Statut szkoły Uchwalony na podstawie:Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity tj. Dz.U. z 2015 r., poz. 2156 ze zm. ) Rozporządzenia MEN z dnia 7 marca 2005 r. w sprawie ramowych statutów szkół i placówek (Dz. U. z 2005 r. Nr 52, poz. 466 ze zm.). Rozporządzenia MEN z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 204 ze zmianą z dnia 11 lutego 2014 r. Dz. U. z 2014 r., poz. 251). Rozporządzenia MEN z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie warunków oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz. U. z 2015 r., poz. 843). Ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jednolity: Dz. U. z 2014 r., poz. 191). Załączniki: statut Branżowa.docx[Statut Szkoły Branżowej]210 kB statut Technikum.docx[Statum Technikum Nr 1]216 kB Statut Zespołu Szkół Nr 1[ ]104 kB
TEMATYKA GODZIN WYCHOWAWCZYCH TEMATYKA GODZIN WYCHOWAWCZYCH DLA TECHNIKUM ZSP NR 1 W KRASNYMSTAWIE ROK SZKOLNY 2016/2017 KLASA I KLASA II KLASA III KLASA IV 1. Zapoznanie z historią i tradycją szkoły. 2. Zapoznanie ze Statutem Szkoły. 3. Poznajmy się – indywidualne prezentacje. 4. Bezpieczeństwo uczniów w drodze do szkoły. 5. Co nas łączy –prezentacja zainteresowań, form spędzania czasu wolnego, zdolności i uzdolnień itp. 6. Tworzymy grupę – ustalanie celów i reguł grupowych. Kultura osobista w klasie, w szkole, w miejscach publicznych. 7. Niewłaściwe zachowania w grupie i sposoby zapobiegania im (lizusostwo, donosicielstwo, obmawianie, wyśmiewanie itp.) 8. Rola współpracy i pomocy grupy w osiąganiu celów indywidualnych i grupowych. 10. Planowanie własnego rozwoju. 11. Rozległość zainteresowań jako czynnik ułatwiający dokonanie wyboru. 12. Ściąganie, podpowiadanie, wagary a solidarność i uczciwość wobec siebie i innych. 13. Jak się uczyć efektywnie. Techniki uczenia się. 14. Umiejętne gospodarowanie czasem pracy i wolnym od zajęć. 15. Niepowodzenia to porażki czy kolejne etapy w drodze do celu? 16. Problemy okresu dorastania. 17. Umiejętność stawiania celów w zależności od własnych możliwości i potrzeb. 18. Koleżeństwo, kumplostwo, przyjaźń , miłość – czy znasz różnice. 19. Uczucia - identyfikacja i nazywanie uczuć. 20. Zasady właściwego zachowania w różnych sytuacjach . 21. Wyrażanie buntu w sposób społecznie akceptowalny, nie psujący relacji między rówieśnikami. 22. Rola używek w radzeniu sobie z trudnościami i nawiązywaniem kontaktów. Manipulowanie świadomością. 23. Troska o środowisko naturalne. 1. Życie w zgodzie z rytmem natury ( nauka, wypoczynek – znalezienie właściwych proporcji). 2. Bezpieczeństwo uczniów w drodze do szkoły. 3. Oswajanie stresu. 4. Jak się kłócić, jak krytykować – wyrażanie złości i gniewu w nieinwazyjny sposób. 5. Jak umiejętnie przyjmować krytykę – asertywne sposoby radzenia sobie. 6. Kultura bycia, czyli SAVOIR VIVRE na co dzień. 7. Umiejętność samooceny – moje wady i zalety. 8. Dotrzymywanie umów i obietnic – analiza własnych możliwości. Kultura osobista w klasie, w szkole, w miejscach publicznych. 9. Jak powiedzieć nie? „Asertywność sztuką bycia sobą”. 10. Umiejętność samooceny – moje wady i zalety. 11. Inny nie znaczy gorszy – postawa tolerancji wobec drugiej osoby. 12. Niemodne słowa ? : OJCZYZNA, PATRIOTYZM, HONOR, POLAK, UCZCIWOŚĆ, CZŁOWIECZEŃSTWO. 13. Umiejętność przeciwstawiania się zagrożeniom – mówienie NIE. Unikanie sytuacji sprzyjających powstawaniu agresji i przemocy. 14. Być czy mieć ? 15. Przyczyny i skutki spożywania alkoholu. 16. Uczenie dostrzegania przemocy w środowisku rówieśniczym. 17. Ukazywanie konsekwencji zachowań wobec innych. Rekompensowanie wyrządzonych krzywd. 18. Wskazywanie osób i instytucji pomocnych w zwalczaniu przemocy. 19. Współczesny świat. Rola agresji w rozwiązywaniu międzynarodowych sporów. Wojny, terror, problem uchodźctwa. 