PROGRAM WYCHOWAWCZY
Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 im. Tadeusza Kościuszki w Krasnymstawie
na rok szkolny 2014/2015
(zgodny z Programem Wychowawczym na lata 2010 - 2015)
Cel 1: Rozpoznanie i zintegrowanie środowiska wychowawczego
Zadania |
Sposoby i formy realizacji |
Termin realizacji |
Odpowiedzialni
|
Diagnoza sytuacji wychowawczej uczniów przyjętych do klasy pierwszej. |
• Analiza dokumentów rekrutacyjnych (wyniki egzaminów gimnazjalnych, świadectwa szkolne). • Badanie sytuacji rodzinnej (wywiady środowiskowe). • Przeprowadzenie rozpoznania w klasach na temat sposobu uczenia się uczniów • Lekcje wychowawcze • Rozmowy i obserwacja uczniów |
Wrzesień/ Październik wrzesień Wg harmonogramu Cały rok szkolny |
Wychowawcy kl. I Pedagog szkolny Nauczyciele przedmiotów Wychowawcy klas Wychowawcy klas Nauczyciele |
Wykorzystanie przez nauczycieli różnorodnych metod nauczania. Indywidualizacja procesu nauczania na lekcji. |
•Dostosowanie metod pracy do indywidualnych potrzeb ucznia |
Proces ciągły |
Nauczyciele |
Poznanie siebie i integracja klas pierwszych ze społecznością szkolną |
• Zajęcia integracyjne • Zajęcia pozalekcyjne • Udział w uroczystości szkolnych • Zajęcia integracyjne w kl. I z pedagogiem szkolnym • Otrzęsiny klas pierwszych |
Wrzesień/ Październik Proces ciągły Wrzesień/październik Wrzesień |
Wychowawcy kl. I Nauczyciele prowadzący zajęcia Organizatorzy, wychowawcy Ewa Gałka – pedagog szkolny SU |
Kształtowanie poczucia tożsamości ze szkołą. |
Organizowanie sytuacji wychowawczych sprzyjających integracji całej społeczności uczniowskiej: • Wybory do Samorządu Szkolnego •Wycieczki klasowe - edukacyjne i krajoznawcze •,,Otrzęsiny" • Spotkania „wigilijne” i „przed Świętami Wielkanocnymi • Dzień samorządności szkolnej •Dzień sportu –Dzień dziecka • Zawody i turnieje sportowe • Akcje charytatywne |
Zgodnie z kalendarzem imprez i uroczystości szkolnych |
Wychowawcy Nauczyciele Opiekun SU. Wychowawcy SU i wychowawcy Nauczyciele wychowania fizycznego L. Dworucha, G. Świech |
Praca indywidualna z uczniem mającym problemy z integracją. |
• Współpraca wychowawcy z pedagogiem szkolnym. • Praca indywidualna pedagoga z uczniem. • Współpraca nauczycieli z rodzicami. |
W miarę potrzeb |
Wychowawcy Pedagog szkolny Rodzice |
Cel 2: Zapewnienie uczniom bezpieczeństwa
Zadania |
Sposoby i formy realizacji |
Termin realizacji |
Odpowiedzialni
|
Podnoszenie poziomu dyscypliny w szkole |
•Promowanie wzorowych postaw. •Stosowanie sankcji wobec osób naruszających regulaminy. |
Proces ciągły |
Dyrektor Wychowawcy Nauczyciele |
Ochrona uczniów przed treściami niebezpiecznymi |
•Lekcje wychowawcze na temat „Cyberprzemocy”. • Cyberprzemoc jej wpływ na rozwój nastolatka. kl.III |
Zgodnie z tematyką godzin wychowawczych Zajęcia z pedagogiem szkoły |
Wychowawcy wszystkich klas Ewa Gałka – pedagog szkoły |
Zapewnienie uczniom bezpieczeństwa |
• Bezpieczeństwo uczniów w drodze do szkoły – lekcje wychowawcze • Bezpieczeństwo uczniów w szkole (szkolenia bhp, dyżury nauczycieli, monitoring) |
Zgodnie z tematyką godzin wychowawczych Proces ciągły |
Wychowawcy klas I i II T i ZSZ Wszyscy nauczyciele |
Cel 3: Kształtowanie umiejętności społecznych ważnych w kontaktach z innymi ludźmi
Zadania |
Sposoby i formy realizacji |
Termin realizacji |
Odpowiedzialni
|
Kształtowanie umiejętności komunikacyjnych |
• Lekcje wychowawcze lub zajęcia warsztatowe nt. komunikacji werbalnej i niewerbalnej, (metody komunikacji, pokonywanie barier komunikacyjnych, itp.). • Umiejętne prowadzenie dyskusji. |
Zgodnie z tematyką godzin wychowawczych Praca ciągła |
