PROGRAM WYCHOWAWCZY

Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 im. Tadeusza Kościuszki w Krasnymstawie

na rok szkolny 2014/2015

(zgodny z Programem Wychowawczym na lata 2010 - 2015)

Cel 1: Rozpoznanie i zintegrowanie środowiska wychowawczego

Zadania

Sposoby i formy realizacji

Termin realizacji

Odpowiedzialni

 

Diagnoza sytuacji

wychowawczej uczniów

przyjętych do klasy pierwszej.

• Analiza dokumentów rekrutacyjnych (wyniki egzaminów gimnazjalnych, świadectwa szkolne).

• Badanie sytuacji rodzinnej (wywiady środowiskowe).

•  Przeprowadzenie rozpoznania w klasach  na temat sposobu uczenia się uczniów

• Lekcje wychowawcze

• Rozmowy i obserwacja uczniów

Wrzesień/

Październik

wrzesień

Wg harmonogramu

Cały rok szkolny

Wychowawcy kl. I

Pedagog szkolny

Nauczyciele przedmiotów

Wychowawcy klas

Wychowawcy klas

Nauczyciele

Wykorzystanie przez nauczycieli różnorodnych metod nauczania. Indywidualizacja procesu nauczania na lekcji.

•Dostosowanie metod pracy do indywidualnych potrzeb ucznia

Proces ciągły

Nauczyciele

Poznanie siebie i integracja klas pierwszych ze społecznością szkolną

• Zajęcia integracyjne

• Zajęcia pozalekcyjne

• Udział w uroczystości szkolnych

• Zajęcia integracyjne w kl. I z pedagogiem szkolnym

• Otrzęsiny klas pierwszych

Wrzesień/

Październik

Proces ciągły

Wrzesień/październik

Wrzesień

Wychowawcy kl. I

Nauczyciele prowadzący zajęcia

Organizatorzy, wychowawcy

Ewa Gałka – pedagog szkolny

SU

Kształtowanie poczucia

tożsamości ze szkołą.

Organizowanie sytuacji wychowawczych sprzyjających integracji całej społeczności

uczniowskiej:

• Wybory do Samorządu Szkolnego

•Wycieczki klasowe - edukacyjne i krajoznawcze

•,,Otrzęsiny"

• Spotkania „wigilijne” i „przed Świętami Wielkanocnymi

• Dzień samorządności szkolnej

•Dzień sportu –Dzień dziecka

• Zawody i turnieje sportowe

• Akcje charytatywne

Zgodnie z kalendarzem imprez i uroczystości szkolnych

Wychowawcy

Nauczyciele

Opiekun SU.

Wychowawcy

SU i wychowawcy

Nauczyciele wychowania fizycznego L. Dworucha, G. Świech

 Praca indywidualna

z uczniem mającym problemy

z integracją.

• Współpraca wychowawcy z pedagogiem szkolnym.

• Praca indywidualna pedagoga z uczniem.

• Współpraca nauczycieli z rodzicami.

W miarę potrzeb

Wychowawcy

Pedagog szkolny

Rodzice

Cel 2: Zapewnienie uczniom bezpieczeństwa

 

Zadania

Sposoby i formy realizacji

Termin realizacji

Odpowiedzialni

 

Podnoszenie poziomu dyscypliny w szkole

•Promowanie wzorowych postaw.

•Stosowanie sankcji wobec osób

naruszających regulaminy.

Proces ciągły

Dyrektor

Wychowawcy

Nauczyciele

Ochrona uczniów przed treściami niebezpiecznymi

•Lekcje wychowawcze na temat „Cyberprzemocy”.

• Cyberprzemoc jej wpływ na rozwój nastolatka. kl.III

Zgodnie z tematyką godzin wychowawczych

Zajęcia z pedagogiem szkoły

Wychowawcy wszystkich klas

Ewa Gałka – pedagog szkoły

Zapewnienie uczniom bezpieczeństwa

• Bezpieczeństwo uczniów w drodze do szkoły – lekcje wychowawcze

• Bezpieczeństwo uczniów w szkole (szkolenia bhp, dyżury nauczycieli, monitoring)

Zgodnie z tematyką godzin wychowawczych

Proces ciągły

Wychowawcy klas I i II T i ZSZ

Wszyscy nauczyciele

Cel 3: Kształtowanie umiejętności społecznych ważnych w kontaktach z innymi ludźmi

 

Zadania

Sposoby i formy realizacji

Termin realizacji

Odpowiedzialni

 

Kształtowanie umiejętności komunikacyjnych

• Lekcje wychowawcze lub zajęcia warsztatowe nt. komunikacji werbalnej i niewerbalnej, (metody komunikacji, pokonywanie barier komunikacyjnych, itp.).