20. Lekcja z cyklu " POLECAM" - ostatnio przeczytaną książkę, obejrzany film, program TV, koncert itp. 21. Dyskusja, negocjacje, kompromis – rodzice i dzieci, dorośli i młodzież. 22. Konwencja Praw Człowieka i podstawowych Wolności – znam i rozumiem. 23. Troska o środowisko naturalne. 1. Promocja zdrowego stylu życia: zasady prawidłowego odżywiania się, sport i aktywny wypoczynek. 2. Kształcenie i samokształcenie, ich związek ze zdolnościami , zainteresowaniami i rozwojem osobistym. 3. Pierwsze podsumowanie- TO UMIEM i POTRAFIĘ . 4. Rozległość zainteresowań jako czynnik ułatwiający dokonywanie wyboru. 5. Praca twórcza i odtwórcza a satysfakcja osobista 6. Człowiek twórczy a używki. 7. Mój stosunek do: kary śmierci, eutanazji, samobójstwa, aborcji. 8. Wpływ reklam i środków masowego przekazu na dokonywanie wyborów.. 9. Zagrożenia płynące z Internetu. CYBERBULLYING, CYBERPRZEMOC. 10. Alienacja człowieka we współczesnym świecie. 11. Demokracja w "polskim" wydaniu, fikcja czy szkoła życia. 12. Polska emancypacja. Rola kobiet w życiu zawodowym, rodzinnym i społecznym. 13. Profilaktyka uzależnień –skutki palenia papierosów, picia alkoholu, zażywania narkotyków dla organizmu człowieka. 14. Wpływ reklam i środków masowego przekazu na dokonywanie wyborów. 15. Ludzie starsi i sprawni inaczej – okazywanie szacunku, pomocy i tolerancji dla ich słabości. 16. Rola stowarzyszeń charytatywnych i wolontariatu w pomaganiu ludziom chorym, biednym, starszym, uchodźcom. 17. Jak przejawiam troskę o środowisko naturalne, w którym żyje. 18. Współczesne zagrożenia ekologiczne, cywilizacyjne, ekonomiczne, polityczne i kulturowe. 19. Zdrowe odżywianie się – anoreksja, bulimia. Akceptacja obrazu własnego ciała. 20. Wyjścia do kina, wyjazdy do teatru, wycieczki, biwaki, przygotowywanie uroczystości szkolnych itp. 21. Budowanie wartości moralnych sprawiedliwość, tolerancja, solidarność, demokracja, wolność , szacunku dla siebie i innych. 22. Rola i miejsce Polski i Polaków w Europie i na świecie. 23. Troska o środowisko naturalne. 1. Egzaminy zewnętrzne – procedury. 2. Matura i co dalej? – Planuję swoją ścieżkę zawodową 3. Dokąd zmierzamy ? Rola wykształcenia w planowaniu rozwoju osobistego. 4. Moda na dobre wykształcenie – "wyścig szczurów". 5. Studia jako etap rozwoju a nie ostateczny efekt. 6. Moje plany życiowe – nauka, rodzina, praca. Wyznaczanie długoterminowych celów. 7. Pasja a sukces zawodowy. 8. Kariera czy rodzina ? Czy umiesz dokonać wyboru. 9. Sposoby powtarzania i utrwalania wiadomości w przygotowywaniu się do egzaminów. 10. Reklama samego siebie – cv, list motywacyjny, autoprezentacja. 11. Sposoby powtarzania i utrwalania wiadomości w przygotowywaniu się do egzaminów.. 12. Bycie dojrzałym to " wolność OD" czy " wolność DO" czegoś. 13. Własny STYL a nakazy mody.. 14. Radzenie sobie z przedmaturalnym stresem. 15. Praca twórcza i odtwórcza a satysfakcja osobista. 16. Pasja a sukces zawodowy. 17. Kształcenie umiejętności dawania z siebie innym. Wolontariat. 18. Kim jestem – pojęcie godności ludzkiej. Media i wszystko na sprzedaż ? 19. Rola środowisk społecznych, sytuacji polityczno- gospodarczej kraju i świata, normy i reguły obyczajowe i religijne, itp. 20. Preorientacja zawodowa –realizacja zajęć z zakresu poradnictwa zawodowego. 21. Współczesne zagrożenia rodziny, co niszczy, a co chroni więzy rodzinne. 22. Choroby cywilizacyjne jak poznać, że się jest chorym. 23. Odpowiedzialność prawna i cywilna za własne słowa i czyny. TEMATYKA GODZIN WYCHOWAWCZYCH DLA SZKOŁY ZAWODOWEJ ZSP NR 1 W KRASNYMSTAWIE ROK SZKOLNY 2016/2017 KLASA I KLASA II KLASA III 1. Zapoznanie z historią i tradycją szkoły. 2. Zapoznanie ze Statutem Szkoły. 3. Poznajmy się – indywidualne prezentacje. 4. Bezpieczeństwo uczniów w drodze do szkoły. 