez obcych wsparcie i łaskę, lecz przez własne usiłowania dochodzi naród do szczęścia, cnoty i sławy’’ Tadeusz Kościuszko Uchwalony przez Radę Pedagogiczną w dniu 12 września 2019 r. Podstawa Prawna Wstęp Misja szkoły Sylwetka absolwenta Uzasadnienie wynikające z diagnozy potrzeb w zakresie wychowania i profilaktyki, rozpoznane zagrożenia, zachowania problemowe uczniów. Struktura oddziaływań wychowawczo - profilaktycznych Obszary działań wychowawczo-profilaktycznych . Cele ogólne i szczegółowe. Założenia ewaluacyjne. Załączniki do programu wychowawczo – profilaktycznego. Plan i harmonogram działań. Zadania i sposób ich realizacji. Podstawa prawna • Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59) art.10 ust.1 pkt. 5,art. 26 ust. 2, art. 78, art. 98-99. • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. poz. 1249). • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356). • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2017 r. poz. 649) - § 4. 2.Wstęp Szkolny program wychowawczo – profilaktyczny realizowany w Zespole Szkół Nr 1 w Krasnymstawie opiera się na hierarchii wartości przyjętej przez radę pedagogiczną, radę rodziców i samorząd uczniowski. Te wartości to: odpowiedzialność, patriotyzm, samodzielność, samokształcenie, systematyczność, pracowitość, wrażliwość moralna (tolerancja, szacunek, sprawiedliwość, bezinteresowność, dobroć), praworządność, poszanowanie dobrych obyczajów i tradycji, poszanowanie rodziny, dbanie zdrowie, wytrwałość, asertywność. Treści szkolnego programu wychowawczo – profilaktycznego są spójne ze statutem szkoły. Istotą działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły jest współpraca całej społeczności szkolnej oparta na założeniu, że wychowanie jest zadaniem realizowanym w rodzinie i w szkole, która w swojej działalności musi uwzględniać zarówno wolę rodziców, jak i priorytety edukacyjne państwa. Rolą szkoły jest też dbałość o wszechstronny rozwój każdego z uczniów oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny. Wychowanie rozumiane jest jako wspieranie uczniów w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej. Proces wychowania jest wzmacniany i uzupełniany poprzez działania z zakresu profilaktyki. Program wychowawczo – profilaktyczny szkoły tworzy spójną całość ze szkolnym zestawem programów nauczania i uwzględnia wymagania zawarte w podstawie programowej, określa sposób realizacji celów kształcenia oraz zadań wychowawczych zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, uwzględniając kierunki i formy oddziaływań wychowawczych, których uzupełnieniem są działania profilaktyczne skierowane do uczniów, rodziców, nauczycieli. Program wychowawczo – profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy potrzeb i problemów występujących w środowisku szkolnym, z uwzględnieniem: podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa, wyników ewaluacji wewnętrznej, wyników nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora, wniosków i analiz z pracy zespołów przedmiotowych i zespołu wychowawczego, wniosków i spostrzeżeń nauczycieli, uczniów i rodziców. Podstawowym celem realizacji szkolnego programu wychowawczo – profilaktycznego jest wspieranie młodzieży w rozwoju oraz zapobieganie zachowaniom problemowym, ryzykownym. Podstawowe zasady realizacji szkolnego programu wychowawczo – profilaktycznego obejmują; powszechną znajomość założeń programu przez uczniów, rodziców i wszystkich pracowników szkoły, zaangażowanie wszystkich podmiotów szkolnej społeczności i współpracę w realizacji zadań określonych w programie, respektowanie praw wszystkich członków społeczności szkolnej