Nie przez obcych wsparcie i łaskę, lecz przez własne usiłowania dochodzi naród do szczęścia, cnoty i sławy

Tak powiedział przed laty nasz patron szkoły Tadeusz Kościuszko

Uchwalony przez Radę Pedagogiczną w dniu   31   sierpnia 2010 r.

 {accordionfaq active=0}

1. PODSTAWA PRAWNA


1)    Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej (art.48 ust. 1; art. 53 ust.3; art.70 ust.1; art.72 ust.1)
2)    Deklaracja Praw Dziecka art.18, 1-3
3)    Powszechna Deklaracja Praw Człowieka z 10 grudnia 1948r.
4)    Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty z późniejszymi zmianami (art. 1, 5, 33, 34a, 40)
5)    Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 roku Karta Nauczyciela z późniejszymi zmianami (art. 6)
6)    Rozporządzenie MEN z dnia 21 maja 2001 roku w sprawie ramowych statutów publicznych przedszkoli oraz szkół publicznych
7)    Rozporządzenie z dnia  9 lutego 2007 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznych przedszkoli oraz szkół publicznych
8)    Rozporządzenie MENiS z dnia 26 lutego 2002 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego, kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.
9)    Statut Szkoły
10) Podstawa programowa kształcenia ogólnego.
11) Wnioski Rady Pedagogicznej.

2. WSTĘP

Zgodnie z założeniami reformy „Edukacja szkolna ma za zadanie harmonijnie oddziaływać zarówno w zakresie przekazywania wiedzy, jak i kształcenia umiejętności i postaw. Zadania te stanowią wzajemnie uzupełniające się wymiary pracy nauczyciela.

Działalność edukacyjna szkoły jest określona przez:
1)    szkolny zestaw programów nauczania, który uwzględniając wymiar wychowawczy, obejmuje całą działalność szkoły z punktu widzenia dydaktycznego;
2)    program wychowawczy szkoły, obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym;
3)    program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym.

Powyższe dokumenty tworzą spójną całość i powinny uwzględniać wszystkie wymagania opisane w podstawie programowej. Ich przygotowanie i realizacja są zadaniem zarówno całej szkoły,  jak i każdego nauczyciela.
Spójność ta przejawia się w momencie wyznaczania celów ogólnych w kontekście aspektów wychowania, tj. wspomaganie (promocja zdrowia) kształtowanie sposobu myślenia i postaw uznanych za pożądane, profilaktykę zachowań ryzykownych oraz korekcję deficytów i urazów. Te cztery aspekty wychowania, zgodnie z podstawą programową będą realizowane również na lekcjach przedmiotowych przez nauczycieli poszczególnych przedmiotów.

3. WIZERUNEK WYCHOWAWCZY SZKOŁY

1.    Misja szkoły

Szkoła zapewnia każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego rozwoju, przygotowuje go do wypełniania obowiązków obywatelskich i rodzinnych w oparciu o zasady wolności, solidarności, tolerancji, sprawiedliwości i demokracji.
Nauczyciele w swojej pracy kierują się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie oraz poszanowaniem godności osobistej ucznia.
Szkoła jest wspólnotą nauczycieli, uczniów i rodziców i opiera się na ich zgodnym współdziałaniu w realizacji celów szkoły.

2.    Wizerunek szkoły

Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 1 w Krasnymstawie ma w swojej strukturze trzy szkoły: Zasadniczą Szkołę Zawodową, Technikum i Liceum Ogólnokształcące oraz Studium, różniące się przede wszystkim celami kształcenia.

Pomagając uczniom w wszechstronnym rozwoju, szkoła wykorzystuje wzorzec, jakim jest patron szkoły- Tadeusz Kościuszko.

4. USTALENIA WAŻNYCH WARTOŚCI DLA CAŁEJ SPOŁECZNOŚCI SZKOLNEJ

Na podstawie ankiet  skierowanych do  uczniów, rodziców oraz nauczycieli wybrano preferowane wartości ważne dla społeczności ZSP nr 1:
 
1.   Bezpieczeństwo                                      6.   Uczciwość
2.   Dyscyplina                                             7.   Nauka
3.   Porządek                                                 8.  Wiedza
4.   Odpowiedzialność                                   9.   Humor
5.   Sprawiedliwość                                     10.   Rozrywka