• Umiejętne prowadzenie dyskusji.

Zgodnie z tematyką godzin wychowawczych

Praca ciągła

Wychowawcy klas I T,  II T, II ZSZ

Wychowawcy kl. IVT, III ZSZ,

Nauczyciele

Wychowanie w duchu poszanowania godności drugiego człowieka i tolerancji dla odmienności światopoglądowej, religijnej, narodowej, kulturowej

  • Lekcje wychowawcze poświęcone tolerancji.

Zgodnie z tematyką godzin wychowawczych

Wychowawcy klas  II T, II ZSZ

Rozwijanie wartości związanych z rodziną, miłością i przyjaźnią

•Lekcje wychowawcze poświęcone: rodzinie, miłości,  przyjaźni.

Zgodnie z tematyką godzin wychowawczych

Wychowawcy klas  II T, II ZSZ,  III T,  IV T,

Cel 4: Kształtowanie człowieka kulturalnego wrażliwego na potrzeby innych i świadomie uczestniczącego kulturze

 

Zadania

Sposoby i formy realizacji

Termin realizacji

Odpowiedzialni

 

Kształtowanie nawyku

kulturalnego zachowania się w klasie, w szkole, w miejscach publicznych

• Omówienie zasad kulturalnego zachowania się w różnych sytuacjach życiowych.

• Reagowanie na przejawy niekulturalnego zachowania się w szkole i poza szkołą.

• Wskazywanie alternatywnych (kulturalnych) sposobów zachowania się w szkole i poza szkołą.

•Kształtowanie postaw tolerancji i zrozumienia

Tolerancja ,,Inni to także my” Czy jestem człowiekiem tolerancyjnym? Akceptacja inności – godziny z wychowawcą

• Kultura osobista w życiu szkolnym kl.I – zajęcia z pedagogiem

Zgodnie z tematyką godzin wychowawczych

Proces ciągły

Zgodnie z tematyką godzin wychowawczych

Zgodnie z harmonogram pracy pedagoga

Wychowawcy kl. I,II T, I, II ZSZ

Dyrektor

Wychowawcy

Wszyscy nauczyciele,

Pracownicy szkoły

Wychowawcy klas  I,II III, IV T i I,II,III ZSZ

Ewa Gałka – pedagog szkolny

Uwrażliwianie na potrzeby

innych

• Udział w akcjach charytatywnych organizowanych przez szkołę:

- „Pomóż dzieciom przetrwać zimę”,

-„Góra grosza”,

-współpraca z Wielofunkcyjna Placówką Opiekuńczo – Wychowawczą w Krasnymstawie.

grudzień

SU

Katrzyna Mańko

Typiak Małgorzata

Kształtowanie pożądanych postaw moralnych młodzieży

• Tworzenie sytuacji wychowawczych posiadających walory moralne – lekcje religii.

• Organizowanie pomocy koleżeńskiej w nauce.

Zgodnie rozkładem materiału

W miarę potrzeb

Nauczyciele katechezy

Wychowawcy

Rozwijanie obowiązkowości i punktualności

• Systematyczna kontrola realizacji obowiązku szkolnego.

• Zapoznanie ucznia z systemem kar i nagród

w szkole oraz z regulaminem oceny zachowania.

• Nagradzanie uczniów wzorowo wywiązujących się z obowiązków szkolnych:

- pochwała ustna,

- listy pochwalne,

• Stosowanie kar statutowych dla uczniów łamiących zasady regulaminu szkolnego

Proces ciągły

Wrzesień

Koniec semestru  I

i koniec roku szkolnego

Proces ciągły

Wychowawcy

Wychowawcy

Wychowawcy

Dyrektor, wychowawcy, nauczyciele

Zachęcanie do czynnego uczestnictwa w życiu kulturalnym

• Wspólne organizowanie imprez szkolnych

• Udział młodzieży w wydarzeniach kulturalnych w środowisku lokalnym

Zgodnie z kalendarzem imprez szkolnych

Wg harmonogramu imprez

Organizatorzy

Wychowawcy

Opiekunowie

Cel 5: Kształtowanie człowieka ogólnie wykształconego przygotowanego do kontynuowania nauki

Zadania

Sposoby i formy realizacji

Termin realizacji

Odpowiedzialni

 

Kształcenie umiejętności

uczenia się i zdobywania

informacji

• Godziny wychowawcze na temat metod uczenia się i powtarzania wiadomości

• Wskazywanie źródeł pozyskiwania informacji (film, media)

Zgodnie z tematyką godzin wychowawczych

Proces ciągły

Wychowawcy kl. I T, I ZSZ,  IV T

Wszyscy nauczyciele

Pomoc uczniowi w odkrywaniu

jego uzdolnień

• Zajęcia dydaktyczne prowadzone metodami

aktywizującymi

• Organizowanie konkursów tematycznych

• Przygotowanie uczniów do startu w olimpiadach przedmiotowych i innych

• Inspirowanie młodzieży do twórczości własnej, organizowanie wystaw prac uczniowskich, eksponowanie informacji w formie gazetek, tablic, na stronie internetowej szkoły.