oraz kompetencji organów szkoły (dyrektor, rada rodziców, samorząd uczniowski), współdziałanie ze środowiskiem zewnętrznym szkoły (np. udział organizacji i stowarzyszeń wspierających działalność wychowawczą i profilaktyczną szkoły), współodpowiedzialność za efekty realizacji programu. Misja szkoły Misją szkoły jest kształcenie i wychowanie w duchu wartości i poczuciu odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata, kształtowanie umiejętności nawiązywania kontaktów z rówieśnikami a także przedstawicielami innych kultur. Szkoła zapewnia każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego rozwoju w wymiarze intelektualnym, psychicznym i społecznym, zapewnia pomoc psychologiczno – pedagogiczną. Misją szkoły jest uczenie wzajemnego szacunku i uczciwości jako podstawy życia w społeczeństwie i państwie, w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych, a także budowanie pozytywnego obrazu szkoły poprzez kultywowanie i tworzenie jej tradycji. Misją szkoły jest też przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych, kształtowanie postawy odpowiedzialności za siebie i innych oraz troska o bezpieczeństwo. Nauczyciele w swojej pracy kierują się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie oraz poszanowaniem godności osobistej ucznia. Szkoła jest wspólnotą nauczycieli, uczniów i rodziców i opiera się na ich zgodnym współdziałaniu. Sylwetka absolwenta Dążeniem szkoły jest przygotowanie uczniów do efektywnego funkcjonowania w życiu społecznym oraz podejmowania samodzielnych decyzji, w poczuciu odpowiedzialności za własny rozwój. Uczeń kończący szkołę posiada następujące cechy: kieruje się w codziennym życiu zasadami etyki i moralności, jest kulturalny, zdyscyplinowany, obowiązkowy, przestrzega zasady dobrych obyczajów, szanuje siebie i innych, umie rzetelnie pracować, jest zaradny, odpowiedzialny i przedsiębiorczy, zna historię swojej szkoły, miasta, regionu, zna historię i kulturę własnego narodu, zna i rozumie zasady współżycia społecznego, zdobył umiejętność pracy w zespole, jest przygotowany do pełnienia obowiązków obywatelskich w oparciu o zasady demokracji, tolerancji, sprawiedliwości, poszanowania praw człowieka, potrafi korzystać z różnych źródeł informacji, odpowiedzialnie korzysta z Internetu, umie zastosować w praktyce wiedzę teoretyczną, jest przygotowany do wykonywania zawodu, ma odpowiedni zasób wiedzy i umiejętności umożliwiających mu kontynuowanie nauki w dowolnie wybranej wyższej uczelni, umie samodzielnie i krytycznie myśleć, ma wysoką kulturę osobistą i kulturę języka, posiada wiedzę na temat współczesnych zagrożeń społecznych i cywilizacyjnych, podejmuje odpowiedzialne decyzje w trosce o bezpieczeństwo własne i innych, szanuje potrzeby innych i jest chętny do niesienia pomocy, zna dobrze przynajmniej jeden język obcy. Uzasadnienie wynikające z diagnozy potrzeb w zakresie wychowania i profilaktyki, rozpoznane zagrożenia, zachowania problemowe uczniów. Szkolny program wychowawczo - profilaktyczny wspomaga kompleksowo wychowanie i nauczanie wszędzie tam, gdzie pojawia się zagrożenie dla rozwoju uczniów. O zachowaniach problemowych (ZP) młodzieży mówimy, gdy: są niezgodne ze społecznymi oczekiwaniami, normami, standardami, wyzwalają dezaprobatę społeczną, stanowią ryzyko dla zdrowia, łączą się z psychopatologią i trudnościami w podejmowaniu ról społecznych, mają tendencję do kumulowania się, łączenia się w syndromy zachowań. ZP ograniczają liczbę i częstość zachowań konwencjonalnych, utrudniają prawidłową socjalizację. Wyodrębnia się stopnie zagrożenia: Grupa niskiego ryzyka – należą do niej osoby, które nie