5. CELE OGÓLNE  

Cele ogólne uwzględniają cztery aspekty wychowania:
1.    wspomaganie naturalnego rozwoju uczniów (zaspakajanie potrzeb, rozwijanie potencjałów, budowanie wspierającej relacji nauczyciel- uczeń)
2.    kształtowanie sposobu myślenia i postaw uznanych za pożądane
3.    Profilaktykę zachowań ryzykownych ( zagrożenia, wiedza i umiejętności pomagające w radzeniu sobie z tymi zagrożeniami)
4.    korekcja deficytów i urazów, nie konstruktywnych doświadczeń powstałych w toku wcześniejszego wychowania)

6. CELE I ZADANIA SZKOŁY JAKO ŚRODOWISKA WYCHOWAWCZEGO

Cele

Zadania

Oczekiwane efekty

Rozpoznanie i zintegrowanie środowiska wychowawczego

  • Diagnoza sytuacji wychowawczej uczniów przyjmowanych do klas pierwszych

  • Kształtowanie u uczniów poczucia tożsamości ze szkołą

  • Wzmacnianie poczucia własnej wartości i poziomu bezpieczeństwa w klasie

  • Poznanie siebie i

integracja zespołu

klasowego na początku

edukacji

  • Praca indywidualna z uczniem mającym problemy z integracją

Nauczyciel:

  • zna sytuację rodzinną i materialną uczniów

 

Uczeń:

  • ma poczucie własnej wartości

  • potrafi się odnaleźć w społeczności szkolnej

Zapewnienie uczniom bezpieczeństwa

  • Podniesienie poczucia bezpieczeństwa poprzez działalność monitoringu

  • Podnoszenie poziomu dyscypliny w szkole

  • Ochrona uczniów przed treściami niebezpiecznymi

Uczeń:

  • czuje się bezpiecznie w klasie i w szkole

Kształtowanie umiejętności społecznych ważnych w kontaktach z innymi ludźmi

  • Kształtowanie umiejętności komunikacyjnych

  • Nabywanie umiejętności rozwiązywania konfliktów i podejmowania decyzji

  • Nabywanie umiejętności zachowania się w sytuacjach trudnych

  • Kształtowanie umiejętności sztuki prowadzenia dyskusji

  • Rozwijanie umiejętności asertywnych

  • Nabywanie umiejętności pracy w grupie

  • Wychowanie w duchu poszanowania godności drugiego człowieka i tolerancji dla odmienności światopoglądowej, religijnej, narodowej, kulturowej

  • Rozwijanie wartości związanych z rodziną, miłości, życzliwości i przyjaźni

Uczeń:

  • rozpoznaje zachowania niewerbalne

  • potrafi słuchać

  • zna zasady prowadzenia dyskusji

  • potrafi porozumiewać się z innymi osobami i osiągać przynajmniej kompromis

  • jest przygotowany do prowadzenia negocjacji

  • posiada umiejętności rozładowywania agresji drogą rozmowy, przekonywania innych, unikania bójek, radzenia sobie z presją grupy.

  • potrafi stanowczo i spokojnie wyrażać swoje uczucia, poglądy i postawy wobec innych osób w sposób respektujący uczucia, poglądy i postawy tych osób

 

Kształtowanie człowieka kulturalnego wrażliwego na potrzeby innych i świadomie uczestniczącego kulturze

  • Kształtowanie nawyku kulturalnego zachowania się w klasie, szkole, miejscach publicznych

  • Kształcenia wrażliwości i nieobojętności na przejawy przemocy, zła, wulgarności

  • Poznanie praw i obowiązków ucznia, dziecka i obywatela

  • Poszanowanie własnej i cudzej godności

  • Kształtowanie pożądanych postaw moralnych młodzieży

  • Uwrażliwianie na potrzeby innych; propagowanie idei wolontariatu

  • Rozwijanie obowiązkowości i punktualności

  • Zachęcanie do czynnego uczestnictwa w życiu kulturalnym

Uczeń:

  • zna zasady dobrego wychowania

(umie w odpowiedni sposób zachowywać się wobec innych ludzi, kolegów, rodziców, ludzi starszych, potrafi zachować się w sposób odpowiedni w miejscach użyteczności publicznej i innych instytucjach )

  • reaguje na niekulturalne zachowania kolegów

 

Kształtowanie człowieka ogólnie wykształconego przygotowanego do kontynuowania nauki

  • Kształcenie umiejętności uczenia się i zdobywania informacji

  • Pomoc uczniowi w odkrywaniu jego zdolności i uzdolnień

  • Kształtowanie umiejętności

przekładania zdobytej wiedzy na działania praktyczne

  • Przygotowanie uczniów do dalszego kształcenia

  • Przygotowanie ucznia do egzaminów końcowych

Uczeń:

  • zna i potrafi sprecyzować swoje preferencje zawodowe

  • ma orientację jeżeli chodzi o możliwości dalszego kształcenia oraz rynek pracy

  • potrafi się zaprezentować , ma wiadomości na temat rozmowy kwalifikacyjnej i przygotowania dokumentów niezbędnych do starania się o pracę

Kształtowanie postaw obywatela, Polaka, Europejczyka umiejącego aktywnie i swobodnie poruszać się

we współczesnym świecie

  • Wychowanie do patriotyzmu i postaw obywatelskich

  • Budowanie szacunku dla symboli narodowych religijnych i miejsc pamięci

  • Kształtowanie w świadomości uczniów miejsca i roli Polski i Polaków w integrującej się Europie

  • Poznanie systemu ochrony praw człowieka krajów Europejskich

Uczeń:

  • zna historię i tradycje regionu i kraju

  • potrafi zachować się wobec symboli narodowych

  • rozumie znaczenie świętowania i kultywowania tradycji

  • zna miejsca pamięci narodowej

  • zna prawa i obowiązki obywatela Polski i Europy

Kształtowanie poczucia estetyki i postaw proekologicznych

  • Dbanie o czystość i estetykę terenu szkoły

  • Kształtowanie wrażliwości na piękno przyrody, dzieł sztuki, zabytków

  • Wychowanie człowieka przyjaznego środowisku

Uczeń:

  • dostrzega pozytywne i negatywne aspekty ingerencji człowieka w środowisko

  • rozumie konieczność ochrony środowiska i bierze udział w działaniach z tym związanych

  • zna walory krajobrazowe historię, zabytki, kulturę i obyczaje regionu jaki zamieszkuje

Wspieranie działań wychowawczych rodziny

  • Konstruktywna współpraca z domem rodzinnym ucznia

  • Udział rodziców w planowaniu pracy wychowawczej w szkole

  • Udział rodziców w organizowanych imprezach i uroczystościach szkolnych

  • Organizowanie szkoleń dla rodziców

Uczeń:

  • zna znaczenie rodziny jako podstawowej komórki społecznej i jej funkcje

 

Rodzice:

  • są gotowi do udziału w inicjowanych przez szkołę działaniach,

  • mają poczucie współodpowiedzialności za wychowanie dzieci

 

Niesienie pomocy pedagogiczno – psychologicznej

  • Pomoc uczniowi w przezwyciężeniu problemów osobistych i szkolnych

  • Objęcie opieka indywidualną uczniów mających trudności adaptacyjne w sferze kontaktów społecznych, zagrożonych patologią, mających trudną sytuację bytową

Uczeń:

  • wierzy w siebie i swoje możliwości

  • potrafi wyciszyć w sobie emocje negatywne

  • poprawnie funkcjonuje w szkole i w domu

 

7.  CEREMONIAŁ I TRADYCJE SZKOŁY

CEREMONIAŁ I SYMBOLE NARODOWE

Ceremoniał szkolny ma na celu poszanowanie symboli narodowych, wychowanie i kształtowanie postaw patriotycznych. Służy właściwemu planowaniu i organizowaniu uroczystości szkolnych. Uczniowie uczestniczą w uroczystościach szkolnych w stroju apelowym, którego istotnym elementem jest biała koszula lub bluzka.

Symbole narodowe :

Godło – powinno być umieszczone w salach lekcyjnych i reprezentacyjnych pomieszczeniach szkoły, w miejscach centralnych, na najbardziej widocznych ścianach.
Flaga – powinna zawsze być umieszczona w miejscach widocznych, nie może dotykać ziemi. Nie wolno wieszać flagi zabrudzonej lub podartej, mocować do niej żadnych ozdób lub  napisów.
Hymn państwowy – uczniowie znają tekst i melodię „Mazurka Dąbrowskiego” Powinien być grany lub śpiewany w chwilach uroczystych takich jak :
inauguracja i zakończenie roku szkolnego
święta państwowe
Uczniowie znają te symbole i szanują. Znają ich tradycje i znaczenie.
Sztandar szkoły
Szkoła posiada sztandar, którego symbolika odnosi się do patronatu szkoły. Poczet sztandarowy tworzą  trzy osoby, wybrane spośród najlepszych uczniów. Członkowie pocztu ubrani są w stroje galowe, przez prawe ramię mają przewieszone biało – czerwone szarfy. W środku idzie osoba niosąca flagę, po bokach asysta.