Wychowawcy klas I T, II T, II ZSZ Wychowawcy kl. IVT, III ZSZ, Nauczyciele |
Wychowanie w duchu poszanowania godności drugiego człowieka i tolerancji dla odmienności światopoglądowej, religijnej, narodowej, kulturowej |
|
Zgodnie z tematyką godzin wychowawczych |
Wychowawcy klas II T, II ZSZ |
Rozwijanie wartości związanych z rodziną, miłością i przyjaźnią |
•Lekcje wychowawcze poświęcone: rodzinie, miłości, przyjaźni. |
Zgodnie z tematyką godzin wychowawczych |
Wychowawcy klas II T, II ZSZ, III T, IV T, |
Cel 4: Kształtowanie człowieka kulturalnego wrażliwego na potrzeby innych i świadomie uczestniczącego kulturze
Zadania |
Sposoby i formy realizacji |
Termin realizacji |
Odpowiedzialni
|
Kształtowanie nawyku kulturalnego zachowania się w klasie, w szkole, w miejscach publicznych |
• Omówienie zasad kulturalnego zachowania się w różnych sytuacjach życiowych. • Reagowanie na przejawy niekulturalnego zachowania się w szkole i poza szkołą. • Wskazywanie alternatywnych (kulturalnych) sposobów zachowania się w szkole i poza szkołą. •Kształtowanie postaw tolerancji i zrozumienia Tolerancja ,,Inni to także my” Czy jestem człowiekiem tolerancyjnym? Akceptacja inności – godziny z wychowawcą • Kultura osobista w życiu szkolnym kl.I – zajęcia z pedagogiem |
Zgodnie z tematyką godzin wychowawczych Proces ciągły Zgodnie z tematyką godzin wychowawczych Zgodnie z harmonogram pracy pedagoga |
Wychowawcy kl. I,II T, I, II ZSZ Dyrektor Wychowawcy Wszyscy nauczyciele, Pracownicy szkoły Wychowawcy klas I,II III, IV T i I,II,III ZSZ Ewa Gałka – pedagog szkolny |
Uwrażliwianie na potrzeby innych |
• Udział w akcjach charytatywnych organizowanych przez szkołę: - „Pomóż dzieciom przetrwać zimę”, -„Góra grosza”, -współpraca z Wielofunkcyjna Placówką Opiekuńczo – Wychowawczą w Krasnymstawie. |
grudzień |
SU Katrzyna Mańko Typiak Małgorzata |
Kształtowanie pożądanych postaw moralnych młodzieży |
• Tworzenie sytuacji wychowawczych posiadających walory moralne – lekcje religii. • Organizowanie pomocy koleżeńskiej w nauce. |
Zgodnie rozkładem materiału W miarę potrzeb |
Nauczyciele katechezy Wychowawcy |
Rozwijanie obowiązkowości i punktualności |
• Systematyczna kontrola realizacji obowiązku szkolnego. • Zapoznanie ucznia z systemem kar i nagród w szkole oraz z regulaminem oceny zachowania. • Nagradzanie uczniów wzorowo wywiązujących się z obowiązków szkolnych: - pochwała ustna, - listy pochwalne, • Stosowanie kar statutowych dla uczniów łamiących zasady regulaminu szkolnego |
Proces ciągły Wrzesień Koniec semestru I i koniec roku szkolnego Proces ciągły |
Wychowawcy Wychowawcy Wychowawcy Dyrektor, wychowawcy, nauczyciele |
Zachęcanie do czynnego uczestnictwa w życiu kulturalnym |
• Wspólne organizowanie imprez szkolnych • Udział młodzieży w wydarzeniach kulturalnych w środowisku lokalnym |
Zgodnie z kalendarzem imprez szkolnych Wg harmonogramu imprez |
Organizatorzy Wychowawcy Opiekunowie |
Cel 5: Kształtowanie człowieka ogólnie wykształconego przygotowanego do kontynuowania nauki
Zadania |
Sposoby i formy realizacji |
Termin realizacji |
Odpowiedzialni
|
Kształcenie umiejętności uczenia się i zdobywania informacji |
• Godziny wychowawcze na temat metod uczenia się i powtarzania wiadomości • Wskazywanie źródeł pozyskiwania informacji (film, media) |
Zgodnie z tematyką godzin wychowawczych Proces ciągły |
Wychowawcy kl. I T, I ZSZ, IV T Wszyscy nauczyciele |
Pomoc uczniowi w odkrywaniu jego uzdolnień |