podejmują zachowań ryzykownych – są jeszcze przed inicjacją. Grupa podwyższonego ryzyka – znajdują się w niej osoby, które podjęły choć jedno zachowanie ryzykowne – są po inicjacji – u których ponadto obserwujemy liczne czynniki ryzyka (eksperymentatorzy). Grupa wysokiego ryzyka – należą do niej osoby, u których zachowania ryzykowne są głęboko utrwalone i które odczuwają poważne negatywne konsekwencje (zdrowotne i społeczne) swoich zachowań ryzykownych. Najistotniejsze czynniki ryzyka związane ze szkołą to: przemoc rówieśnicza; odrzucenie przez rówieśników; słaba więź ze szkołą; niedostateczne kierowanie własnym zachowaniem (brak kontroli); destrukcyjna grupa rówieśnicza; niepowodzenia szkolne. W toku badania zagadnienia środków odurzających oraz czynników generujących ryzyko ich występowania, czynniki ryzyka można podzielić na grupy, w których to poszczególne czynniki ryzyka przedstawiają się następująco: Sfera psychologiczna: nadmierna nieśmiałość, wrażliwość; chroniczne napięcie i niepokój; niska samoocena; brak odporności na stres i problemy; niski poziom asertywności. Sfera rodzinna: brak wyraźnego i konsekwentnego systemu wychowawczego; niskie kompetencje rodziców w postępowaniu z dziećmi (brak reguł postępowania, niekonsekwencja); brak rygorów i kontroli lub bardzo surowa dyscyplina, nadopiekuńczość; wysoki poziom konfliktów w rodzinie, niskie wsparcie ze strony rodziców; brak lub osłabienie więzi emocjonalnej z rodziną, złe relacje pomiędzy rodzicami i dziećmi; zaburzenia w pełnieniu ról ojca i matki, nieobecność ojca w domu (także psychiczna); tolerancja rodziców wobec używania przez dzieci alkoholu lub innych substancji odurzających; nadużywanie alkoholu, papierosów, narkotyków przez rodziców; rozwód, separacja, utrata rodziców; brak czytelnych granic i norm; przyzwolenie na uczestnictwo dziecka w sferach, do których nie jest ono przygotowane emocjonalnie. Sfera społeczna: środowisko sąsiedzkie; środowisko rówieśnicze; dostępność substancji odurzających; moda na zażywanie środków odurzających. Czynniki ryzyka – sfera szkolna: obecność środków odurzających w placówce; niski poziom wiedzy uczniów na temat środków odurzających; niskie kompetencje nauczycieli w zakresie rozpoznawania środków odurzających Diagnoza potrzeb w zakresie wychowania i profilaktyki: Mocne strony: -uczniowie czują się w szkole bezpiecznie, -stały monitoring wzmacnia poczucie bezpieczeństwa uczniów, nauczycieli i pracowników, -nauczyciele regularnie dyżurują podczas przerw, -w szkole reaguje się na wszelkie przejawy przemocy i agresji, - nauczyciele właściwie spełniają swoje obowiązki oraz zapoznają uczniów i rodziców z dokumentacją szkolną, -w szkole realizuje się program wychowawczo – profilaktyczny, -kształtuje się postawy społeczne, -przygotowuje uczniów do samodzielnego życia, nabycia poczucia odpowiedzialności, tolerancji i poszanowania mienia, -uczniowie znają zasady obowiązujące w szkole i w zdecydowanej większości przestrzegają ich, - nauczyciele interesują się problemami młodzieży oraz dążą do rozpoznawania i zapobiegania niewłaściwym zachowaniom, właściwie i adekwatnie udzielają pomocy, -większość uczniów jest pozytywnie nastawiona do szkoły i grupy rówieśniczej, -uczniowie są świadomi możliwości, jakie daje im szkoła w zakresie rozwijania zdolności, zainteresowań i talentów poprzez udział w konkursach, zajęciach pozalekcyjnych, praktykach i stażach, - dokumentacja szkolna, tj. Statut Szkoły, Program Wychowawczo - Profilaktyczny w prawidłowy sposób uwzględniają potrzeby uczniów oraz regulują ich właściwe postawy i zachowania poprzez zastosowanie odpowiedniego systemu