Sofokles Król Edyp ;
Biblia (wybrane psalmy, fragmenty: Pieśni nad Pieśniami, Księgi Hioba, Apokalipsy św. Jana);
*Bogurodzica, Lament świętokrzyski;
*Jan Kochanowski – wybrane pieśni, treny (inne niż w gimnazjum) i psalm;
Mikołaj Sęp Szarzyński – wybrane sonety;
William Szekspir Makbet;
Dzieje Tristana i Izoldy (fragmenty);
Miguel Cervantes Don Kichote (fragmenty);
Jan Chryzostom Pasek Pamiętniki (fragmenty);
Ignacy Krasicki – wybrana satyra ;
Adam Mickiewicz – wybrane sonety i inne wiersze (w tym Romantyczność);
Adam Mickiewicz *Dziadów część III;
Adam Mickiewicz *Pan Tadeusz;
Juliusz Słowacki – wybrane wiersze;
Adam Mickiewicz Dziady część IV (fragmenty);
Juliusz Słowacki Kordian (fragmenty) ;
Cyprian Norwid – wybrane wiersze;
Bolesław Prus *Lalka;
Fiodor Dostojewski Zbrodnia i kara;
Jan Kasprowicz, Kazimierz Przerwa- Tetmajer, Leopold Staff – wybrane wiersze;
Stanisław Wyspiański *Wesele;
Władysław Stanisław Reymont Chłopi (tom I – Jesień);
Stefan Żeromski – wybrany utwór (Ludzie bezdomni, Przedwiośnie);
Bolesław Leśmian, Julian Tuwim, Jan Lechoń, Julian Przyboś, Józef Czechowicz,
*Bruno Schulz – wybrane opowiadanie;
Witold Gombrowicz *Ferdydurke
Zofia Nałkowska Granica;
Tadeusz Borowski – wybrane opowiadania (np.: Proszę państwa do gazu)
Krzysztof Kamil Baczyński, Tadeusz Różewicz, Czesław Miłosz, Wisława Szymborska, Zbigniew Herbert, Ewa Lipska, Adam Zagajewski, Stanisław Barańczak – wybrane wiersze;
Miron Białoszewski – wybrane utwory;
wybrany dramat dwudziestowieczny z literatury polskiej (np.: Sławomira Mrożka Tango);
wybrana powieść światowa z XX lub XXI w. (np. Alberta Camusa Dżuma);
Hanna Krall Zdążyć przed Panem Bogiem;
Gustaw Herling- Grudziński Inny świat (fragmenty);
Ryszard Kapuściński Podróże z Herodotem; (fragmenty);
Jan Paweł II – wybrany utwór (np. fragmenty tekstu Pamięć i tożsamość)
Teksty oznaczone * obowiązują w całości.
Branżowa szkoła I stopnia
Nauczyciel w branżowej szkole I stopnia odwołuje się do wiedzy i umiejętności, które uczeń nabył na wcześniejszych etapach edukacyjnych. Wprowadza ucznia w świat kultury, inspiruje do refleksji wypływającej z poznawania dzieł. Zwraca uwagę na kulturę współczesną, popularną i nowoczesne środki przekazywania informacji w kontekście tradycji.
Spis tekstów kultury ustala nauczyciel, dostosowując go do potrzeb, możliwości i zainteresowań uczniów. Należy zrealizować nie mniej niż cztery pozycje książkowe w roku szkolnym.