5. Co nas łączy –prezentacja zainteresowań, form spędzania czasu wolnego, zdolności i uzdolnień itp. 6. Tworzymy grupę – ustalanie celów i reguł grupowych. Kultura osobista w klasie, w szkole, w miejscach publicznych. 7. Niewłaściwe zachowania w grupie i sposoby zapobiegania im (lizusostwo, donosicielstwo, obmawianie, wyśmiewanie itp.) 8. Rola współpracy i pomocy grupy w osiąganiu celów indywidualnych i grupowych. 10. Planowanie własnego rozwoju. 11. Rozległość zainteresowań jako czynnik ułatwiający dokonanie wyboru. 12. Ściąganie, podpowiadanie, wagary a solidarność i uczciwość wobec siebie i innych. 13. Jak się uczyć efektywnie. Techniki uczenia się. 14. Umiejętne gospodarowanie czasem pracy i wolnym od zajęć. 15. Niepowodzenia to porażki czy kolejne etapy w drodze do celu? 16. Problemy okresu dorastania. 17. Umiejętność stawiania celów w zależności od własnych możliwości i potrzeb. 18. Koleżeństwo, kumplostwo, przyjaźń , miłość – czy znasz różnice. 19. Uczucia - identyfikacja i nazywanie uczuć. 20. Zasady właściwego zachowania w różnych sytuacjach . 21. Wyrażanie buntu w sposób społecznie akceptowalny, nie psujący relacji między rówieśnikami. 22. Rola używek w radzeniu sobie z trudnościami i nawiązywaniem kontaktów. Manipulowanie świadomością. 23. Troska o środowisko naturalne. 1. Życie w zgodzie z rytmem natury ( nauka, wypoczynek – znalezienie właściwych proporcji). 2. Bezpieczeństwo uczniów w drodze do szkoły. 3. Oswajanie stresu. 4. Jak się kłócić, jak krytykować – wyrażanie złości i gniewu w nieinwazyjny sposób. 5. Jak umiejętnie przyjmować krytykę – asertywne sposoby radzenia sobie. 6. Kultura bycia, czyli SAVOIR VIVRE na co dzień. 7. Umiejętność samooceny – moje wady i zalety. 8. Dotrzymywanie umów i obietnic – analiza własnych możliwości. Kultura osobista w klasie, w szkole, w miejscach publicznych. 9. Jak powiedzieć nie? „Asertywność sztuką bycia sobą”. 10. Umiejętność samooceny – moje wady i zalety. 11. Inny nie znaczy gorszy – postawa tolerancji wobec drugiej osoby. 12. Niemodne słowa ? : OJCZYZNA, PATRIOTYZM, HONOR, POLAK, UCZCIWOŚĆ, CZŁOWIECZEŃSTWO. 13. Umiejętność przeciwstawiania się zagrożeniom – mówienie NIE. Unikanie sytuacji sprzyjających powstawaniu agresji i przemocy. 14. Być czy mieć ? 15. Przyczyny i skutki spożywania alkoholu. 16. Uczenie dostrzegania przemocy w środowisku rówieśniczym. 17. Ukazywanie konsekwencji zachowań wobec innych. Rekompensowanie wyrządzonych krzywd. 18. Wskazywanie osób i instytucji pomocnych w zwalczaniu przemocy. 19. Współczesny świat. Rola agresji w rozwiązywaniu międzynarodowych sporów. Wojny, terror, problem uchodźctwa. 20. Lekcja z cyklu " POLECAM" - ostatnio przeczytaną książkę, obejrzany film, program TV, koncert itp. 21. Dyskusja, negocjacje, kompromis – rodzice i dzieci, dorośli i młodzież. 22. Konwencja Praw Człowieka i podstawowych Wolności – znam i rozumiem. 23. Blaski i cienie wczesnego macierzyństwa/ojcostwa. 1. Promocja zdrowego stylu życia: zasady prawidłowego odżywiania się, sport i aktywny wypoczynek. 2. Kształcenie i samokształcenie, ich związek ze zdolnościami , zainteresowaniami i rozwojem osobistym. 3. Pierwsze podsumowanie- TO UMIEM i POTRAFIĘ . 4. Rozległość zainteresowań jako czynnik ułatwiający dokonywanie wyboru. 5. Praca twórcza i odtwórcza a satysfakcja osobista 6. Człowiek twórczy a używki. 7. Mój stosunek do: kary śmierci, eutanazji, samobójstwa, aborcji. 8. Wpływ reklam i środków masowego przekazu na dokonywanie wyborów.. 9. Zagrożenia płynące z Internetu. CYBERBULLYING, CYBERPRZEMOC. 10. Alienacja człowieka we współczesnym świecie. 11. Demokracja w "polskim" wydaniu, fikcja czy szkoła życia. 12. Polska emancypacja. Rola kobiet w życiu zawodowym, rodzinnym i społecznym. 13. Profilaktyka uzależnień –skutki palenia papierosów, picia alkoholu, zażywania narkotyków dla organizmu człowieka. 14. Wpływ reklam i środków masowego przekazu na dokonywanie wyborów. 