nagród i kar, -w szkole rozwija się samorządność uczniowska. Słabe strony: - frekwencja na zajęciach, - przypadki złego zachowania uczniów oraz agresji, -przypadki przemocy słownej, -kultura osobista uczniów, zachowanie w szkole, -dyscyplina na lekcjach, -uzależnienia uczniów od nikotyny, alkoholu, - pojawiający problem narkotyków sugerujący, że uczniowie mogą mieć z nimi kontakt, - niechęć części rodziców do współpracy ze szkołą w celu rozwiązania problemów wychowawczych, -słaba znajomość przez młodzież dokumentów szkolnych, Rekomendacje wynikające z diagnozy potrzeb i problemów występujących w środowisku szkolnym:: Upowszechniać wśród młodzieży i rodziców znajomość Programu Wychowawczo – Profilaktycznego Szkoły i innych dokumentów szkolnych. Konsultować z uczniami i rodzicami potrzeby wychowawcze klasy, uwzględniać je w Programie Wychowawczo – Profilaktycznym klasy i szkoły. Monitorować i prowadzić działania profilaktyczne wobec problemu uzależnień od nikotyny alkoholu i narkotyków. Promować właściwe postawy uczniów. Promować postawy patriotyczne i obywatelskie Promować zdrowy styl życia. Motywować uczniów do poprawy wyników nauczania i frekwencji Promować zalety czytelnictwa wśród uczniów. Struktura oddziaływań wychowawczo - profilaktycznych Dyrektor szkoły stwarza warunki do realizacji procesu wychowawczego w szkole, sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne, dba o prawidłowy poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej szkoły, inspiruje nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów, stwarza warunki do działania w szkole lub placówce: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzenie i wzbogacenie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły, współpracuje z zespołem wychowawców, pedagogiem szkolnym oraz samorządem uczniowskim, wspomaga nauczycieli w realizacji zadań, czuwa nad realizowaniem przez uczniów obowiązku szkolnego, nadzoruje zgodność działania szkoły ze statutem, w tym dba o przestrzeganie zasad oceniania, praw uczniów, kompetencji organów szkoły, nadzoruje realizację szkolnego programu wychowawczo – profilaktycznego. Rada pedagogiczna: uczestniczy w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły i potrzeb w zakresie działań profilaktycznych, opracowuje projekt programu wychowawczo-profilaktycznego i uchwala go w porozumieniu z radą rodziców, opracowuje i zatwierdza dokumenty i procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością, uczestniczy w realizacji i ewaluacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego, Nauczyciele: współpracują z wychowawcami klas w zakresie realizacji zadań wychowawczych, uczestniczą w realizacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego, reagują na obecność w szkole osób obcych, które swoim zachowaniem stwarzają zagrożenie dla ucznia, reagują na przejawy agresji, niedostosowania społecznego i uzależnień uczniów, przestrzegają obowiązujących w szkole procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością, udzielają uczniom pomocy w przezwyciężeniu niepowodzeń szkolnych, kształcą i wychowują młodzież w duchu patriotyzmu i demokracji, rozmawiają z uczniami i rodzicami o zachowaniu, frekwencji oraz postępach w nauce na swoich zajęciach, wspierają zainteresowania i rozwój osobowy ucznia. Wychowawcy klas: diagnozują sytuację wychowawczą w klasie, rozpoznają indywidualne potrzeby uczniów, na podstawie dokonanego rozpoznania oraz celów i zadań określonych w szkolnym programie wychowawczo-profilaktycznym opracowują plan pracy wychowawczej dla klasy na dany rok szkolny, uwzględniając specyfikę funkcjonowania zespołu klasowego