TRADYCJE SZKOŁY

Istotnym elementem pracy wychowawczej w naszej szkole są uroczystości związane z obchodami ważnych świąt państwowych oraz imprezy kulturalno-rozrywkowe, tradycyjnie ujmowane w corocznie opracowanym i aktualizowanym kalendarzu imprez, stanowiącym załącznik do planu wychowawczego.
Uroczystości i imprezy charakteryzuje wysoki poziom pod względem organizacyjnym i artystycznym. W ich przygotowaniu uczestniczą: uczniowie naszej szkoły.  

8.  KALENDARZ ŚWIĄT I UROCZYSTOŚCI

Obchodzenie świąt i uroczystości ma ważne znaczenie dla budowania tożsamości młodego człowieka. Ma ono również związek z potrzebą porządkowania świata z tego, co się dzieje w życiu jednostki.
Świętowanie służy także indywidualizacji pracy, kiedy uczniowie przyjmują różne role- zgodnie ze swoimi możliwościami, zainteresowaniami i potrzebami.
Świętowanie to również kształtowanie postaw i umiejętności (np. pracy w zespole) integracji i rozbudzenie zainteresowań, odkrywanie nowych możliwości uczniów.
 
Obchodzone będą święta i uroczystości:
•    Historyczne-
•    Kalendarzowe- Walentynki
•    Religijne – Boże Narodzenie, Wielkanoc
•    Lokalne-

Obchodzimy je w sposób uroczysty. Podkreśla to ceremoniał, ubiór uczniów oraz patriotyczne i regionalne treści programów artystycznych a także udział ważnych osobistości życia społeczno – politycznego miasta.
Ważne miejsce w obyczajowości naszej szkoły zajmują obchody Świąt Bożego Narodzenia, których szczególną oprawą są wigilie klasowe przygotowane przez młodzież pod kierunkiem nauczycieli i wychowawców poszczególnych klas.

Kalendarz uroczystości szkolnych uzupełniają imprezy o charakterze kulturalno – rozrywkowym i sportowym:
- Andrzejki
- Święto Wiosny
- Dzień Dziecka
Imprezy te mają  bardziej swobodną formę podkreślającą przyjazny  charakter szkoły. Przygotowuje je Samorząd Uczniowski.  
Tradycję szkoły uzupełniają imprezy sportowe organizowane przez nauczycieli wychowania fizycznego i Uczniowski Klub  Sportowy,, Zetka”.
Szkoła jest także organizatorem  REJONOWEGO konkursu języka niemieckiego ”,Powiatowego Konkursu Profilaktyki Uzależnień, Powiatowego Konkursu Informatycznego, Powiatowych Zawodów w Biegach Przełajowych.  

Kalendarz świąt i uroczystości szkolnych opracowany jest na dany rok szkolny   i stanowi załącznik do niniejszego programu.

9.    POWINNOŚCI WYCHOWAWCÓW KLASOWYCH


W procesie wychowania uczymy młodych ludzi, jak być wolnymi od napięć, stresów, lęków, różnorodnych zniewoleń czy uzależnień, zniechęcenia, zwątpienia, małoduszności. Zadaniem wychowawców jest budzić wyższe zainteresowania, wyższe pragnienia, aby uchronić niedoświadczoną        i niedojrzałą młodzież przed złudną fascynacją zmysłami, przed negatywnymi skutkami masowej kultury, przed poczuciem beznadziejności i bezsensu życia. Jako wychowawcy uczymy rozumieć głęboki sens wszelkich norm, zakazów, które stoją na straży prawdziwej wolności.
Wychowawca winien ukazywać wychowankom wartości duchowe w całym ich pięknie i powabie- zarówno intelektualne, naukowe, moralne, społeczne, religijne.

Wychowawca:

1.    Jest zobowiązany do rozpoznawania sytuacji wychowawczej uczniów i informowania uczących nauczycieli o trudnych przypadkach w tym zakresie;
2.    Programuje i organizuje proces wychowania w zespole, rozwiązuje ewentualne konflikty;    
3.    Podejmuje działania kształtujące osobowość ucznia, ich rozwój intelektualny i emocjonalny
4.    Podejmuje systematyczne wysiłki zmierzające do wytworzenia prawidłowej atmosfery wspólnoty klasowej;
5.    Czuwa nad postępami w nauce i frekwencją ucznia, jest w stałym kontakcie z rodzicami i stara się poznać sytuacje pozaszkolną wychowanka;
6.    W porozumieniu z pedagogiem szkolnym i opiekunami prawnymi jest zobowiązany do kierowania uczniów z trudnościami w nauce do poradni psychologiczno-pedagogicznej na badania specjalistyczne;
7.    Współdziała z nauczycielami uczącymi w klasie, koordynuje działania wychowawcze;
8.    Prawidłowo prowadzi dokumentacje klasy i każdego ucznia.