15. Ludzie starsi i sprawni inaczej – okazywanie szacunku, pomocy i tolerancji dla ich słabości. 16. Rola stowarzyszeń charytatywnych i wolontariatu w pomaganiu ludziom chorym, biednym, starszym, uchodźcom. 17. Jak przejawiam troskę o środowisko naturalne, w którym żyje. 18. Współczesne zagrożenia ekologiczne, cywilizacyjne, ekonomiczne, polityczne i kulturowe. 19. Zdrowe odżywianie się – anoreksja, bulimia. Akceptacja obrazu własnego ciała. 20. Wyjścia do kina, wyjazdy do teatru, wycieczki, biwaki, przygotowywanie uroczystości szkolnych itp. 21. Budowanie wartości moralnych sprawiedliwość, tolerancja, solidarność, demokracja, wolność , szacunku dla siebie i innych. 22. Rola i miejsce Polski i Polaków w Europie i na świecie. 23. Ekologia to moda, czy konieczność?
PLAN DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH i PROFILAKTYCZNYCH PLAN DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH i PROFILAKTYCZNYCH Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 im. Tadeusza Kościuszki w Krasnymstawie na rok szkolny 2016/2017 Plan działań wychowawczo-profilaktycznych na rok szkolny 2016/17 opracowano w oparciu o wyniki pogłębionych analiz potrzeb i kłopotów wychowawczych zgłaszanych przez rodziców oraz nauczycieli, problemów wynikających z wieku dorastania, z uwzględnieniem zagrożeń środowiskowych, zagrożeń cyberbullingiem, przemocą, narkomanią oraz innymi zagrożeniami cywilizacyjnymi Szczegóły w załączniku
PROCEDURY POSTĘPOWANIA W SYTUACJACH KRYZYSOWYCH ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 1 IM. TADEUSZA KOŚCIUSZKI W KRASNYMSTAWIE. Podstawa prawna: 1. Ustawa z dnia 26 października 1982r. o postępowaniu w sprawach nieletnich ( Dz. U. z 2014r. poz. 382 z późn. zm. ) 2. Ustawa z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( Dz. U. z 2016r , poz. 487 z późn. zm. ) 3. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2016r. poz. 224 ze zm.) 4. Ustawa z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji ( Dz. U. z 2015r. poz. 335 z późn. zm. ) 5. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( Dz. U. z 2015 r. poz. 2156 z późn. zm.) 6. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii( Dz. U. z 2015 r. poz. 1249) 7. Zarządzenie Nr 1619 Komendanta Głównego Policji z dnia 3listopada 2010 r. w sprawie metod i form wykonywania zadań przez policjantów w zakresie przeciwdziałania demoralizacji i przestępczości nieletnich (Dz. Urz. KGP Nr 11, poz. 64) z późn. zm.) WYKAZ PROCEDUR: 1. Procedura postępowania w sytuacji wypadku na terenie szkoły. 2. Instrukcja szczegółowa postępowania w razie nieszczęśliwego wypadku. 3. Procedura udzielania uczniom pierwszej pomocy przedlekarskiej. 4. Procedura postępowania w sytuacjach zachowania agresywnego ze strony uczniów. 5. Procedura postępowania w sytuacjach zachowania przemocowego ze strony uczniów. 6. Procedura postępowania w przypadku przemocy psychicznej, cyberprzemocy. 7. Procedura postępowania w przypadku przemocy domowej. 8. Procedura w przypadku przeżyć traumatycznych ucznia. 9.Postępowanie w sytuacji agresywnego zachowania pracownika szkoły wobec ucznia. 10.Postępowanie w sytuacji naruszenia nietykalności osobistej nauczyciela lub pracownika szkoły. 11.Postępowanie w przypadku zakłócania przez ucznia toku lekcji. 12.Postępowanie w sytuacji posiadania przez ucznia przedmiotów niedozwolonych na terenie szkoły. 13.Procedura postępowania w przypadku używania przez ucznia telefonu komórkowego w trakcie lekcji. 14.Postępowanie w przypadku, gdy nauczyciel znajduje na terenie szkoły substancję przypominającą wyglądem narkotyk. 15.Postępowanie w przypadku uzyskania informacji, że uczeń używa alkoholu lub innych środków w celu wprowadzenia się w stan odurzenia, uprawia nierząd, bądź przejawia inne zachowań świadczące o demoralizacji. 