i potrzeb uczniów, przygotowują sprawozdania z realizacji pracy wychowawczej i wnioski do dalszej pracy, zapoznają uczniów swoich klas i ich rodziców z prawem wewnątrzszkolnym i obowiązującymi zwyczajami, tradycjami szkoły, są członkami zespołu wychowawczego i wykonują zadania zlecone przez przewodniczącego zespołu, oceniają zachowanie uczniów swojej klasy, zgodnie z obowiązującymi w szkole procedurami, współpracują z innymi nauczycielami uczącymi w klasie, rodzicami uczniów, pedagogiem szkolnym oraz specjalistami pracującymi z uczniami o specjalnych potrzebach, wspierają uczniów potrzebujących pomocy, znajdujących się w trudnej sytuacji, rozpoznają oczekiwania swoich uczniów i ich rodziców, dbają o dobre relacje uczniów w klasie, podejmują działania profilaktyczne w celu przeciwdziałania niewłaściwym zachowaniom podopiecznych, współpracują z sądem, policją, innymi osobami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży. Zespół wychowawczy: opracowuje projekty procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością, zasad współpracy z instytucjami i osobami działającymi na rzecz uczniów, propozycje modyfikacji zasady usprawiedliwiania nieobecności, karania, nagradzania, wystawiania ocen zachowania i innych, analizuje i rozwiązuje bieżące problemy wychowawcze, ustala potrzeby zakresie doskonalenia umiejętności wychowawczych nauczycieli, w tym rozpoczynających pracę w roli wychowawcy, przygotowuje analizy i sprawozdania w zakresie działalności wychowawczej i profilaktycznej szkoły, inne, wynikające ze specyfiki potrzeb szkoły. Pedagog szkolny: diagnozuje środowisko wychowawcze, zapewnia uczniom pomoc psychologiczną w odpowiednich formach, współpracuje z rodzicami uczniów potrzebującymi szczególnej troski wychowawczej lub stałej opieki, zabiega o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów, współpracuje z rodzicami w zakresie działań wychowawczych i profilaktycznych, udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom uczniów, współpracuje z placówkami wspierającymi proces dydaktyczno-wychowawczy szkoły i poszerzającymi zakres działań o charakterze profilaktycznym, w tym z poradnią psychologiczno-pedagogiczną. Rodzice: współtworzą szkolny program wychowawczo-profilaktyczny, uczestniczą w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły, uczestniczą w zebraniach organizowanych przez szkołę, zasięgają informacji na temat swoich dzieci w szkole, współpracują z wychowawcą klasy i innymi nauczycielami uczącymi w klasie, dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez uczniów, rada rodziców uchwala w porozumieniu z rada pedagogiczną program wychowawczo-profilaktyczny szkoły. Samorząd uczniowski: jest inspiratorem i organizatorem życia kulturalnego uczniów szkoły, działalności oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem, uczestniczy w diagnozowaniu sytuacji wychowawczej szkoły, współpracuje z zespołem wychowawców i radą pedagogiczną, prowadzi akcje pomocy dla potrzebujących kolegów, reprezentuje postawy i potrzeby środowiska uczniowskiego, propaguje ideę samorządności oraz wychowania w demokracji, dba o dobre imię i honor szkoły oraz wzbogaca jej tradycję, może podejmować działania z zakresu wolontariatu. Obszary działań wychowawczo - profilaktycznych. Cele ogólne i szczegółowe w roku szkolnym 2019/20. Obszar I Budowanie pewności siebie, rozwijanie samodzielności, kreatywności i innowacyjności uczniów. Obszar II Wychowanie do wartości, budowanie świadomości i przynależności narodowej Obszar III Trudności w nauce, motywowanie do pracy Obszar IV Upowszechnianie czytelnictwa wśród młodzieży Obszar V Bezpieczeństwo