10.  WIZERUNEK ABSOLWENTA

Celem naszych działań wychowawczych jest wychowanie absolwenta, który:
•    Jest przygotowany do pełnienia obowiązków obywatelskich w oparciu o zasady solidaryzmu, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości, wolności praw człowieka
•    Rozumie doniosłość tradycji i współczesnych osiągnięć szkoły i czci święte symbole szkoły- Sztandar
•    Zna historię swojej „małej ojczyzny” czyli szkoły, miasta, regionu oraz dziedzictwo kulturalne Europy i Świata;
•    Jest przygotowany do świadomego wyboru zawodu, ma odpowiedni zasób wiedzy i umiejętności umożliwiających mu kontynuowanie nauki w dowolnie wybranej wyższej uczelni;
•    Potrafi korzystać z różnych źródeł informacji, posługuje się komputerem, umie zastosować w praktyce wiedzę teoretyczną
•    Umie samodzielnie i krytycznie myśleć, kształtowanie kultury osobistej i kultury języka;
•    Ma swój świat wartości, umie odróżnić dobro od zła, potrafi oprzeć się presji rówieśników, mody i negatywnym zachowaniom
•    Zna dobrze przynajmniej jeden język obcy;
•    Zdobył umiejętność pracy w zespole, przedsiębiorczości, wykazywania inicjatywy;
•    Zna i stosuje zasady prawidłowego komunikowania się z ludźmi, akceptuje i wykorzystuje w swoim życiu pozytywne wzorce zachowania;
•    Umie rzetelnie pracować, jest zaradny, odpowiedzialny i przedsiębiorczy
•    Jest kulturalny, zdyscyplinowany, obowiązkowy, przestrzega zasady dobrych obyczajów;
•    Dostrzega potrzeby innych, umie nieść pomoc potrzebującym.

11.  WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI

1)    Szkoła współdziała z poszczególnymi rodzicami w sprawach kształcenia, wychowania i profilaktyki
2)    W ciągu roku szkolnego organizuje, co najmniej cztery zebrania z rodzicami ( prawnymi opiekunami) uczniów każdej klasy, w celu wymiany obserwacji na tematy wychowawcze i edukacyjne
3)    Dla rodziców (opiekunów prawnych) uczniów rozpoczynających cykl kształcenia szkoła organizuje wstępne spotkania w celu zaznajomienia rodziców (prawnych opiekunów) opiekunów podstawowymi zasadami obowiązującymi w szkole, a przede wszystkim z:
•    Edukacyjno-wychowawczymi zasadami i wymaganiami szkoły związanymi z określonym cyklem kształcenia
•    Zasadami oceniania, klasyfikowania, promowania i egzaminowania uczniów

4)    Oprócz stałych spotkań, szkoła w każdym czasie zapewnia każdemu rodzicowi (opiekunowi prawnemu) możliwości uzyskania:
•    Informacji na temat zachowania i postępów lub trudności w nauce dziecka
•    Informacji i porad w sprawach wychowania, profilaktyki i dalszego kształcenia dziecka

5)    Wychowawca klasy i inni nauczyciele utrzymują kontakt z rodzicami przez:
•    Rozmowy w czasie zebrań, spotkań
•    Indywidualne rozmowy w szkole na życzenie rodziców
•    Indywidualne rozmowy na zaproszenie wystosowane przez szkołę
•    Rozmowy telefoniczne i korespondencję
•    Zebranie z rodzicami maturzystów na początku roku szkolnego, w którym kończą naukę

6) W niecierpiących zwłoki sprawach edukacyjno-wychowawczych szkoła podejmuje działania w celu skontaktowania się z rodzicami (opiekunami prawnymi) określonego ucznia

2 . FORMY REALIZACJI PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO

l) Lekcje wychowawcze i przedmiotowe
2) Akademie, apele, audycje radiowe
3) Pogadanki, prelekcje
4) Udział w seansach filmowych, spektaklach teatralnych
5) Wycieczki i rajdy
6) Turnieje sportowe
7) Konkursy przedmiotowe i inne
8) Zajęcia warsztatowe i terapeutyczne
9) Zajęcia z psychologami, doradcą zawodowym, prawnikiem, pracownikiem służb społecznych, Policją,   sanepidem i inne
10) Spotkania z rodzicami