16.Postępowanie w przypadku, gdy nauczyciel podejrzewa, że na terenie szkoły znajduje się uczeń będący pod wpływem alkoholu lub narkotyków. 17.Postępowanie w przypadku podejrzenia, że uczeń posiada przy sobie substancje przypominające narkotyk. 18.Postępowanie w przypadku stwierdzenia palenia tytoniu przez ucznia. 19.Postępowanie w sytuacji stwierdzenia dewastacji mienia szkolnego i cudzej własności. 20.Procedura postępowania w sytuacji zniszczenia dziennika lekcyjnego. 21.Procedura postępowania w przypadku kradzieży. 22. Procedura postępowania w przypadku ucieczek z lekcji, wagarów. 23.Procedura postępowania w przypadku próby samobójczej ucznia na terenie szkoły. 24.Procedura postępowania w przypadku śmierci samobójczej ucznia dokonanej na terenie szkoły. 25.Procedura postępowania w przypadku śmierci samobójczej ucznia dokonanej poza szkołą. 26.Procedura postępowania w przypadku żałoby po śmierci ucznia (za wyjątkiem śmierci samobójczej). 27. Procedura postępowania w przypadku ataku terrorystycznego. Szczegóły w załączniku
Program Wychowawczy Szkoły na rok 2014/2015 PROGRAM WYCHOWAWCZY Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 im. Tadeusza Kościuszki w Krasnymstawie na rok szkolny 2014/2015 (zgodny z Programem Wychowawczym na lata 2010 - 2015) Cel 1: Rozpoznanie i zintegrowanie środowiska wychowawczego Zadania Sposoby i formy realizacji Termin realizacji Odpowiedzialni Diagnoza sytuacji wychowawczej uczniów przyjętych do klasy pierwszej. • Analiza dokumentów rekrutacyjnych (wyniki egzaminów gimnazjalnych, świadectwa szkolne). • Badanie sytuacji rodzinnej (wywiady środowiskowe). • Przeprowadzenie rozpoznania w klasach na temat sposobu uczenia się uczniów • Lekcje wychowawcze • Rozmowy i obserwacja uczniów Wrzesień/ Październik wrzesień Wg harmonogramu Cały rok szkolny Wychowawcy kl. I Pedagog szkolny Nauczyciele przedmiotów Wychowawcy klas Wychowawcy klas Nauczyciele Wykorzystanie przez nauczycieli różnorodnych metod nauczania. Indywidualizacja procesu nauczania na lekcji. •Dostosowanie metod pracy do indywidualnych potrzeb ucznia Proces ciągły Nauczyciele Poznanie siebie i integracja klas pierwszych ze społecznością szkolną • Zajęcia integracyjne • Zajęcia pozalekcyjne • Udział w uroczystości szkolnych • Zajęcia integracyjne w kl. I z pedagogiem szkolnym • Otrzęsiny klas pierwszych Wrzesień/ Październik Proces ciągły Wrzesień/październik Wrzesień Wychowawcy kl. I Nauczyciele prowadzący zajęcia Organizatorzy, wychowawcy Ewa Gałka – pedagog szkolny SU Kształtowanie poczucia tożsamości ze szkołą. Organizowanie sytuacji wychowawczych sprzyjających integracji całej społeczności uczniowskiej: • Wybory do Samorządu Szkolnego •Wycieczki klasowe - edukacyjne i krajoznawcze •,,Otrzęsiny" • Spotkania „wigilijne” i „przed Świętami Wielkanocnymi • Dzień samorządności szkolnej •Dzień sportu –Dzień dziecka • Zawody i turnieje sportowe • Akcje charytatywne Zgodnie z kalendarzem imprez i uroczystości szkolnych Wychowawcy Nauczyciele Opiekun SU. Wychowawcy SU i wychowawcy Nauczyciele wychowania fizycznego L. Dworucha, G. Świech Praca indywidualna z uczniem mającym problemy z integracją. • Współpraca wychowawcy z pedagogiem szkolnym. • Praca indywidualna pedagoga z uczniem. • Współpraca nauczycieli z rodzicami. W miarę potrzeb Wychowawcy Pedagog szkolny Rodzice Cel 2: Zapewnienie uczniom bezpieczeństwa Zadania Sposoby i formy realizacji Termin realizacji Odpowiedzialni Podnoszenie poziomu dyscypliny w szkole •Promowanie wzorowych postaw. •Stosowanie sankcji wobec osób naruszających regulaminy. Proces ciągły Dyrektor Wychowawcy Nauczyciele Ochrona uczniów przed treściami niebezpiecznymi •Lekcje wychowawcze na temat „Cyberprzemocy”. • Cyberprzemoc jej wpływ na rozwój nastolatka. kl.III Zgodnie z tematyką godzin wychowawczych Zajęcia z pedagogiem szkoły Wychowawcy wszystkich