w szkole i trudności w kontaktach rówieśniczych Obszar VI Zdrowy tryb życia Obszar VII Zachowania ryzykowne, środki psychoaktywne Obszar VIII Pomoc psychologiczno - pedagogiczna Obszar IX Współpraca z rodzicami Cele szczegółowe do realizacji w roku szkolnym 2019/20: Sfera rozwoju intelektualnego Rozpoznanie i rozwijanie własnych możliwości, predyspozycji, talentów oraz ich twórcze wykorzystanie, rozwijanie umiejętności twórczego myślenia, samorealizacja poprzez twórcze działanie. Dostosowanie formy wsparcia dla uczniów tego wymagajacych. Pomoc w samopoznaniu i samoocenie. Kształtowanie postaw asertywnych. Przygotowanie ucznia do przyjmowania pochwały i krytyki, do dawania i przyjmowania wsparcia. 6.Przygotowanie ucznia do samodzielności i odpowiedzialności. Sfera rozwoju społecznego Integracja zespołu klasowego i tworzenie pozytywnego klimatu emocjonalnego w grupie. Uczenie kultury życia codziennego. Rozumienie i respektowanie obowiązujących norm, zapisów statutu szkoły. Rozwijanie postaw prospołecznych i działań w zakresie wolontariatu. Wdrażanie do samorządności. Kształtowanie umiejętności aktywnego słuchania i komunikowania się. Rozwijanie umiejętności rozwiązywania konfliktów i prowadzenia mediacji. Zapobieganie problemom i zachowaniom problemowym młodzieży. Rozwiązywanie kryzysów rozwojowych i życiowych uczniów, m.in. związanych z wyjazdem rodziców za granicę w celach zarobkowych, a także przemocą w rodzinie. Sfera rozwoju fizycznego, promocja zdrowia Kreowanie zdrowego, bezpiecznego i przyjaznego środowiska szkoły. Ostrzeżenia przed uzależnieniami takimi jak: narkomania, alkoholizm, nikotynizm, lekomania, uzależnienie od komputera. Propagowanie wiedzy o tym, jak uniknąć chorób cywilizacyjnych. Promowanie zdrowego stylu życia wśród młodzieży. Przeciwdziałanie używaniu substancji psychoaktywnych przez uczniów oraz profilaktyka uzależnień od gier komputerowych, Internetu, hazardu. Profilaktyka agresji i przemocy, w tym cyberprzemocy Sfera rozwoju emocjonalnego i duchowego Kształtowanie pozytywnego obrazu własnej osoby. 2. Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za własne postępowanie. Poznanie i kultywowanie wartości ogólnoludzkich (pojęcie dobra i zła) Kształtowanie postawy tolerancji i poszanowania poglądów innych ludzi. Upowszechnienie wiedzy na temat obowiązujących w szkole norm i wartości. Uczenie umiejętnego i bezpiecznego korzystania z dóbr kultury. Zasady ewaluacji programu wychowawczo - profilaktycznego. Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszenia skuteczności programu wychowawczo – profilaktycznego. Ewaluacja przeprowadzane będzie poprzez: 1) obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian, 2) analizę dokumentacji, 3) przeprowadzenie ankiet, wywiadów wśród uczniów, nauczycieli, rodziców, 4) rozmowy z rodzicami, 5) wymianę spostrzeżeń w zespole wychowawczym i komisjach oddziałowych, 6) analizy przypadków. Wnioski z obserwacji, ankiet, rozmów zostaną uwzględnione przy opracowaniu Programu Wychowawczo – Profilaktycznego na następny rok szkolny. Załączniki do programu wychowawczo – profilaktycznego. 1.Tematyka godzin wychowawczych (Technikum, Branżowa Szkoła Zawodowa I Stopnia) – załącznik nr 1 2.Karta zachowań ucznia (wzór) - – załącznik nr 2 3.Procedury postępowania w rożnych sytuacjach zagrożeń – załącznik nr 3 4.Program wychowawczo-profilaktyczny poszczególnych klas wraz z tematyką godzin wychowawczych– załącznik nr 4 5.Kalendarz imprez i uroczystości szkolnych – załącznik nr 5 Plan i harmonogram działań, zadania i sposób ich realizacji. Załączniki: Plan działań wych-prof 21-22.docx[ ]49 kB Następny artykuł