• Zajęcia dydaktyczne prowadzone metodami aktywizującymi • Organizowanie konkursów tematycznych • Przygotowanie uczniów do startu w olimpiadach przedmiotowych i innych • Inspirowanie młodzieży do twórczości własnej, organizowanie wystaw prac uczniowskich, eksponowanie informacji w formie gazetek, tablic, na stronie internetowej szkoły. • Angażowanie uczniów do udziału w przygotowywaniu gazetek, plakatów i występów artystycznych. • Udział uczniów w zajęciach pozalekcyjnych |
Proces ciągły |
Wszyscy nauczyciele |
Przeprowadzenie ankiety dotyczącej zainteresowań uczniów w celu opracowania oferty zajęć pozalekcyjnych |
• Organizacja zajęć pozalekcyjnych |
Wrzesień |
Wychowawcy klas, przewodniczący zespołów przedmiotowych, nauczyciele |
Przygotowanie uczniów do dalszego kształcenia |
•Wskazanie źródeł informacji o uczelniach w regionie i w kraju. • Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego (badanie predyspozycji zawodowych) • Udział w Targach Edukacyjnych ( kl. IV T, III ZSZ) |
Proces ciągły Marzec/kwiecień marzec |
Wychowawcy kl. IV T Wychowawcy kl. IV T, III ZSZ Małgorzata Typiak |
Przygotowanie ucznia do egzaminów (matura, egzamin zawodowy) |
•Lekcje z wychowawcą; zapoznanie z zasadami przeprowadzania egzaminów końcowych. • Organizowanie zajęć dodatkowych przygotowujących do egzaminu maturalnego (kl.IV T) i egzaminu zawodowego (kl. IV T, III ZSZ) • Organizowanie próbnych matur i próbnych egzaminów z przygotowania zawodowego. • Udział maturzystów w warsztatach prowadzonych przez pedagoga na temat umiejętności radzenia sobie ze stresem na egzaminie |
Wrzesień/październik Proces ciągły Listopad/marzec Kwiecień |
Wychowawcy kl. IV T, III ZSZ, Nauczyciele Nauczyciele przedmiotów maturalnych i zawodowych Pedagog Ewa Gałka |
Organizowanie zajęć wyrównawczych w klasie I |
• udział uczniów w zajęciach wyrównawczych |
W miarę potrzeb |
Nauczyciele |
Cel 6: Kształtowanie postaw obywatela, Polaka, Europejczyka umiejącego aktywnie i swobodnie poruszać się
we współczesnym świecie
Zadania |
Sposoby i formy realizacji |
Termin realizacji |
Odpowiedzialni
|
Wychowanie do patriotyzmu i postaw obywatelskich. |
• Poznanie ważnych wydarzeń związanych z historią i tradycjami regionu i kraju poprzez realizację tematyki lekcji historii, WOS, j. polskiego. • Poznanie miejsc pamięci narodowej w regionie i w kraju. •Lekcje wychowawcze poświęcone problemowi patriotyzmu i miłości do Ojczyzny. |
Zgodnie rozkładem materiału Zgodnie z tematyką godzin wychowawczych |
Nauczyciele historii, wos, języka polskiego Wychowawcy kl. II T, I ZSZ |
Budowanie szacunku dla symboli narodowych, religijnych i miejsc pamięci |
• Uczestnictwo w uroczystościach upamiętniających różne wydarzenia historyczne np.: • Rocznica napaści sowieckiej 17 września - Święto Niepodległości, - Dzień Patrona szkoły - Rocznica Zbrodni Katyńskiej - Rocznica Konstytucji 3 Maja, |
wrzesień Listopad Kwiecień Kwiecień Maj |
Monika Kowalik-Żebrowska Krzysztof Cabaj Dorota Ociepa Zofia Rychwalska Agnieszka Kostrzanowska E. Puchała, J. Jóźwiak A.Żelisko, T. Kraska |
Kształtowanie w świadomości uczniów miejsca i roli Polski i Polaków w Europie |
• Lekcje wychowawcze poświęcone historii, kulturze i obyczajom krajów europejskich •Zapoznanie uczniów z Konwencją Praw Człowieka • 2015 rok samorządności |
Zgodnie z tematyką godzin wychowawczych Wg harmonogramu zgodnie z tematyką godzin lekcyjnych |
Wychowawcy kl. III T Rzecznik Praw Ucznia kl. II T i II ZSZ Wychowawcy klas I, II, III IV T i I, II, III ZSZ |
Poznanie systemu ochrony praw człowieka krajów Europejskich |
• Lekcje WOS – zapoznanie z organizacjami i instytucjami krajów Polski i Europy, do których można się zwrócić o pomoc przebywając za granicą. |
Zgodnie rozkładem materiału |
Nauczyciel wos Kl. III i IV |
Cel 7: Kształtowanie poczucia estetyki i postaw proekologicznych
Zadania |