klas Ewa Gałka – pedagog szkoły Zapewnienie uczniom bezpieczeństwa • Bezpieczeństwo uczniów w drodze do szkoły – lekcje wychowawcze • Bezpieczeństwo uczniów w szkole (szkolenia bhp, dyżury nauczycieli, monitoring) Zgodnie z tematyką godzin wychowawczych Proces ciągły Wychowawcy klas I i II T i ZSZ Wszyscy nauczyciele Cel 3: Kształtowanie umiejętności społecznych ważnych w kontaktach z innymi ludźmi Zadania Sposoby i formy realizacji Termin realizacji Odpowiedzialni Kształtowanie umiejętności komunikacyjnych • Lekcje wychowawcze lub zajęcia warsztatowe nt. komunikacji werbalnej i niewerbalnej, (metody komunikacji, pokonywanie barier komunikacyjnych, itp.). • Umiejętne prowadzenie dyskusji. Zgodnie z tematyką godzin wychowawczych Praca ciągła Wychowawcy klas I T, II T, II ZSZ Wychowawcy kl. IVT, III ZSZ, Nauczyciele Wychowanie w duchu poszanowania godności drugiego człowieka i tolerancji dla odmienności światopoglądowej, religijnej, narodowej, kulturowej Lekcje wychowawcze poświęcone tolerancji. Zgodnie z tematyką godzin wychowawczych Wychowawcy klas II T, II ZSZ Rozwijanie wartości związanych z rodziną, miłością i przyjaźnią •Lekcje wychowawcze poświęcone: rodzinie, miłości, przyjaźni. Zgodnie z tematyką godzin wychowawczych Wychowawcy klas II T, II ZSZ, III T, IV T, Cel 4: Kształtowanie człowieka kulturalnego wrażliwego na potrzeby innych i świadomie uczestniczącego kulturze Zadania Sposoby i formy realizacji Termin realizacji Odpowiedzialni Kształtowanie nawyku kulturalnego zachowania się w klasie, w szkole, w miejscach publicznych • Omówienie zasad kulturalnego zachowania się w różnych sytuacjach życiowych. • Reagowanie na przejawy niekulturalnego zachowania się w szkole i poza szkołą. • Wskazywanie alternatywnych (kulturalnych) sposobów zachowania się w szkole i poza szkołą. •Kształtowanie postaw tolerancji i zrozumienia Tolerancja ,,Inni to także my” Czy jestem człowiekiem tolerancyjnym? Akceptacja inności – godziny z wychowawcą • Kultura osobista w życiu szkolnym kl.I – zajęcia z pedagogiem Zgodnie z tematyką godzin wychowawczych Proces ciągły Zgodnie z tematyką godzin wychowawczych Zgodnie z harmonogram pracy pedagoga Wychowawcy kl. I,II T, I, II ZSZ Dyrektor Wychowawcy Wszyscy nauczyciele, Pracownicy szkoły Wychowawcy klas I,II III, IV T i I,II,III ZSZ Ewa Gałka – pedagog szkolny Uwrażliwianie na potrzeby innych • Udział w akcjach charytatywnych organizowanych przez szkołę: - „Pomóż dzieciom przetrwać zimę”, -„Góra grosza”, -współpraca z Wielofunkcyjna Placówką Opiekuńczo – Wychowawczą w Krasnymstawie. grudzień SU Katrzyna Mańko Typiak Małgorzata Kształtowanie pożądanych postaw moralnych młodzieży • Tworzenie sytuacji wychowawczych posiadających walory moralne – lekcje religii. • Organizowanie pomocy koleżeńskiej w nauce. Zgodnie rozkładem materiału W miarę potrzeb Nauczyciele katechezy Wychowawcy Rozwijanie obowiązkowości i punktualności • Systematyczna kontrola realizacji obowiązku szkolnego. • Zapoznanie ucznia z systemem kar i nagród w szkole oraz z regulaminem oceny zachowania. • Nagradzanie uczniów wzorowo wywiązujących się z obowiązków szkolnych: - pochwała ustna, - listy pochwalne, • Stosowanie kar statutowych dla uczniów łamiących zasady regulaminu szkolnego Proces ciągły Wrzesień Koniec semestru I i koniec roku szkolnego Proces ciągły Wychowawcy Wychowawcy Wychowawcy Dyrektor, wychowawcy, nauczyciele Zachęcanie do czynnego uczestnictwa w życiu kulturalnym • Wspólne organizowanie imprez szkolnych • Udział młodzieży w wydarzeniach kulturalnych w środowisku lokalnym Zgodnie z kalendarzem imprez szkolnych Wg harmonogramu imprez Organizatorzy Wychowawcy Opiekunowie Cel 5: Kształtowanie człowieka ogólnie wykształconego przygotowanego do kontynuowania nauki Zadania Sposoby i formy realizacji Termin realizacji Odpowiedzialni Kształcenie