13. CELE SZCZEGÓŁOWE DO REALIZACJI NA GODZINACH WYCHOWAWCZYCH W POSZCZEGÓLNYCH KLASACH

LICEUM I SZKOŁA ZAWODOWA

Klasy I:
1) Wprowadzanie uczniów w środowisko szkoły, zapoznanie z jej programem wychowawczym, statutem szkoły, tradycjami
2) Integracja zespołu klasowego - uczestnictwo w uroczystościach szkolnych wg grafiku imprez szkolnych
3) Tworzenie norm klasowych, rozwijanie samorządności w zespole rówieśniczym
4) Budowanie właściwego obrazu siebie, rozpoznawanie zdolności i wykorzystywanie ich do samorealizacji
5) Kształtowanie właściwego stosunku uczniów do nauki, rozwijanie umiejętności radzenia sobie z niepowodzeniami szkolnymi
6) Kształtowanie postaw prozdrowotnych, profilaktyka uzależnień (nikotynizm, alkoholizm, narkomania)
7) Budowanie właściwych postaw etycznych i społecznych
8) Stwarzanie warunków dla indywidualnych i grupowych działań na rzecz innych ¬realizacja szkolnego programu wolontariatu
9) Rozwijanie wrażliwości estetycznej, tworzenie warunków do rozwoju wyobraźni oraz ekspresji twórczej
10) Kształtowanie poczucia tożsamości narodowej (obchody rocznic świąt Państwowych, zapoznanie z historią regionu i miasta)
11) Zapoznanie uczniów z prawami człowieka. Zapoznanie ich z Powszechna Deklaracją Praw Człowieka

Klasy II:

1) Budowanie właściwych relacji międzyludzkich, rozwijanie umiejętności społecznych (komunikacja, asertywność)
2) Wspieranie postaw tolerancji światopoglądowej, politycznej i rasowej
3) Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych
4) Integracja międzyklasowa, tworzenie klimatu koleżeństwa i szacunku dla drugiego człowieka przez uczestnictwo we wspólnych imprezach szkolnych
5) Pomoc w podejmowaniu odpowiedzialnych wyborów życiowych związanych ze zdrowiem swoim i innych
6) Uświadomienie wychowankom złożoności zagrożeń współczesnego świata - rozwijanie zdolności radzenia sobie w sytuacji presji i nacisku grupowego, zapobieganie uzależnieniom (szkolny program profilaktyki)
7) Rozwijanie umiejętności kontrolowania własnych emocji, przeciwdziałania agresji i przemocy
8) Podnoszenie poziomu kultury osobistej uczniów, dbałość o kulturę języka
9)Stwarzanie warunków dla indywidualnych i grupowych działań na rzecz innych - realizacja programu szkolnego wolontariatu
10) Preorientacja zawodowa. Pomoc w podejmowaniu decyzji dotyczących dalszego kształcenia w szkolnictwie wyższym lub wyborze zawodu
11) Rozwijanie postaw wrażliwości estetycznej, tworzenie warunków do rozwoju wyobraźni oraz ekspresji twórczej i udział w życiu kulturalnym
12) Rozwijanie postaw patriotycznych i poczucia tożsamości narodowej, nauka demokracji
13) Analizowanie z uczniami procesów i aktualnych wydarzeń społecznych, politycznych, a także gospodarczych w kraju i w świecie

Klasy III:

1) Przygotowanie do świadomego uczestnictwa w życiu społecznym, gotowość do działalności na rzecz społeczności szkolnej i lokalnej
2) Przygotowanie do dojrzałego prezentowania własnego systemu wartości(wierności sobie) przy jednoczesnym poszanowaniu praw drugiego człowieka, zasad tolerancji i demokracji
3) Sztuka autoprezentacji - kształtowanie optymizmu życiowego, przygotowanie do umiejętnej oceny własnych zdolności oraz podejmowania wyzwań życiowych, wytyczania i osiągania celów
4) Uświadamianie znaczenia i roli rodziny w życiu każdego człowieka
5) Profilaktyka zdrowotna - kształtowanie odpowiedzialności za własne zdrowie, znajomość chorób cywilizacyjnych
6) Rozwijanie umiejętności radzenia sobie ze stresem, realizacja programu edukacyjnego dla maturzystów "Stres pod kontrolą"
7) Rozwijanie wrażliwości estetycznej, tworzenie warunków do rozwoju wyobraźni oraz ekspresji twórczej i udziału w życiu kulturalnym środowiska lokalnego
8) Preorientacja zawodowa - realizacja zajęć z zakresu poradnictwa zawodowego