Sposoby i formy realizacji |
Termin realizacji |
Odpowiedzialni
|
Wychowanie człowieka przyjaznego środowisku. |
• Lekcje wychowawcze poświęcone problemom środowiska • Omawianie na lekcjach biologii, geografii oraz podczas wycieczek krajoznawczych zasad zachowania się w miejscach podlegających ochronie. • Udział szkoły w Akcji „Sprzątanie Świata”, „Dzień Ziemi”. |
Zgodnie z tematyką godzin wychowawczych Zgodnie rozkładem materiału Zgodnie z kalendarzem imprez szkolnych |
Wychowawcy kl. I T, II T, III T, I ZSZ Nauczyciele biologii i geografii |
Dbanie o czystość i estetykę terenu szkoły. |
•Dbanie o porządek w szkole wystrój klas i korytarzy |
Cały rok |
Opiekun SU Wychowawcy i opiekunowie klas |
Cel 8: Wspieranie działań wychowawczych rodziny
Zadania |
Sposoby i formy realizacji |
Termin realizacji |
Odpowiedzialni
|
Konstruktywna współpraca z domem rodzinnym ucznia |
• Organizowanie i uczestniczenie w spotkaniach z rodzicami uczniów: - wywiadówki, - zebrania semestralne, - rozmowy indywidualne, • Wzajemna wymiana informacji o uczniu (o jego stanie zdrowia, zachowaniu, trudnościach wychowawczych czy postępach w nauce) - wywiad |
Styczeń/Luty W miarę potrzeb Proces ciągły |
Dyrektor Wychowawcy Rodzice Wychowawcy, Pedagog Rodzice Wychowawcy, Pedagog Rodzice |
Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie |
• Przemoc w rodzinie. Gdzie szukać pomocy? kl.II |
Wg harmonogramu pracy pedagoga szkoły |
Ewa Gałka - pedagog |
Udział rodziców w planowaniu pracy wychowawczej w szkole |
•Włączenie rodziców do opracowania i zatwierdzenia: - Programu Wychowawczego, - Szkolnego Programu Profilaktyki. • Zapoznanie rodziców z zasadami oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów. |
Wrzesień |
Dyrektor Wychowawcy Rodzice |
Udział rodziców w organizowanych imprezach i uroczystościach szkolnych |
• Uczestniczenie w świętach klasy lub szkoły, takich jak: - Rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego - Studniówka. • Wręczenie rodzicom listów gratulacyjnych uczniów z najlepszymi wynikami w nauce |
Wrzesień/czerwiec Styczeń Styczeń/czerwiec |
Wychowawcy klas IV T Rodzice uczniów klas IV T Wychowawcy wszystkich klas |
Organizowanie szkoleń dla rodziców |
• Organizowanie szkoleń z zakresu profilaktyki uzależnień i innego typu zagrożeń. • Organizowanie szkoleń z zakresu trudności wychowawczych okresu dojrzewania. |
Podczas zebrań z rodzicami |
Dyrektor Pedagog szkolny |
Podejmowanie działań przez rodziców na rzecz szkoły |
• Pozyskiwanie środków dydaktycznych na rzecz szkoły (sponsoring) • Prowadzenie działań promujących szkołę w środowisku lokalnym |
Proces ciągły |
Rada Rodziców |
Cel 9: Niesienie pomocy pedagogiczno – psychologicznej
Zadania |
Sposoby i formy realizacji |
Termin realizacji |
Odpowiedzialni
|
Pomoc uczniowi w przezwyciężeniu problemów osobistych i szkolnych |
• Rozmowy indywidualne z uczniami. • Współpraca z psychologiem szkolnym •Współpraca z nauczycielami. • Współpraca z rodzicami. • Współpraca z kuratorami sądowymi, placówkami działającymi na rzecz dziecka i jego rodziny. •Zorganizowanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla uczniów • Kierowanie uczniów na badania do Poradni Pedagogiczno-Psychologicznej |
W miarę potrzeb wrzesień |
Dyrektor Wychowawcy Pedagog szkolny wychowawcy |
Objęcie opieką indywidualną uczniów mających trudności adaptacyjne w sferze kontaktów społecznych, zagrożonych patologią, mających trudną sytuację bytową |
• Rozmowy indywidualne z uczniami. • Zabieganie o pomoc materialną dla uczniów z rodzin o niskim statucie społecznym. |
W miarę potrzeb |
Wychowawcy, zespół wspierający Pedagog szkolny |