• Angażowanie uczniów do udziału w przygotowywaniu gazetek, plakatów i występów artystycznych.

• Udział uczniów w zajęciach pozalekcyjnych

Proces ciągły

Wszyscy nauczyciele

Przeprowadzenie ankiety dotyczącej zainteresowań uczniów w celu opracowania oferty zajęć pozalekcyjnych

• Organizacja zajęć pozalekcyjnych

Wrzesień

Wychowawcy klas, przewodniczący zespołów przedmiotowych, nauczyciele

Przygotowanie uczniów do

dalszego kształcenia

•Wskazanie źródeł informacji o uczelniach

w regionie i w kraju.

• Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego

(badanie predyspozycji zawodowych)

• Udział w Targach Edukacyjnych ( kl. IV T, III ZSZ)

Proces ciągły

Marzec/kwiecień

marzec

Wychowawcy kl. IV T

Wychowawcy kl. IV T, III ZSZ

Małgorzata Typiak

Przygotowanie ucznia do

egzaminów (matura, egzamin zawodowy)

•Lekcje z wychowawcą; zapoznanie z zasadami przeprowadzania egzaminów końcowych.

• Organizowanie zajęć dodatkowych

przygotowujących do egzaminu maturalnego (kl.IV T) i egzaminu zawodowego (kl. IV T, III ZSZ)

• Organizowanie próbnych matur i próbnych egzaminów z przygotowania zawodowego.

• Udział maturzystów w warsztatach prowadzonych przez pedagoga na temat umiejętności radzenia sobie ze stresem na egzaminie

Wrzesień/październik

Proces ciągły

Listopad/marzec

Kwiecień

Wychowawcy kl. IV T, III ZSZ,

Nauczyciele

Nauczyciele przedmiotów maturalnych i zawodowych

Pedagog Ewa Gałka

Organizowanie zajęć wyrównawczych w klasie I

• udział uczniów w zajęciach wyrównawczych

W miarę potrzeb

Nauczyciele

 

Cel 6: Kształtowanie postaw obywatela, Polaka, Europejczyka umiejącego aktywnie i swobodnie poruszać się

we współczesnym świecie

 

Zadania

Sposoby i formy realizacji

Termin realizacji

Odpowiedzialni

 

Wychowanie do patriotyzmu i

postaw obywatelskich.

• Poznanie ważnych wydarzeń związanych z historią i tradycjami regionu i kraju poprzez realizację tematyki lekcji historii, WOS,

j. polskiego.

• Poznanie miejsc pamięci narodowej w regionie i w kraju.

•Lekcje wychowawcze poświęcone problemowi patriotyzmu i miłości do Ojczyzny.

Zgodnie rozkładem materiału

Zgodnie z tematyką godzin wychowawczych

Nauczyciele historii, wos, języka polskiego

Wychowawcy kl. II T, I ZSZ

Budowanie szacunku dla

symboli narodowych,

religijnych i miejsc pamięci

• Uczestnictwo w uroczystościach upamiętniających różne wydarzenia historyczne np.:

• Rocznica napaści sowieckiej 17 września

- Święto Niepodległości,

- Dzień Patrona szkoły

- Rocznica Zbrodni Katyńskiej

- Rocznica Konstytucji 3 Maja,

wrzesień

Listopad

Kwiecień

Kwiecień

Maj

Monika Kowalik-Żebrowska

Krzysztof Cabaj

Dorota Ociepa

Zofia Rychwalska

Agnieszka Kostrzanowska

E. Puchała, J. Jóźwiak

A.Żelisko, T. Kraska

Kształtowanie w świadomości

uczniów miejsca i roli Polski

i Polaków w Europie

• Lekcje wychowawcze poświęcone historii, kulturze i obyczajom krajów europejskich

•Zapoznanie uczniów z Konwencją Praw Człowieka

• 2015 rok samorządności

Zgodnie z tematyką godzin wychowawczych

Wg harmonogramu

zgodnie z tematyką godzin lekcyjnych

Wychowawcy kl. III T

Rzecznik Praw Ucznia kl. II T i II ZSZ

Wychowawcy klas I, II, III IV T i I, II, III ZSZ

Poznanie systemu ochrony

praw człowieka krajów

Europejskich

• Lekcje WOS – zapoznanie z organizacjami i instytucjami krajów Polski i Europy, do których można się zwrócić o pomoc przebywając za

granicą.