TECHNIKUM

Klasa I:

1) Wprowadzanie uczniów w środowisko szkoły, zapoznanie z jej programem wychowawczym, statutem szkoły, tradycjami
2) Integracja zespołu klasowego - uczestnictwo w uroczystościach szkolnych wg grafiku imprez szkolnych
3) Tworzenie norm klasowych, rozwijanie samorządności w zespole rówieśniczym
4) Budowanie właściwego obrazu siebie, rozpoznawanie zdolności i wykorzystywanie ich do samorealizacji
5) Kształtowanie właściwego stosunku uczniów do nauki, rozwijanie umiejętności radzenia sobie z niepowodzeniami szkolnymi
6) Kształtowanie postaw prozdrowotnych, profilaktyka uzależnień (nikotynizm, alkoholizm, narkomania)
7) Budowanie właściwych postaw etycznych i społecznych
8) Kształtowanie poczucia tożsamości narodowej (obchody rocznic świąt państwowych, zapoznanie z historią regionu i miasta)

Klasa II:

1) Stwarzanie warunków dla indywidualnych i grupowych działań na rzecz innych ¬realizacja szkolnego programu wolontariatu
2) Rozwijanie wrażliwości estetycznej, tworzenie warunków do rozwoju wyobrażni oraz ekspresji twórczej
3) Budowanie właściwych relacji międzyludzkich, rozwijanie umiejętności społecznych (komunikacja, asertywność)
4) Wspieranie postaw tolerancji światopoglądowej, politycznej, etnicznej i rasowej
5) Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za siebie i innych
6) Integracja międzyklasowa, tworzenie klimatu koleżeństwa i szacunku dla drugiego człowieka przez uczestnictwo we wspólnych imprezach szkolnych
7) Pomoc w podejmowaniu odpowiedzialnych wyborów życiowych związanych ze zdrowiem swoim i innych
8) Uświadomienie wychowankom złożoności zagrożeń współczesnego świata - rozwijanie zdolności radzenia sobie w sytuacji presji i nacisku grupowego, zapobieganie uzależnieniom (szkolny program profilaktyki)
9) Rozwijanie umiejętności kontrolowania własnych emocji, przeciwdziałania agresji i przemocy

Klasa III:

l) Podnoszenie poziomu kultury osobistej uczniów, dbałość o kulturę języka
2) Stwarzanie warunków dla indywidualnych i grupowych działań na rzecz innych - realizacja programu szkolnego wolontariatu
3) Preorientacja zawodowa. Pomoc w podejmowaniu decyzji dotyczących dalszego kształcenia w szkolnictwie wyższym lub w wyborze zawodu
4) Rozwijanie wrażliwości estetycznej, tworzenie warunków do rozwoju wyobraźni oraz ekspresji twórczej i udział w życiu kulturalnym
5) Rozwijanie postaw patriotycznych i poczucia tożsamości narodowej, nauka demokracji
6) Analizowanie z uczniami procesów i aktualnych wydarzeń społecznych, politycznych, a także gospodarczych w kraju i w świecie
7) Przygotowanie do świadomego uczestnictwa w życiu społecznym, gotowość do działalności na rzecz społeczności szkolnej i lokalnej
8) Przygotowanie do dojrzałego prezentowania własnego systemu wartości (wierności sobie) przy jednoczesnym poszanowaniu praw drugiego człowieka, zasad tolerancji i demokracji

Klasa IV:
 
1) Sztuka autoprezentacji - kształtowanie optymizmu życiowego, przygotowanie do umiejętnej oceny własnych zdolności oraz podejmowania wyzwań życiowych, Wytyczania i osiągania celów
2) Uświadamianie znaczenia i roli rodziny w życiu każdego człowieka
3) Profilaktyka zdrowotna - kształtowanie odpowiedzialności za własne zdrowie, znajomość chorób cywilizacyjnych
4) Rozwijanie umiejętności radzenia sobie ze stresem, realizacja programu edukacyjnego dla maturzystów "Stres pod kontrolą"
5) Rozwijanie wrażliwości estetycznej, tworzenie warunków do rozwoju wyobraźni oraz ekspresji twórczej i udziału w życiu kulturalnym środowiska lokalnego
6) Preorientacja zawodowa

