Lektury - technikum po gimnazjum (czteroletni cykl kształcenia) Sofokles Król Edyp ; Biblia (wybrane psalmy, fragmenty: Pieśni nad Pieśniami, Księgi Hioba, Apokalipsy św. Jana); *Bogurodzica, Lament świętokrzyski; *Jan Kochanowski – wybrane pieśni, treny (inne niż w gimnazjum) i psalm; Mikołaj Sęp Szarzyński – wybrane sonety; William Szekspir Makbet; Dzieje Tristana i Izoldy (fragmenty); Miguel Cervantes Don Kichote (fragmenty); Jan Chryzostom Pasek Pamiętniki (fragmenty); Ignacy Krasicki – wybrana satyra ; Adam Mickiewicz – wybrane sonety i inne wiersze (w tym Romantyczność); Adam Mickiewicz *Dziadów część III; Adam Mickiewicz *Pan Tadeusz; Juliusz Słowacki – wybrane wiersze; Adam Mickiewicz Dziady część IV (fragmenty); Juliusz Słowacki Kordian (fragmenty) ; Cyprian Norwid – wybrane wiersze; Bolesław Prus *Lalka; Fiodor Dostojewski Zbrodnia i kara; Jan Kasprowicz, Kazimierz Przerwa- Tetmajer, Leopold Staff – wybrane wiersze; Stanisław Wyspiański *Wesele; Władysław Stanisław Reymont Chłopi (tom I – Jesień); Stefan Żeromski – wybrany utwór (Ludzie bezdomni, Przedwiośnie); Bolesław Leśmian, Julian Tuwim, Jan Lechoń, Julian Przyboś, Józef Czechowicz, *Bruno Schulz – wybrane opowiadanie; Witold Gombrowicz *Ferdydurke Zofia Nałkowska Granica; Tadeusz Borowski – wybrane opowiadania (np.: Proszę państwa do gazu) Krzysztof Kamil Baczyński, Tadeusz Różewicz, Czesław Miłosz, Wisława Szymborska, Zbigniew Herbert, Ewa Lipska, Adam Zagajewski, Stanisław Barańczak – wybrane wiersze; Miron Białoszewski – wybrane utwory; wybrany dramat dwudziestowieczny z literatury polskiej (np.: Sławomira Mrożka Tango); wybrana powieść światowa z XX lub XXI w. (np. Alberta Camusa Dżuma); Hanna Krall Zdążyć przed Panem Bogiem; Gustaw Herling- Grudziński Inny świat (fragmenty); Ryszard Kapuściński Podróże z Herodotem; (fragmenty); Jan Paweł II – wybrany utwór (np. fragmenty tekstu Pamięć i tożsamość) Teksty oznaczone * obowiązują w całości. Branżowa szkoła I stopnia Nauczyciel w branżowej szkole I stopnia odwołuje się do wiedzy i umiejętności, które uczeń nabył na wcześniejszych etapach edukacyjnych. Wprowadza ucznia w świat kultury, inspiruje do refleksji wypływającej z poznawania dzieł. Zwraca uwagę na kulturę współczesną, popularną i nowoczesne środki przekazywania informacji w kontekście tradycji. Spis tekstów kultury ustala nauczyciel, dostosowując go do potrzeb, możliwości i zainteresowań uczniów. Należy zrealizować nie mniej niż cztery pozycje książkowe w roku szkolnym. Poprzedni artykuł