umiejętności uczenia się i zdobywania informacji • Godziny wychowawcze na temat metod uczenia się i powtarzania wiadomości • Wskazywanie źródeł pozyskiwania informacji (film, media) Zgodnie z tematyką godzin wychowawczych Proces ciągły Wychowawcy kl. I T, I ZSZ, IV T Wszyscy nauczyciele Pomoc uczniowi w odkrywaniu jego uzdolnień • Zajęcia dydaktyczne prowadzone metodami aktywizującymi • Organizowanie konkursów tematycznych • Przygotowanie uczniów do startu w olimpiadach przedmiotowych i innych • Inspirowanie młodzieży do twórczości własnej, organizowanie wystaw prac uczniowskich, eksponowanie informacji w formie gazetek, tablic, na stronie internetowej szkoły. • Angażowanie uczniów do udziału w przygotowywaniu gazetek, plakatów i występów artystycznych. • Udział uczniów w zajęciach pozalekcyjnych Proces ciągły Wszyscy nauczyciele Przeprowadzenie ankiety dotyczącej zainteresowań uczniów w celu opracowania oferty zajęć pozalekcyjnych • Organizacja zajęć pozalekcyjnych Wrzesień Wychowawcy klas, przewodniczący zespołów przedmiotowych, nauczyciele Przygotowanie uczniów do dalszego kształcenia •Wskazanie źródeł informacji o uczelniach w regionie i w kraju. • Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego (badanie predyspozycji zawodowych) • Udział w Targach Edukacyjnych ( kl. IV T, III ZSZ) Proces ciągły Marzec/kwiecień marzec Wychowawcy kl. IV T Wychowawcy kl. IV T, III ZSZ Małgorzata Typiak Przygotowanie ucznia do egzaminów (matura, egzamin zawodowy) •Lekcje z wychowawcą; zapoznanie z zasadami przeprowadzania egzaminów końcowych. • Organizowanie zajęć dodatkowych przygotowujących do egzaminu maturalnego (kl.IV T) i egzaminu zawodowego (kl. IV T, III ZSZ) • Organizowanie próbnych matur i próbnych egzaminów z przygotowania zawodowego. • Udział maturzystów w warsztatach prowadzonych przez pedagoga na temat umiejętności radzenia sobie ze stresem na egzaminie Wrzesień/październik Proces ciągły Listopad/marzec Kwiecień Wychowawcy kl. IV T, III ZSZ, Nauczyciele Nauczyciele przedmiotów maturalnych i zawodowych Pedagog Ewa Gałka Organizowanie zajęć wyrównawczych w klasie I • udział uczniów w zajęciach wyrównawczych W miarę potrzeb Nauczyciele Cel 6: Kształtowanie postaw obywatela, Polaka, Europejczyka umiejącego aktywnie i swobodnie poruszać się we współczesnym świecie Zadania Sposoby i formy realizacji Termin realizacji Odpowiedzialni Wychowanie do patriotyzmu i postaw obywatelskich. • Poznanie ważnych wydarzeń związanych z historią i tradycjami regionu i kraju poprzez realizację tematyki lekcji historii, WOS, j. polskiego. • Poznanie miejsc pamięci narodowej w regionie i w kraju. •Lekcje wychowawcze poświęcone problemowi patriotyzmu i miłości do Ojczyzny. Zgodnie rozkładem materiału Zgodnie z tematyką godzin wychowawczych Nauczyciele historii, wos, języka polskiego Wychowawcy kl. II T, I ZSZ Budowanie szacunku dla symboli narodowych, religijnych i miejsc pamięci • Uczestnictwo w uroczystościach upamiętniających różne wydarzenia historyczne np.: • Rocznica napaści sowieckiej 17 września - Święto Niepodległości, - Dzień Patrona szkoły - Rocznica Zbrodni Katyńskiej - Rocznica Konstytucji 3 Maja, wrzesień Listopad Kwiecień Kwiecień Maj Monika Kowalik-Żebrowska Krzysztof Cabaj Dorota Ociepa Zofia Rychwalska Agnieszka Kostrzanowska E. Puchała, J. Jóźwiak A.