14. MIERZENIE EFEKTOW REALIZACJI PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO

Lp    Kryteria efektywności działań    Osoba odpowiedzialna za gromadzenie danych    Forma gromadzenia informacji
1.    Liczba i przyczyny upomnień i nagan udzielonych przez Dyrektora szkoły    Wicedyrektor do spraw wychowania    Dokumentacja Wicedyrektora
2.    Liczba i rodzaje pochwał uczniów    wychowawca    Dziennik wychowawcy
3.    Liczba i przyczyny upomnień udzielonych przez wychowawców    wychowawca    Dziennik, teczka wychowawcy
4.    Liczba i powody skarg uczniów    Rzecznik Praw Ucznia    Semestralne sprawozdanie RPU
5.     Liczba   nieusprawiedliwionych godzin     wychowawca     Dziennik
6.    Liczba    egzaminów klasyfikacyjnych   i poprawkowych     Wicedyrektor    Dokumentacja szkoły
7.    Ilość ocen nagannych z zachowania              wychowawca    Dziennik

15. UWAGI

Główne problemy wychowawcze do rozwiązania wynikające z oceny jakości środowiska szkolnego i potrzeb uczniów:
- zachowania agresywne,
- kultura osobista młodzieży- wulgaryzmy,
- zaniedbania środowiskowe, ubóstwo,
 - palenie papierosów, ucieczki z lekcji, niska frekwencja
- alkoholizm w rodzinie

1.    Priorytety   szkoły:

JEDNOŚĆ
•    Wspólnota celów i działań nauczycieli, uczniów i rodziców.
•     Organizowanie co kwartał spotkań przedstawicieli nauczycieli, rodziców i uczniów w celu omówienia aktualnych problemów i sukcesów szkoły.
•    Spotkania z rodzicami w każdy pierwszy poniedziałek miesiąca.
EFEKTYWNOŚĆ
•    Samodoskonalenie się uczniów, rodziców i nauczycieli w kierunku podnoszenia jakości i efektywności pracy szkoły .
•    Organizowanie prelekcji i spotkań ze specjalistami.
•    Zajęcia otwarte dla rodziców.
•    Organizacja Dni otwartych dla rodziców.
DZIAŁANIE  
•    Aktywne uczestnictwo w żuciu szkoły na różnych płaszczyznach jej działania.
•    Promocja szkoły.
•    Koła zainteresowań, zajęcia pozalekcyjne, olimpiady, konkursy.
•    Organizacja imprez szkolnych.
•    Pomoc koleżeńska, wolontariat.
MYŚLENIE   
•    Nauka postrzegania  szkoły i miasta jako swojej małej ojczyzny.
•    Dbanie o swój rozwój umysłowy i fizyczny.
•    Kierowanie pozytywnym rozwojem dziecka przez rodziców i nauczycieli.
NAUKA -     wiedza
•    Uczeń uczy się, jak żyć w społeczności i przestrzegać ogólnie przyjęte normy postępowania.
•    Nauczyciele i rodzice starają się być wzorem i autorytetem dla ucznia.
KREATYWNOŚĆ
•    Realizacja projektów z różnych dziedzin w szkole  i poza nią.
•    Uczniowie, rodzice i nauczyciele jako współtwórcy życia szkoły.
•    Prezentacja przez uczniów własnego dorobku i osiągnięć.
AMBICJA
•    Motywowanie uczniów przez wskazywanie im dobrych wzorców osobowych.
•    Wprowadzanie w świat kultury wysokiej.
•    Wskazywanie właściwych dróg wyboru.
•    Motywowanie przez nagradzanie.

16. ZAŁĄCZNIKI DO PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO
      (osobna teczka)

1.    Harmonogram realizacji zadań na określony rok szkolny ( planowanie na poziomie zadaniowym z uwzględnieniem osób odpowiedzialnych za realizację)
2.    Harmonogram realizacji zadań przez poszczególne klasy
3.    Kontrakt wychowawczy ( wzór)
4.    Procedury postępowania w rożnych sytuacjach zagrożeń
5.    Plany wychowawcze poszczególnych klas wraz z tematyką godzin wychowawczych 1
6.    Priorytety ustalone przez MEN i Lubelskiego Kuratora Oświaty na określony rok szkolny, ewentualnie innych zadań np. powiatowych
7.    Wzór planu wychowawczego klasy
8.    Kalendarz świąt i uroczystości
9.  Opinia Rady Rodziców  oraz Samorządu Uczniowskiego na temat programu wychowawczego

Opracowanie:    Leszek Dworucha
                         Czesława Teklak

1 Załącznik ten jest przedłożony u wicedyrektora – teczka wychowawcy