Zgodnie rozkładem materiału

Nauczyciel wos

Kl.  III i IV

Cel 7: Kształtowanie poczucia estetyki i  postaw proekologicznych

Zadania

Sposoby i formy realizacji

Termin realizacji

Odpowiedzialni

 

Wychowanie człowieka przyjaznego środowisku.

• Lekcje wychowawcze poświęcone problemom środowiska

• Omawianie na lekcjach biologii, geografii oraz podczas wycieczek krajoznawczych zasad zachowania się w miejscach podlegających ochronie.

• Udział szkoły w Akcji „Sprzątanie Świata”, „Dzień Ziemi”.

Zgodnie z tematyką godzin wychowawczych

Zgodnie rozkładem materiału

Zgodnie z kalendarzem imprez szkolnych

Wychowawcy kl. I T, II T,

III T, I ZSZ

Nauczyciele biologii i geografii

Dbanie o czystość i estetykę terenu szkoły.

•Dbanie o porządek w szkole wystrój klas i korytarzy

Cały rok

Opiekun SU

Wychowawcy i opiekunowie klas

Cel 8: Wspieranie działań wychowawczych rodziny

Zadania

Sposoby i formy realizacji

Termin realizacji

Odpowiedzialni

 

Konstruktywna współpraca

z domem rodzinnym ucznia

• Organizowanie i uczestniczenie w spotkaniach z rodzicami uczniów:

- wywiadówki,

- zebrania semestralne,

- rozmowy indywidualne,

• Wzajemna wymiana informacji o uczniu    (o jego stanie zdrowia, zachowaniu, trudnościach wychowawczych

czy postępach w nauce) - wywiad

Styczeń/Luty

W miarę potrzeb

Proces ciągły

Dyrektor

Wychowawcy

Rodzice

Wychowawcy, Pedagog

Rodzice

Wychowawcy, Pedagog

Rodzice

Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie

• Przemoc w rodzinie. Gdzie szukać pomocy? kl.II

Wg harmonogramu pracy pedagoga szkoły

Ewa Gałka - pedagog

Udział rodziców w planowaniu pracy wychowawczej w szkole

•Włączenie rodziców do opracowania i zatwierdzenia:

- Programu Wychowawczego,

- Szkolnego Programu Profilaktyki.

• Zapoznanie rodziców z zasadami oceniania,

klasyfikowania i promowania uczniów.

Wrzesień

Dyrektor

Wychowawcy

Rodzice

Udział rodziców w organizowanych imprezach i uroczystościach szkolnych

• Uczestniczenie w świętach klasy lub szkoły, takich jak:

- Rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego

- Studniówka.

• Wręczenie rodzicom listów gratulacyjnych uczniów z najlepszymi wynikami w nauce

Wrzesień/czerwiec

Styczeń

Styczeń/czerwiec

Wychowawcy klas IV T

Rodzice uczniów klas IV T

Wychowawcy wszystkich klas

Organizowanie szkoleń dla rodziców

• Organizowanie szkoleń z zakresu profilaktyki uzależnień i innego typu zagrożeń.

• Organizowanie szkoleń z zakresu trudności

wychowawczych okresu dojrzewania.

Podczas zebrań z rodzicami

Dyrektor

Pedagog szkolny

Podejmowanie działań przez rodziców na rzecz szkoły

• Pozyskiwanie środków dydaktycznych na rzecz szkoły (sponsoring)

• Prowadzenie działań promujących szkołę w środowisku lokalnym

Proces ciągły

Rada Rodziców

 

Cel 9: Niesienie pomocy pedagogiczno – psychologicznej

Zadania

Sposoby i formy realizacji

Termin realizacji

Odpowiedzialni

 

Pomoc uczniowi w przezwyciężeniu problemów osobistych i szkolnych

• Rozmowy indywidualne z uczniami.

• Współpraca z psychologiem szkolnym

•Współpraca z nauczycielami.

• Współpraca z rodzicami.

• Współpraca z kuratorami sądowymi, placówkami działającymi na rzecz dziecka i jego rodziny.

•Zorganizowanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla uczniów

• Kierowanie uczniów na badania do Poradni Pedagogiczno-Psychologicznej

W miarę potrzeb

wrzesień

Dyrektor

Wychowawcy

Pedagog szkolny

wychowawcy

Objęcie opieką indywidualną uczniów mających trudności adaptacyjne w sferze kontaktów społecznych, zagrożonych patologią, mających trudną sytuację bytową

• Rozmowy indywidualne z uczniami.

• Zabieganie o pomoc materialną dla uczniów z rodzin o niskim statucie społecznym.

W miarę potrzeb

Wychowawcy, zespół wspierający

Pedagog szkolny