Żelisko, T. Kraska Kształtowanie w świadomości uczniów miejsca i roli Polski i Polaków w Europie • Lekcje wychowawcze poświęcone historii, kulturze i obyczajom krajów europejskich •Zapoznanie uczniów z Konwencją Praw Człowieka • 2015 rok samorządności Zgodnie z tematyką godzin wychowawczych Wg harmonogramu zgodnie z tematyką godzin lekcyjnych Wychowawcy kl. III T Rzecznik Praw Ucznia kl. II T i II ZSZ Wychowawcy klas I, II, III IV T i I, II, III ZSZ Poznanie systemu ochrony praw człowieka krajów Europejskich • Lekcje WOS – zapoznanie z organizacjami i instytucjami krajów Polski i Europy, do których można się zwrócić o pomoc przebywając za granicą. Zgodnie rozkładem materiału Nauczyciel wos Kl. III i IV Cel 7: Kształtowanie poczucia estetyki i postaw proekologicznych Zadania Sposoby i formy realizacji Termin realizacji Odpowiedzialni Wychowanie człowieka przyjaznego środowisku. • Lekcje wychowawcze poświęcone problemom środowiska • Omawianie na lekcjach biologii, geografii oraz podczas wycieczek krajoznawczych zasad zachowania się w miejscach podlegających ochronie. • Udział szkoły w Akcji „Sprzątanie Świata”, „Dzień Ziemi”. Zgodnie z tematyką godzin wychowawczych Zgodnie rozkładem materiału Zgodnie z kalendarzem imprez szkolnych Wychowawcy kl. I T, II T, III T, I ZSZ Nauczyciele biologii i geografii Dbanie o czystość i estetykę terenu szkoły. •Dbanie o porządek w szkole wystrój klas i korytarzy Cały rok Opiekun SU Wychowawcy i opiekunowie klas Cel 8: Wspieranie działań wychowawczych rodziny Zadania Sposoby i formy realizacji Termin realizacji Odpowiedzialni Konstruktywna współpraca z domem rodzinnym ucznia • Organizowanie i uczestniczenie w spotkaniach z rodzicami uczniów: - wywiadówki, - zebrania semestralne, - rozmowy indywidualne, • Wzajemna wymiana informacji o uczniu (o jego stanie zdrowia, zachowaniu, trudnościach wychowawczych czy postępach w nauce) - wywiad Styczeń/Luty W miarę potrzeb Proces ciągły Dyrektor Wychowawcy Rodzice Wychowawcy, Pedagog Rodzice Wychowawcy, Pedagog Rodzice Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie • Przemoc w rodzinie. Gdzie szukać pomocy? kl.II Wg harmonogramu pracy pedagoga szkoły Ewa Gałka - pedagog Udział rodziców w planowaniu pracy wychowawczej w szkole •Włączenie rodziców do opracowania i zatwierdzenia: - Programu Wychowawczego, - Szkolnego Programu Profilaktyki. • Zapoznanie rodziców z zasadami oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów. Wrzesień Dyrektor Wychowawcy Rodzice Udział rodziców w organizowanych imprezach i uroczystościach szkolnych • Uczestniczenie w świętach klasy lub szkoły, takich jak: - Rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego - Studniówka. • Wręczenie rodzicom listów gratulacyjnych uczniów z najlepszymi wynikami w nauce Wrzesień/czerwiec Styczeń Styczeń/czerwiec Wychowawcy klas IV T Rodzice uczniów klas IV T Wychowawcy wszystkich klas Organizowanie szkoleń dla rodziców • Organizowanie szkoleń z zakresu profilaktyki uzależnień i innego typu zagrożeń. • Organizowanie szkoleń z zakresu trudności wychowawczych okresu dojrzewania. Podczas zebrań z rodzicami Dyrektor Pedagog szkolny Podejmowanie działań przez rodziców na rzecz szkoły • Pozyskiwanie środków dydaktycznych na rzecz szkoły (sponsoring) • Prowadzenie działań promujących szkołę w środowisku lokalnym Proces ciągły Rada Rodziców Cel 9: Niesienie pomocy pedagogiczno – psychologicznej Zadania Sposoby i formy realizacji Termin realizacji Odpowiedzialni Pomoc uczniowi w przezwyciężeniu problemów osobistych i szkolnych • Rozmowy indywidualne z uczniami. • Współpraca z psychologiem szkolnym •Współpraca z nauczycielami. • Współpraca z rodzicami. • Współpraca z kuratorami sądowymi, placówkami działającymi na rzecz dziecka i jego rodziny. •Zorganizowanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla uczniów • Kierowanie uczniów na badania do Poradni Pedagogiczno-Psychologicznej W miarę potrzeb wrzesień Dyrektor Wychowawcy Pedagog szkolny wychowawcy Objęcie opieką indywidualną uczniów mających trudności adaptacyjne w sferze kontaktów społecznych, zagrożonych patologią, mających trudną sytuację bytową • Rozmowy indywidualne z uczniami. • Zabieganie o pomoc materialną dla uczniów z rodzin o niskim statucie społecznym. W miarę potrzeb Wychowawcy, zespół wspierający Pedagog szkolny